Зрелостниците пишат писма и програмират на матурите

Могат да се явяват само на изпит по профилиращ предмет

Зрелостниците пишат писма и програмират на матурите

По музика ще познават епохи със слушане на песни

Писане на официално или лично писмо на английски, програмиране, работа с електронни таблици, познаване на музикално-историческа епоха по песен са само част от задачите, с които зрелостниците ще трябва да се справят на матурата, ако са избрали да се явят съответно на английски, информатика, информационни технологии или музика. Това ще е първият випуск, който ще завърши обучението си по новите програми.

Затова и вторият им държавен зрелостен изпит трябва да бъде по един от профилиращите им предмети, ако са в профилирана паралелка. Учениците от професионалните гимназии пък се явяват на

изпит за придобиване на професионална квалификация

Задачите и форматът на матурите са по-различни, става ясно от публикуваните на сайта на МОН примери. За първи път изпитът по английски език ще има три нива на трудност спрямо учебния план на зрелостника, а не както досега една и съща за всички, които са я избрали. Най-високото е В2. На него ще се явяват учениците, които са изучавали интензивно или разширено английски в първи гимназиален етап.

Матура на ниво В1 ще държат зрелостниците, които нито са учили интензивно, нито разширено език до 10-и клас. Третото ниво е В1.1, на което могат да се явят учениците, чието обучението по английски започва от 9-и клас. Задачите и на трите нива са три типа - с избираем отговор (30 за В1.1 и В1, а за В2 - 36), със свободен (5 за В1.1 и В1, а за В2 -7) и две за създаване на текст или общо за В2 има 45 - а за другите две нива – по 37.

От примерните варианти става ясно, че задачите за слушане и четене остават, но вместо само затворени въпроси,

към текста може да има упражнение за даване на кратки отговори

Промяна има в частта за писане и някои от досегашните познати упражнения отпадат. Перифразите, в които учениците трябваше да трансформират дадените изречения, без да се изменя смисълът, вече липсват. На тяхно място учениците имат още едно упражнение за създаване на текст. Например за ниво В2 е даден пример, че ще трябва да пишат официално писмо по зададена ситуация и 3 опорни точки с обем на текста от 120 до 130 думи. Ако се справят, могат да изкарат максимум 20 точки. Учениците, явили се на ниво В1.1 или В1, пък трябва да се справят с писането на лично писмо или мейл по зададена ситуация или изходен текст и 3 опорни точки в рамките на 100 до 110 думи. Така могат да добавят още 15 точки към актива си.

Втората задача за писане също бе малко по-различна. Досега учениците имаха две зададени теми – за есе или да допишат история. С новия формат имат една тема и три опорни точки или аргументи, които трябва да използват. На най-високото ниво зрелостниците трябва да напишат есе с обем от 200 до 220 думи, а на другите две –

да се справят със създаването на описателен или повествователен текст

по зададени 3 опорни точки или изходен текст с обем на текста от 120 до 130 думи. В първия случай могат да изкарат максимум 30 точки, а другия – 25. Заради различните брой задачи и точките, които всяка от тях носи, на целия изпит учениците също могат да съберат различен актив. Ако матурата включва учебното съдържание за ниво В1 или В1.1, зрелостниците могат да изкарат максимум 80 точки. Това означава, че за да е успешен изпитът, трябва да имат минимум 24 точки (б.а.- от тази година трябва да имат поне 30% верни отговори). Ако матурата обаче е за В2, максимумът скача на 100 точки и трябва да имат поне 30 точки за тройка.

ДЗИ по информатика включва 28 задачи - 16 с избираем отговор, 8 с кратък свободен и 4 практически упражнения с разширен свободен отговор. Най-много точки носят последните – 60 от всички 100. На всяка от четирите практически задачи зрелостниците трябва да напишат програма по точно определен формат, използвайки дадени им данни.

