След лавината от фалшиви новини, с които заля публичното пространство в панически опит да омаловажи поредните арести и обвинения в редиците си заради приватизационните далавери, ограбили обществото, олигархията публикува и цял вестник с фейкове. Този път „горивото“ в машината за манипулации на задкулисието и издаваните от него медии беше сипано през присъдружното й НПО - АЕЖ-България. При това, използвайки лицемерно най-светлия празник на българската духовност.

Под претекста, че е Денят на будителите, българският клон на Асоциацията на европейските журналисти разпространи вчера брошура с гръмкото име „Печат. Вестник за вестника“ и още по-гръмката заявка за обективен анализ на вестникарския пазар. За да придадат достоверност на тезите си, а и да оправдаят поредния грант, взет от тях, авторите на брошурата са поръчали и представително социологическо проучване за това кои са най-влиятелните обществено-политически издания в страната. Очевидно с идеята да го използват като параван, за да прокарат и НПО-то, и менторите му олигарси и техните издания поредната доза манипулации. Резултатът за инициаторите на целия този фарс обаче е

по-трагичен от автогол в последната минута.

От една страна изследването доказва това, което отдавна повтаряме – че за разлика от медиите на олигархията, издателската ни група „Телеграф медиа“ се издържа изцяло на пазарен принцип от тираж и реклами. Така оборва една от основните опорки на Фабриката за фалшиви новини, структурирана около кръга „Капитал“ на подсъдимия разградски бос Иво Прокопиев. Разбива на пух и прах и друга – че ежедневниците „Телеграф“ и „Монитор“, безкритично поддържали управляващите. То показва, че стоим в златната среда на обективността – разкриваме далаверите и фиктивните реформи, критикуваме, когато е нужно и отчитаме позитивите, когато има такива. Именно затова сме и най-четените, както признават и авторите на брошурата

И докато изследването показва, че има защо да се радваме на доверието на читателите си, които са ни поставили в топ 10 на най-четените и влиятелни вестници в страната, то сваля маските на авторите и поръчителите си, разкривайки задкулисните зависимости между тях.

Кои са авторите на въпросната брошура? В създаването на материалите в нея и в специалния сайт, направен, за да разпространи и в интернет фалшивата инициатива, продуцирана от кръга „Капитал“, са участвали петима души.

До един свързани с „Икономедиа“

на подсъдимия за ЕВН и обвиняем за пране на пари от криминалната приватизация на „Каолин“ Иво Прокопиев, както и с вестника на ортака му – газовия барон Сашо Дончев. Това са Росен Босев и Весислава Антонова – рупори на „Капитал“ и „Дневник“, Илия Вълков и Диян Божидаров, пишещи за в. „Сега“ и Николета Даскалова от присъдружната на „Икономедиа“ организация „Медийна демокрация“, редовно влизаща в ролята на говорител на Фабриката за фалшиви новини. Както можем да се досетим, никъде в брошурата не е упоменато това. Местоработите на петимата са споменати само в онлайн изданието и то не като автори на материалите, а в отделна рубрика „екип“. Това обаче е най-маловажният премълчан детайл в поредния опит на олигархията да заблуди обществото с медийни манипулации.

Далеч по-важен е друг момент, който стахановците от АЕЖ-България са се пробвали да заметат – как се финансират медиите, в които те пишат и чиито издатели всъщност са поръчители на въпросната брошура. Вместо това са посветили цяла статия на срива на рекламния вестникарски пазар, който наистина е в криза, тъй като бе сринат именно от медиите на олигарсите Иво Прокопиев, Сашо Дончев и друг подсъдим издател – фармацевтичният бос Огнян Донев. Заради фалшивите новини и манипулации, бълвани от тях и заради корпоративните интереси, защитавани от изданията на въпросните задкулисни тартори.

