Здравните медиатори ще изготвят досиета

Здравните медиатори ще изготвят досиета

Избират ги с комисия, трябва да отговарят на 8 критерия

Здравните медиатори ще изготвят досиета за всеки конкретен случай, в който участват. Това е записано в проекта на Наредбата, с която за пръв път се конкретизират изискванията към упражняващите професията.

В мотивите към документа е записано, че целта е дейността на здравните медиатори да бъде нормативно регламентирана, защото е важна част от облекчаването на достъпа до медицински услуги, здравната култура и информираност на уязвими групи от населението с религиозни и културни различия. „Здравните медиатори са свързващо звено между уязвимите групи от населението и системата на здравеопазването“, пише още в мотивите. В тях се посочва също, че дейностите, изпълнявани от здравните медиатори, допринасят за овладяване на различни социално-значими заразни и незаразни заболявания.

Според наредбата здравните медиатори трябва да прекарват не по-малко от половината си работното време на терен – сред уязвимите групи на територията на съответната община.

От тях ще се изисква да обикалят по домовете семейства, които не посещават лечебни заведения за редовни прегледи. Освен това медиаторите ще трябва да оказват съдействие на общопрактикуващите лекари за повишаване на имунизационния обхват. Сред другите им дейности е провеждане на информационни кампании за семейното планиране и репродуктивното здраве, вредите от употребата на алкохол и наркотици и др. Също така здравните медиатори трябва да предоставят съвети за хигиена и хранене, дейности по промоция на здравето, съдействие за осъществяване на профилактични прегледи и противоепидемични мерки. Сред задълженията им влиза и превенция на насилието над медици. В наредбата е предвидено изготвянето на работен график, който конкретизира часовете за дейности на терен и часове за административна работа.

Осем са критериите, на които трябва да отговаря всеки здравен медиатор.

Той трябва да е навършил пълнолетие, да не е поставен под запрещение, да не е осъждан, да има завършено средно образование, да владее майчиния език на лицата от уязвимата група, да познава културата и проблемите на уязвимата група, да познава нормативните актове в системата на здравеопазването и закрилата на детето и да има умения за работа с компютър.

Здравните медиатори ще се избират от комисия, назначена от кмета на съответната община, в състава на която се включват: представители на общината, на регионалната здравна инспекция, на съвета за сътрудничество по етническите и интеграционни въпроси към съответната областна администрация, представител на местната уязвима общност и такъв на юридическо лице с нестопанска цел, имащо отношение към дейността на здравните медиатори на национално ниво. Освен това в комисията ще бъде включен представител на дирекция „Социално подпомагане“ или на лечебно заведение, което работи на територията на съответната община.

Всяка година броят на здравните медиатори се увеличава със средно около 15 нови медиатори, пише в мотивите на МЗ. За тяхното обучение и осигуряване на работно място са необходими финансови средства. „Необходимостта от назначаване на здравен медиатор се заявява от кмета на общината, а възнаграждението на здравния медиатор се осигурява чрез финансиране като делегирана от държавата дейност, функция „Здравеопазване“. Опитът от изминалите години показва, че финансовите средства, необходими за обучението на един здравен медиатор е в размер на около 1000 лв., които се осигуряват от съответната община –заявител“.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.