Какво е общото между българско момиче с буреносно къдрава синя коса, от която стреля гръмотевици, и испанско хлапе – толкова добро, че чисто по детски и в най-прекрасния смисъл на думата оправдава значението на „пътят към ада (неприятностите) е постлан с добри намерения“? Отговорът на този въпрос е също толкова приказен, колкото и гореспоменатите образи.

Намерили си своята бърлога – от стая на апартамент в „Дружба“ до локация в центъра на София, с тези причудливи герои ни запознават група змейове. Не, не си представяйте триглави лами или бълващи огън същества. Дори, напротив, това са група аниматори, чиято цел е да изпепелят единствено скуката от деня на децата ни, пък защо не и на нас, възрастните.

Вероятно си спомняте студио „Змей“ от еуфорията, която идейните му двигатели успяха да постигнат през 2015 - 2016 г., когато ни запознаваха за първи път с дебютния си проект „Златната ябълка“. Палавата синьокоса Вихра, която е дъщеря на змей, вече зарадва малки и големи в дебютния епизод на сериала, вдъхновен от родния фолклор. Това се случи точно преди година, като само на първите прожекции в столицата се стекоха над 1000 фенове на „Златната ябълка“. Работата по приключенията на Вихра, малките кукери Бран и Влад и самодивата Тина продължава. Очаква се и Българската национална телевизия, която е копродуцент на пилотния епизод, да излъчи 20-минутната рисувана лента. Конкретна дата за това обаче все още няма.

Освен че

запалиха зрители

на възраст между 3 и 60 години по историята за търсенето на пазещата мира Златна ябълка в едноименния сериал, Вихра и компания отведоха своите създатели към друг – все така „скъпоценен“ плод, а именно – работата по един от първите (ако не и първия) проект на Disney Channel и Cartoon Network - „Аз, Елвис Риболди“. Това е френска продукция, вдъхновена от едноименните комикси на четирима автори, популярни с общия псевдоним Bono Bidari (Боно Бидари). Работата по самия сериал е стартирала още през 2014 г., като от тогава проектът е носител на няколко международни отличия, включително има приз за представяне от Disney.

„Забърквайки се в най-различни ситуации, той заедно със своите най-добри приятели научават много неща. Във всеки епизод научава нов урок. Това е комедиен сериал, като е насочен за по-малката аудитория, но има по нещо във всеки епизод и за по-големите“, обясни пред „Монитор“ основателят на студио „Змей“ Димитър Петров.

Приключенията на Елвис ще се разгърнат в общо 52 епизода

от по 11 минути, като към момента българските аниматори работят по общо шест от тях. Според първоначалните планове обаче от парижкото студио, което е диригент на проекта, им поверяват анимацията и декорите на само един епизод. Добрата работа и желанието им да споделят решенията на проблемите, с които се сблъскват както те, така и останалите 6 студиа, които работят по „Елвис“, им гарантират обаче по-голям отпечатък в сериала. Нещо повече, в момента змейовете водят разговори да поемат още между 2 и 3 серии. „Започнахме да предлагаме режисьорски и дизайнерски решения – нещо, което не е характерно за студио като нашето, което не е копродуцент. Но в крайна сметка решихме, че искаме това да е много яко шоу, и развихме добри отношения с режисьорите от Испания и Франция. Съответно в момента процесът е такъв, че ние получаваме видеоскицата на епизода, но вместо да получим брийф и инструкции от тях как точно да разработим епизода и анимацията, ние – аз и главният аниматор в студиото Станислав Цветков, сядаме и заедно разработваме предложение за това как да изиграем епизода. Изпращаме го на режисьорите, които по принцип се съгласяват на 90% с това, което ние предлагаме“, доволен е Петров.

Има обаче парадокс. Въпреки че ние се гордеем, че родни аниматори работят по мегапродукцията, която вече е купена за излъчване от 130 държави по света, шансът да не можем да проследим пакостите на Елвис от България се оказва голям. Причината – у нас няма разработен пазар, а телевизията Cartoon Network в България се ръководи от чуждестранен екип. Надежда все пак има, като ако се стигне до сключване на договор за разпространяване на „Аз, Елвис Риболди“ у нас, това най-вероятно ще се случи през лятото на 2020 г.


УДАР ПО СТЕРЕОТИПА

Бягство от репутацията на нископлатените източни европейци

Всеки път, когато заговорим, че българско студио, продуцентска компания, дори и софтуерни инженери са си извоювали правото да работят върху мащабен продукт на световно ниво, ще се намери скептик, който да изкоментира: „Дават ни работа, защото предлагаме нископлатена работна ръка“. С подобен стереотип се сблъскват и змейовете от „Златната ябълка“ в първия месец от работата си по „Аз, Елвис Риболди“. „Донякъде и в прав текст в един момент ни беше споменато, но много бързо се промени диалогът. Първо се промени, когато хората, с които говорихме, виждаха „Златната ябълка“ и другите ни разработки за проекти. Втората причина за промяната беше фактът, че те виждаха как работи екипът ни и какво ни е отношението. Два-три епизода вече навътре в продукцията всички студиа се държаха партньорски с нас и отношението им беше тотално различно от първия месец. Вече не беше „Вие сте студио в Източна Европа, защо така“, а вече беше „Можете ли да ни помогнете с това и да ни пратите другото“, обясни за „Монитор“ Димитър Петров. По думите му създаването на контакти покрай подобни проекти дава възможността да се изгради инфраструктура, която да развие собствената ни анимационна индустрия. Така в бъдеще ние ще можем да градим собствени проекти, достойни за световния екран, вместо да развиваме репутацията си единствено като аутсорсинг дестинация на нископлатена работна ръка.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини