0

Г лад за коли втора употреба заради намалелия внос от Италия, откъдето основно се внасят, отчитат автокъщите в страната. На фона на голямото търсене вносът на стари автомобили е замрял. Това доведе до почти двойно по-високи цени в сравнение с миналата година. Според зам. -председателя на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев ситуацията става все по-тревожна.

Глад за коли втора употреба заради намалелия внос от Италия, откъдето основно се внасят, отчитат автокъщите в страната. На фона на голямото търсене вносът на стари автомобили е замрял. Това доведе до почти двойно по-високи цени в сравнение с миналата година. Според зам. -председателя на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев ситуацията става все по-тревожна.

"Хората искат да купят автомобили, но няма предлагане. Аз имах преди 3 месеца 60 автомобила, в момента имам 17 и няма какво да купя" - казва Доросиев пред БНТ.

Масово вносът на автомобили втора ръка намалява и в Дупница, града с най-голям брой автокъщи в страната, обяви Вергил Кацов, председател на сдружението на автотърговците в града. По негови думи основната причина е времето, в което

се изчаква за нов автомобил, вече не е в рамките на 2-3 месеца, а около година.

Това от своя страна забавя обращението на колите.

„Когато отидете да си купите автомобил, вие управлявате стария до момента до получаване на новия. В Италия например, във връзка с екологията, на няколко транша вече отпускат средства за стари автомобили, които се спират от движение. Закарват ги в автоморга и след това

получават сума, която надхвърля с до 3 пъти стойността на колата на вторичния пазар

Това се получава като отстъпка при закупуване на нов автомобил, отделно от това е затруднено и производството на нови коли“, коментира пред наш екип Кацов.

Според председателя на сдружението на автотърговците в Дупница с намаления внос се забелязва и ръст в търсенето. Другата тенденция, която отбелязва Кацов, е ръстът при цените на колите втора ръка. „Става въпрос за такива, които могат да компенсират новите коли. Например партньори от Италия се интересуват от автомобили на една-две години, до 50 000 км. Хора, на които не им се чака нов автомобил цяла година, са склонни да си закупят такъв от тук на малко километри“, посочи още Вергил Кацов.

Той не скри и факта, че пандемията се отразила негативно при автотърговците.

„Имам колеги, които вече разполагат с минимален капацитет на предлагане – около 30%,

защото няма внос.

От автокъщите в Дупница в момента

основният поток от автомобили е за Гърция

откъдето търся предимно категория Евро 5Б – след 2012 г.

„Всичко, което отговаря на изискванията в Гърция, се харчи като топъл хляб. Почти не се задържа за вътрешен пазар. След тях по търсене на коли от нас се нареждат гражданите на РС Македония“, коментират собственици на автокъщи в Дупница. Те уточняват, че търсенето на вътрешния пазар в момента е съсредоточено предимно за среден клас автомобили. „Някои искат кола до 5 хил. лв. Други си търсят до 20 хил. лв., но масовото е някъде по средата. Всичко е въпрос на възможности“, коментират още търговци от града.

Около 70 са автокъщите за коли втора употреба в Дупница, а откритите за последните години са 14.