Звезден бунт по ноти (СНИМКИ)

Публичните въстания най-често са присъщи на рокаджиите

Звезден бунт по ноти (СНИМКИ)

Кърт Кобейн показа среден пръст на жълтата преса, като „припадна“ на сцената, дъщерята на Уил Смит отряза косата си

Натискът на шоубизнеса, силните преувеличения на жълтата преса и упрекващият поглед на „консервите“ сред слушателите – това са най-честите причини, дали ни някои от най-историческите бунтове на музикалната сцена.

Да шокираш публиката става все по-трудна задача. Феновете вече станаха свидетели на животинските инстинкти на Ози Озбърн, отхапал глава на прилеп по време на концерт. Гледаха как Лейди Гага се търкаля в телесни течности – я кръв, я повръщано, проследиха дори опитите на Мадона да мастурбира като част от грандиозното шоу за турнето Blond Ambition. Меломаните развиват все по-голям имунитет срещу модните гафове, разобличаващи полов орган, или пък скандални туъркове на официални церемонии.

Това, което ги увлича, е вече не толкова скандалното поведение, колкото това, зад чиято кауза могат да застанат.

Непровокираното търсене на шоков елемент все повече се приема с отрицателна конотация като опит за бързо домогване до слава. На 180 градуса обаче феновете приемат бунтовете, зад които се крие идея, с която звездите доказват, че амбициите им все пак се разпростират и извън мисълта за собствения просперитет.

Пресен пример за това са победителите от последното издание на „Евровизия“. Заставащи категорично зад идеята, че всеки индивид трябва да изглежда и да е такъв, какъвто самият той реши, без да усеща назидание от страна на обществото, италианските рокаджии от Maneskin вече направиха няколко публични изяви в тази посока. Несъмнено най-шокираща бе целувката между вокалиста Дамяно Давид и китариста Томас Раги, която се случи на сцената на консервативна по отношение на LGBT общността Полша. Жестът съвсем обаче не е изолиран случай – всички от групата традиционно се появяват пред публика в тежък грим и понякога бижута.

Давид е дефилирал на сцената в пола

а в последното видео на бандата – към I Wanna Be Your Slave, слага дамско бельо. В същия клип фронтменът лепва целувка и на другия мъж в Maneskin – Итън Торчио. „Равни права за LGBT общността. Мислим, че на всеки трябва да е позволено да направи това без страх. Мислим, че всеки трябва да е абсолютно свободен да бъде такъв, какъвто поиска. Любовта никога не е грешна“, гласи официалното послание на групата.

Снимка: Инстаграм

Бунт срещу машината на шоубизнеса за пореден път направи и дъщерята на Уил Смит. Само преди дни тя въстана отново срещу установените норми за това на какви условия трябва да отговарят т.нар. звезди. Това 20-годишната Уилоу направи с ироничното бръснене на главата си по време на изпълнението на Whip My Hair (в букв. превод - „развявам косата си“ - б.а.). Младата Смит се сбогува с косата си за трети път, като за сефте обаче хвана машинката по време на изява на живо. И макар че сега голата глава на певицата ни се струва нещо напълно нормално, то това далеч не беше така през 2012 г., когато тя дебютира с тази визия. По това време Уилоу е едва на 11 години и е силно ангажирана с турнето си, носещо името Whip My Hair. Звездният й татко – Уил Смит, помни, че тя няколко пъти

искала да се откаже от музикалната си обиколка

Той обаче настоял дъщеря му да изпълни поетите ангажименти. Това провокирало Уилоу да свали косата си за първи път. „Тогава разбрах колко сериозен е бил проблемът“, спомня си холивудският ас, като добавя, че това бил моментът, в който осъзнал, че не може да копира собствения си баща в строгото възпитаване на наследниците си. Като причина за новата си прическа тогава самата Уилоу обясни: „Това беше моят начин да се разбунтувам“. Тя разказва, че е била прекалено малка, а бизнесът коренно се различавал от нейната идея за мечтаната музикална кариера.

