Завършваме висше за 3 години

Завършваме висше за 3 години

Всички студенти учат за изкуствен интелект

Въвеждане възможност за редовно и дистанционно обучение в бакалавърски програми с продължителност от 3 академични години и включване във всички учебни планове на дисциплини и на практическо обучение по нови дигитални технологии като изкуствен интелект (AI), добавена реалност (AR), изкуствена реалност (VR), както и на базово обучение за развиване на умения за алгоритмично мислене и решаване на алгоритмични проблеми. Това са две от мерките, заложени в публикуваната за обществено обсъждане стратегия за висше образование за периода 2020-2030 г.

Когато студентът завърши бакалавърска степен за три години и желае да продължи с магистратура в същото професионално направление, то той ще може да избира между държавно субсидиране на редовно, дистанционно и задочно обучение в рамките, което да завърши за още две години. Със стратегията се предвижда и възможност за субсидирана от държавата допълнителна квалификация или преквалификация на придобилите висше преди повече от 10 години. Така ако сме завършили хуманитарни науки, но след 10 години решим, че искаме да се развиваме в сферата на математиката и информатиката, то отново ще можем да бъдем в държавна поръчка.

Учебните планове на различните специалности ще бъдат актуализирани и в тях трябва да бъдат заложени различни варианти за студентите, които да им дадат възможност да придобият повече умения и да улеснят процеса на обучение. Във всички професионални направления ще бъдат включени няколко социални или хуманитарни дисциплини като философия, социология, политология, изкуство. Така бъдещите математици, информатици, медици ще учат например за Платон или барока. В хуманитарните и социалните направления пък ще трябва да карат курсове с уводни дисциплини от точните науки - математика, информатика, природни науки. Лекциите, свързани с иновации и предприемачество, също ще влязат в академичните планове, за да се засили връзката на обучението с бизнеса. Подобно на проекто-базираното обучение в училище, при което се използват знания от няколко предмета, във вузовете ще се въвеждат хибридни дисциплини, които включват преподаватели от различни научни области и професионални направления. Самостоятелната подготовка - за курсова, решаване на практическа задача, подготовка за семинар, както и времето между две учебни години пък ще трябва да бъде засилена. Мобилностите и обучението в чуждестранни университети също ще трябва да бъде част от подготовката на студентите до 2030 г. В момента спортът е задължителна дисциплина само за някои специалности. Стратегията предвижда това да се отнася за всички учебни планове.

Образователният процес пък ще бъде дигитализиран. Студентите ще могат да ползват мобилните си телефони по време на лекции, както лаптопи и таблети. Преподавателите ще трябва да намалят текстово базираните учебни материали за сметка на визуалната и звуковата информация, които да се превърнат в основни средства за предаване на информация на студентите. Програмите за дистанционно обучение също ще трябва да бъдат увеличени. Вузовете ще трябва да предлагат и дистанционни курсове с отворен достъп за студенти от цял свят. Създаването на общи програми на бг и чуждестранни вузове също е сред заложените цели.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.