Матурата по информационни технологии също включва 28 задачи, но тези с разширен свободен са само 3, носещи по 10 точки. На тях зрелостниците трябва да покажат

умеят ли да проектират и създават електронни таблици

да обработват и анализират данни в тях. По информационни технологии има и 15 задачи с избираем отговор и 10 с кратък свободен. С тях ще се провери научили ли са се зрелостниците да прилагат различни средства за запис и обработка на видео, да създават уебстраница, използвайки HTML и други компетентности от учебния им план.

Явилите се на матура по музика ще покажат не само дали са усвоили теорията, но и могат ли да се ориентират в различните епохи, слушайки музикални примери. В изпита ще са включени общо 40 задачи. 30 от тях тестови с избираем отговор, от които 8 задачи с прозвучаване на музика. Останалите 10 тестови задачи са със свободен отговор, от които две с прозвучаване на музика.

Задачи, с които зрелостниците трябва да се справят на матурата по биология и здравно образование, остават 50. Сред тях обаче се появява нов тип и учениците ще имат една с разширен свободен отговор. От примерните задачи, които са качени на сайта на МОН, обаче

не става ясно колко точки ще носи правилното й решение.

Там са дадени два варианта на упражнението с разширен свободен отговор, но единият може да донесе 5, а другият 6 точки към активите на зрелостниците. Останалите задачи остават същите. Учениците ще има 35 задачи с избираем отговор, на които трябва да изберат правилната подточка. Ще имат и 14 или с едно по-малко упражнения с кратък свободен, на които трябва да отговорят с една дума.

Над 8300 с опция за два ДЗИ по БЕЛ

8314 ученици изучават български език и литература като профилиращ предмет, сочат данните на МОН към втория срок на миналата година. Това означава, че те ще могат да се явяват два ДЗИ по БЕЛ. Вторият обаче ще се различава от първата задължителна матура, тъй като ще е върху учебното съдържание от задължителните модули, изучавани в профилиращите часове в 11-и и 12-и клас. На втората матура по БЕЛ ще бъдат включени 31 задачи - 15 с избираем отговор, 10 задачи с кратък свободен, 5 с разширен свободен отговор една задача за създаване на текст. С тях няма да се търсят правописни и пунктуационни грешки или дадени герои да се свързват с произведението, от което са. Една от компетентностите, които ще се оценяват, е умението на зрелостниците трябва да разпознават и анализират различни форми на съществуване на езика и техните характеристики. Например за задачата с кратък свободен отговор ще трябва да запишат три структурни (граматични) особености на новобългарския книжовен език, които го отличават от старобългарския. Литературните упражнения дори ще се формулират върху невключени в учебните програми художествени текстове, става ясно още от моделите на изпита. Последната задачата отново е за писане на съчинение или есе по зададена тема, използвайки дадените на матурата откъси и други произведения, съотнесени към нея.

Информационните технологии сред най-често избираните

Досега зрелостниците имаха право да избират между 14 предмета, без да има значение дали са ги изучавали интензивно или по-задълбочено. От тази учебна година броят им нараства на 19, като към тях се добавят – информатика, информационни технологии, музика, изобразително изкуство и предприемачество. Изборът на зрелостниците обаче е ограничен до 3-4 предмета, които са изучавани във втори гимназиален етап за придобиване на профилирана подготовка. Например в столичното 19-о СУ „Елин Пелин“ първи профилиращ предмет е предприемачество, а втори - география и икономика или информационни технологии, а като трети профилиращ предмет учениците избират между първия чужд език на дадената паралелка (английски език или немски език) и четвърти – български език и литература. „По желание ученикът може да избере и други предмети, в зависимост какво иска да кандидатства. На полето „друго“ може да напишете предмет, който иска да бъде профилиращ“, посочват още на сайта си от 19-о СУ и дават пример, че ако някой иска да следва медицина и се готви усилено по биология и химия, то може да ги избере като профилиращи. Това означава, че обучаващите се там ще могат да избират между матура по предприемачество, география и икономика или информационни технологии, английски или немски и български език и литература. От справка на МОН за „Монитор“ става ясно, че най-често избираните за профилиращи предмети са английски език, информационни технологии, биология и здравно образование. Най-рядко избирани пък са италиански език и музика.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.