„В последните години, ако някой в България реши да издава печатни медии, то зад това може да има само две обяснения. Или той, чрез другите си по-успешни бизнеси, е решил да финансира защитаването на обществени каузи и да промотира ценности като свобода на словото и плурализъм. Или той, чрез другите си по-успешни бизнеси, е решил да използва медийното влияние, за да търгува с него и да извлича ползи“, пише журналистката от Ивопрокопиевите „Капитал“ и „Дневник“ Весислава Антонова. Антонова всъщност обрисува с втората хипотеза собствения си издател и неговите авери, които използват медиите си в две посоки – за натиск и лобистки интереси в бизнесите си с ВЕИ-та, газ и хапчета, както и като щит срещу Темида и опитите на правораздавателните органи да разнищят бандитската приватизация, подарила им „златни кокошки“ като „Каолин“, „Дамяница“ и „Софарма“ и най-сетне да въздадат правосъдие. Впрочем именно с парите от тези криминално откраднати активи и милиони от газ, лекарства, ток, както и с други непазарни методи като грантове се финансират и в момента медиите, формиращи Фабриката за фалшиви новини. Внимателен прочит на финансовото състояние на „Икономедиа“, който няма да намерите в брошурата, но за сметка на това лъсва в търговския регистър, показва, че продажбата на изданията на групата формира например през 2016 г.

под 8% от общия приход на медийната корпорация на Прокопиев.

Ако се чудите откъде са дошли останалите пари, то далеч по-голям процент можете да откриете в графата „приходи от други дейности“. Какво се крие зад това понятие намираме в статия в самия „Капитал“ от началото на тази година, в която хората на разградския бос се хвалят, че са получили нов тригодишен грант от „Америка за България“ в размер на 500 000 на година. Отделно, за разлика от нас, които нямаме каквото и да било външно финансиран извън чисто вестникарската дейност, получават пари и по грантове от еврофондове, обществени поръчки и редица други занимания, попадащи в общо звучащата графа „други“.

Именно този тип неясно и до голяма степен задкулисно финансиране дирижира и медийното поведение на тези издания, които работят не в полза на читателите си, а на издателите си. Срещу тях успешно противостои само една група, чиито издания, както сами признават с изследването си са най-четени и това е „Телеграф медиа“. Именно затова и тя, и издателят й Делян Пеевски е трън в очите на задкулисието. Още повече, че вчера бяха приети окончателно от парламента и внесените от Пеевски и колегите му депутати Йордан Цонев, Велислава Кръстева и Хамид Хамид медийни поправки, имащи за цел да изкарат на светло именно тези прикрити зависимости между непазарно финансиране и редакционна политика на изданията. Това се иска и от самото общество, показва и изследването, цитирано от АЕЖ-България. Според него 52% от българите, четящи вестници, са категорични, че

изданията, получаващи външно финансиране, не са обективни.

Искате доказателство? Пак го намираме в брошурата, където издателите, за които работят авторите й – Иво Прокопиев и Сашо Дончев, са обрисувани досущ като „честни частници“ от началото на прехода. Да, те са емблематични герои на прехода, но като символи на най-криминалната му част. На бандитската приватизация на Иван Костов, при чието управление покойният ресорен министър беше ноторно известен като „Мистър 10%“ заради отчисленията, правени към кабинета „Костов“ за всяка сделка. Икономиката беше напълно разграбена, националното богатство отиде в ръцете на шепа олигарси като Прокопиев, буквално подарено им от Командира. А същите тези хора открадната бъдещето на децата ни и пенсиите на родителите ни и превърнаха България в пленена от олигархията държава.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

(Не)възпитани карикатуристи ръсят дебелашки хумор за Пеевски

„Невъзпитаният” карикатурист, както сам нарича себе си добре възпитаният шут на газовия олигарх Сашо Дончев – Христо Комарницки, плътно следван от добре възпитаното си комерсиално другарче по интереси и манталитет Чавдар Николов, избраха странен начин за реклама за абонамент за още по-странното си вестниче „Прас-прес”.

“Сега“ обгази ефира с лъжи за Пеевски

Вестник „Сега“ на газовия барон Сашо Дончев никога не е крил, че е част от организираната медийна група, която методично разпространява фалшиви новини и откровени клевети срещу депутата и издател на „Телеграф медиа“ Делян Пеевски.