Професионалното образование трябва да върне старите си позиции, казва в интервю за "Монитор" директор на 164-а ГПИЕ „Мигел де Сервантес“

- Г-жо Йончева, над 1/5 от кандидат-гимназистите в столицата са посочили в желанията си паралелката с испански и английски език. На какво се дължи това?

- Последните 3-4 години паралелката с испански и английски език е изключително желана. Миналата година също беше на първо място. Кандидатите не избират нашето училище само заради езиците, влияние оказват и средата, извънкласните дейности, цялостната атмосфера.

- Как върви записването, има ли възможност да останат свободни места?

- На първо и второ класиране има възможности за размествания и свободни места, тъй като някои училища са извън план-приема – Италианския лицей, Американския колеж, Националната гимназия за древни езици и култури, частни школа. Ако някой не е е записал тук, ще го направи в тях. Възможно е да има и на трето класиране свободни места. За първа година имаме и 5 свободни места за бъдещия 9-и клас, но това е защото някои семейства отидоха в чужбина, а други се преместиха в частни училища.


- Каква е средата в 164-а гимназия? Какво място заема в нея дигитализацията?

- Дигитализацията е голямо удобство. За първи път тази година се лишихме от дневници и бележници, използвайки електронна платформа. По този начин оценки, похвали и забележки стигат веднага до родителите. Преди това те чакаха родителска среща, класният ръководител да попълни бележника, а така успяхме да ги въвлечем в нашия живот, от който страняха. Намали се и попълването на хартиената документация. Ние не станахме иновативно училище, защото държим на изпитаната традиция, която може да е малко по-консервативна, но дава резултати. Това не означава, че учителите ни не използват компютърна техника или презентации. Търсим баланса и се опитваме да направим времето, прекарано в училище, на първо място полезно, а след това и приятно. Целим да развием творческите заложби на децата с извънкласните дейности. Не ни е лесно, защото сме две училища в една сграда и нямаме много място.

- Целта пред министерството е до 10 години всички училища да бъдат на едносменен режим. Какво ви трябва на вас, за да се реализира това?

- В тази малка сграда се помещават две желани училища (б.а. делят я с 129-о ОУ „Антим I“ ). Няма как нито те, нито ние да минем на едносменен режим. Трябва да се разделим. Тази година сме с една паралелка по-малко, тъй като нямаме физическа среда за повече. Мечтаем някой ден да имаме собствена сграда, която обаче не е в Кремиковци, едносменен режим, учебният процес да започва в 8.00 ч. и приключва в 14.00 ч., а след това до 17.00 ч. да бъдат дейностите по интереси. Искаме и по-голяма библиотека, класните стаи да не са с чинове в редички.

Това лято само ще освежим стаите и ще изциклим дюшемето със средства от училищния бюджет.


- Тоест политиките за увеличаване на професионалните паралелки не са причина за по-малкото паралелки във вашето училище?

- Политиките за намаляване на езиковите паралелки са в средните училища. Последните години се разтвори една ножица между т.нар елитни гимназии и останалите школа. Макар и с профил „чужди езици”, те не могат да предложат качеството на традиционните езикови гимназии. Ние предлагаме обучение по три предмета на езика в 9-и и 10-и клас. Средно училище, макар и с езиков профил, няма задължение да предлага това.

Усилията да бъде подкрепено професионалното образование и да се върне добрият имидж и добрите резултати на професионалните гимназии са много важни. Важно е масовият ученик да придобие трудови умения, професия. След 10-и клас той може да не продължи своето обучение и съответно да не се запише в университет. С едно качествено професионално образование пазарът на труда ще се захрани с кадри, без да е необходимо да са висшисти. Това обаче ще се отрази на 51 университета у нас, които зависят от броя студенти, които обучават.

Една от най-добрите паралелки за мен е „медицинска техника“ с немски език в НПГПТО „М. В. Ломоносов”. Тя е подходяща за децата, на които не искат да учат целенасочено езици или математика. Това е една от най-перспективните паралелки. Дори да не завърши висше образование, този човек няма да остане без работа, а ще може да издържа и цялото си семейство. Професионалното образование трябва да си върне старите позиции. Езиковите гимназии винаги ще имат кандидати, но масовото училище трябва да предлага трудови компетентности.

- Трябва ли повече езикови паралелки да бъдат обвързани с IT профили или математика, например?

- Във всички езикови гимназии в София в 11-и и 12- клас учениците си избират профил. При нас от 5 паралелки две са с математика. Правим си статистика всяка година и от випуск 130-140 ученици само 5-6 избират филология. Те учат инженерни или математически науки, медицина, архитектура. Владеенето на език им дава достъп до повече ресурси, литература.


- Спрямо резултатите от матурата по български език и литература сте на 3-о място с Отличен 5,54, докато средният за страната е 4,06. Учителите ли са определящи за тях?