Емблематичен остава бунтът и на Кърт Кобейн против шоубизнеса и по-конкретно жълтите медии през 1992 г. Всичко се случва по време на фестивал във Великобритания, който музикантът трябва да оглави заедно с Nirvana. По това време обаче се носят силно преувеличени

слухове за влошаващото се ментално състояние на Кобейн

Медиите пишат, че той постоянно влиза и излиза от рехабилитационни центрове, че често злоупотребява с хероин, а в групата се заформя раздор. Въпреки че част от публикациите се базират на реални факти, до ден-днешен членовете на Nirvana са категорични, че информацията е силно преувеличена. Дотолкова, че когато виждали барабаниста Дейв Грол на мястото на фестивала, техни колеги изразявали учудването си, че бандата все пак ще излезе на сцената. „Не осъзнавах, че този въпрос е на дневен ред“, признава Грол по-късно. Тогава се заражда и планът – Кърт Кобейн е изведен на сцената в болнична дреха и на инвалидна количка. Изправяйки се пред публиката, той изпява само няколко тона, преди да се строполи, имитирайки собствената си смърт.

Снимка: Louder

Само няколко секунди по-късно обаче скача обратно на крака, взима китарата си и същинският сет на Nirvana започва.

Буквално среден пръст на сцената размаха друг рокаджия

– фронтменът на Green Day Били Джо Армстронг. Действието се развива 20 години по-късно, а мястото на събитието – Лас Вегас, където се провежда iHeartRadio Festival. По план Green Day трябва да излязат пред публиката за 40-минутно участие. Времето им обаче се съкращава наполовина, тъй като предшестващият ги Usher е бил на сцената прекалено дълго.

До бунта се стига, след като Били Джо разбира, че на бандата остава само една минута, в която да завършат сета си. Тогава той прекъсва колегите си и започва да крещи, изпускайки на всяка трета дума и по една псувня. „Не съм ш*баният Джъстин Бийбър“ е една от запомнящите се реплики на огорчения Армстронг, който след изминаването на въпросните 60 секунди троши китарата си на сцената.

Случва се понякога и

публиката да предизвика гнева

на разпалените рокаджии. Такъв е именно случаят с Аксел Роуз и Guns N' Roses от 1991 г. По време на участие в Холивуд фронтменът на бандата вижда, че фен прави снимки на участието. Дали защото по това време групата плащала специално на документалист, който да запечатва важните моменти от турнето, или поради други съображения фотоапаратът огорчил Роуз. Първоначалният му опит да привлече вниманието на охраната, която от своя страна да се погрижи за конфискуването на устройството, не се увенчал с успех. Ето защо Роуз сам скочил измежду публиката и нападнал почитателя си, взимайки апарата му. След като охраната го разтървава и връща на сцената, той заявява: „Е, благодарение на тъпите з*дници от охраната, се прибирам вкъщи“, след което удря микрофона си в земята. „Той току-що счупи микрофона. Прибираме се“, обявява секунди по-късно Слаш, с което се започва и останалият в историята като тричасов „бунт в Ривърпорт“, или бунта Rocket Queen (заради песента, която е прекъсната). Инцидентът води до десетки наранявания сред почитателите на Guns N' Roses, а на Роуз са повдигнати обвинения заради иницииране на безредиците. Арестът се случва обаче година по-късно, тъй като музикантът бързо напуска страната заради настоящото си турне с бандата. В крайна сметка се явява в съда, но до обвинителна присъда така и не се стига.

Снимка: Архив на NY Daily News

Бунтовете на сцената, разбира се, не са запазени само за рокаджиите, макар те да се славят като най-експресивни. Въстанията на звездите остават паметни тогава, когато зад тях стоят и политически послания. Такъв например е

звучният шамар, който Бионсе заби на всеки поддръжник на тезата

че „феминист“ е мръсна дума, определяща най-точно хората, които мразят мъжете. Носителката на „Грами“ закрива видеонаградите на MTV през 2014 г., като именно по този повод предприема смелата крачка да постави огромен надпис „Феминист“ зад себе си на сцената. „Това, което тя направи за феминизма по национална телевизия, за добро или лошо, достигна до толкова много хора, колкото не съм виждала до този момент“, коментира по-късно писателката Роксан Гей.

В международните отношения пък се потопи Мадона в рамките на участието й на „Евровизия“. Гранддамата на поп музиката пя на конкурса през 2019 г., когато домакин бе Израел. Ето защо певицата се възползва от възможността да отправи послание и го направи, като излезе на сцената с танцьори, двама от които носеха на гърбовете си флаговете на Израел и Палестина. Докато Мадона пееше, те се прегърнаха, а жестът предизвика силно противоречиви реакции от страна на публиката.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.