- Най-желаните гимназии след 7-и клас са и първенци в зрелостните изпити. За успеха има две причини. Първата е подборът на учениците - приемаме много добри деца, с умения за учене. След това всяка амбиция на учителите може да се реализира.

- Има ли млади учители сред педагозите, които подготвят гимназистите?

- Подновяването на колектива ни засега става бавно и плавно. Повечето от учителите са в златната си среда – между 35 г. и 55 г. Имаме не малък брой току-що завършили и една все по-малка част над 55 г., няколко педагози са и пенсионери. Трудно е подменянето, тъй като в големите училища учителските заплати са много по-високи от тези, които мога да предложа. Това е заради по-големия им брой ученици. Удовлетворението им тук от работата им може да по-голямо, но не и заплатите. Качеството, което предлагат колегите учители, трябва да е малко по-добре платено или възнагражденията на другите да не са толкова по-големи. Амбициозните ученици също подтикват педагозите да се развиват, да търсят нови методи и начини, по които да учат.

- Споменахте, че мечтаете за чинове, които да не са в редички. В промяната за наредбата за физическата среда се предвиждат класни стаи с мърдащи се стени. Какво е мнението ви за тази възможност?

- Завършила съм и образователен мениджмънт, където учехме кога едни ученици и учители показват най-добри резултати. Заплатата не е най -важната част от мотивацията за учителите. Вдигането им няма да увеличи качеството им. Това ще привлече младите учители в училище. По-важна е физическата среда, която влияе много повече за мотивацията. Ако класната стая е подредена така, че учителят да е партньор в обучението, а не непременно авторитет, тогава резултатите се повишават видимо. Доброто състояние на тоалетните също е важно.

Физическата среда по тази наредба за нас е мечта. В нашето училище, с изключение на четвъртия етаж с първолачетата, всички стаи са общи. Едно хлапе в пети клас, което е около 1,40 м, и един ученик от 12- клас, който е 1,80 м. седят на едни и същи маси и столчета. На малкия краката висят, а високият трябва да се свива. Ние разполагаме само с кабинет по физика и информационни технологии, останалите отдавна са се превърнали в класни стаи. Независимо от това, пак сме желани. Родителите оценяват, че в нашата общност се грижим един за друг, имаме училищен психолог, учителите са подкрепящи, имаме много проекти Училището е желано и заради познанията, които не са само по испански език. Нивото по математика също е високо, както и по химия, биология, история.


- Вие сте учител по история. Какво смятате за скандала с новите учебници за 10-и клас?

- Сегашните ученици са от поколение с невероятни възможности и достъп до всякаква информация. Учебникът не е най-важният им източник, а един от многото. По-важна е ролята на учителя и затова не одобрявам усилието той да бъде заменен с нещо дигитално – таблет, интернет, уроци от актьори. На тема „Българска история”, включително и най-нова, уча своите ученици да търсят всички гледни точки – дали ще е от един, или друг учебник, интернет, приятели и познати. Тогава те получават най-богато знание. Така нар. скандал с учебниците беше изкуствен. По всеки един предмет учителят може да представи всяка гледна точка на своите ученици, стига да го иска. Аз като преподавател по история мога в пет класа да интерпретирам едни и същи факти по коренно различен начин. Независимо какво пише в учебника, учениците ще имат доверие на мен. Ако съм добър учител, ще съм ги спечелила и те ще слушат какво казвам аз, а не какво пише в помагалата. Властта на един педагог е огромна. Има една мисъл, че ако един човек може да убеди друг, че а2+в2=с2, представете си каква власт има той.

Учителят не трябва да е слаб по предмета, който преподава. Няма как да си бил лош студент и да смяташ, че ще си добър учител. Не е важно само да обичаш децата. Ако не си усвоил знания, няма спасение дори да работиш по най-добрия учебник и с най-модерните електронни платформи. Човешкият фактор е най-важен в историята. Прогнозирам, че след няколко години учебниците напълно ще изчезнат. Тази година обмисляме да обучаваме по изцяло електронни варианти. Ние ще преподаваме, а те ще се консултират с учебниците вместо изцяло да четат от тях.


Визитка:

- Завършва магистър по история в СУ „Св. Климент Охридски“, след това и магистър по образователен мениджмънт в СУ „Св. Климент Охридски“

- от 1996 г. работи като учител по история в 164-а ГПИЕ „Мигел де Сервантес“

за кратко е учител в СМГ и 22-ро СУ „Георги С. Раковски“

- от 4 години е директор на 164-а гимназия с преподаване на испански език „Мигел де Сервантес“

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Кольо Гилъна: Като нямаш какво да кажеш, няма смисъл да говориш глупости

-Кольо, вече 20 години откакто напусна група „Контрол“ и не малко, откакто слезе от музикалната сцена. В последните месеци обаче зачестиха появите ти с ЕКС (б.а. - новата супергрупа на Ерол Ибрахимов, Кольо Гилъна и Светльо Витков). Връщаш ли се?