Основните причини за закъсненията на полети от и до българските летища са заради ограничения по трасето, свързани с капацитета на управление на въздушния трафик и лоши метеорологични условия. Това показват резултатите от проверката на ”Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГД ГВА), разпоредена от министърът на транспорта Росен Желязков, във връзка зачестилите закъснения.

За извършване на проверката ГВА е изискала от опериращите въздушни превозвачи от и до международните летища на Република България в седемдневен срок да уведомят писмено дирекцията за причините за закъснение и/или отмяна на полет от началото на 2019 г. до момента.

Били са разпоредени и извънредни проверки на летища София, Варна, Бургас и Пловдив, които са извършени в края на м. юли и началото на м. август от два екипа, включващи инспектори и експерти по правата на пътниците. В рамките на инспекцията проверяващите са изискали от летищните координационни центрове да им бъдат предоставени извлечения от детайлните доклади за закъсненията на полетите за месец юли. Проверени са гишета за регистрация на пътниците; изходите за отвеждане до самолетите и гишетата за информация. Проверена е също документацията на наземните оператори, отнасяща се до обслужването на пътниците на съответните авиокомпании (Ground Operation Manual  и Ground Handling Manual – GOM/GHM). Проверена е наличността на справочници с контактите за връзка между наземните оператори и обслужваните от тях авиокомпании. Направени са интервюта с ръководители на оперативните центрове на наземните оператори и техни служители, както и с назначени представители на авиокомпании за съответните летища. По време на проверките на четирите летища не е имало случаи на закъснения на полети с над два часа. За извършените проверки са изготвени подробни доклади, придружени с копия от документация и снимков материал.

Събраната информация за закъсненията на полетите от проверките на летищата сочи следното:

- за летище Варна (данните обхващат редовни и чартърни полетни операции за времевия период от 01.07 до 31.07. 2019 г. – до 12:56 местно време):

За посочения период от летище Варна са изпълнени 1276 полета, като регистрираните закъснения над 120 мин. (2 часа)* на заминаване са 46 или 3,6% от всички полети. Полетите със закъснение между 60 мин. и 119 мин. наброяват 91 или 7,13% от всички излитащи. Със закъснение между 30 мин. и 59 мин. са излетели 106 полета или 8,3% от всички заминаващи;

- за летище Бургас (данните обхващат редовни и чартърни полетни операции за периода от 01.07 до 31.07. 2019 г. – до 12:56 местно време):

За посочения период от летище Бургас са изпълнени 2484 полета, като регистрираните закъснения над 120 мин. (2 часа) на заминаване са 109 или 4,38% от всички полети. Полетите със закъснение между 60 мин. и 119 мин. наброяват 167 или 6,72% от всички излитащи. Със закъснение между 30 мин. и 59 мин. са излетели 247 полета или 9,94% от всички заминаващи;

- за летище София (данните са за периода от 01.07.2019 г. до 31.07.2019 г.): Изпълнени са 4797 пътнически полета (редовни и чартърни), като с регистрирано закъснение на заминаване до 1 час (60 минути) са изпълнени 1145 полета; със закъснение до 2 часа (120 минути) – 154 полета и със закъснение над два часа (над 120 минути) 89 полета. Справката, направена въз основа на информацията, качена в операционно-информационната система (ЛОС) на летище София, е предоставена в електронен формат и като статистическа извадка от системата на летището;

- за летище   Пловдив   не   са  установени закъснения,  надвишаващи 30 мин. и никакви нередности във връзка със спазване на правата на пътниците. Това  може да се обясни с малкото на брой полети – три пъти в седмицата. В деня на проверката (31.07.2019 г.) са изпълнени само два полета.

Сред основните причини за закъсненията на полети от и до проверяваните летища, в т. ч. по-продължителните закъснения, са ограничения по трасето, свързани с капацитета на управление на въздушния трафик и лоши метеорологични условия. В тази връзка в доклад на генералния директор на ДП РВД се пояснява, че „през лятото на 2018 г. в Европа са регистрирани рекордни нива на трафика и рекордни закъснения от над 18 млн. минути, което е основният проблем на някои части от европейското въздушно пространство. Закъсненията се генерират основно в секторите за обслужване на въздушното движение в контролните центрове в Карлсруе, Марсилия, Реймс и Маастрихт, като предизвикват значителен ефект в цялата мрежа. Причините за закъсненията са различни – лоши метеорологични условия, недостиг на ръководители на полети, недостатъчен капацитет на въздушното пространство, стачни действия, и др.

С оглед очакваните закъснения през следващите години и прогнозен годишен ръст на трафика от около 3.5%, Управителният орган на мрежата (Евроконтрол) започна въвеждането на редица мерки от края на м. април 2019 г. Мерките изместват потоците въздушно движение от въздушното пространство на най-натоварените контролни центрове, за да се намалят закъсненията на европейско ниво. Изместването на потоците е предпоставка за генериране на закъснения в други контролни центрове, които нямат проблеми с капацитета (какъвто е случаят с България) и удължават полетите на авиокомпаниите, което противоречи на концепцията за свободно планиране на полетите по най-кратките траектории.

Друга често срещата причина е закъснението на предходен полет, като обстоятелствата за това могат да бъдат различни. Значителен е делът на закъснения на полети и по други причини, като технически (установен дефект, внезапна повреда на въздухоплавателно средство, закъсняло зареждане с гориво и т.н.), изчакване на трансферни пътници, удар с птица, забавено товарене на багаж, забавяне поради проверки за сигурност, късно предоставяне на полетна документация и др.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Общините, които не искат винетки, ще плащат за ремонта на пътя

Петя Аврамова: Тол таксите обхващат 3115 км пътища от март

Общините, които не искат винетки, ще плащат за ремонта на пътя

По 3115 км пътища ще се плаща тол такса от първи март. Това съобщи министърът на регионалното развитие Петя Авромова, след като правителството одобри списъка на републиканските пътища, за които ще се събира такса за изминато разстояние.

Без винетка до сателитите на София (КАРТА)

Автомобилите, които пътуват по Северната скоростна тангента на София, по пътя за Банкя и по Самоковско шосе за Панчарево, както и до Нови Искър и Банкя, няма да плащат електронни винетки. След година и половина преговори Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и Столична община са се разбрали за маршрутите, които остават без таксуване твърдят от кметството на Йорданка Фандъкова (виж картата). До редакционното приключване на броя от пътната агенция не потвърдиха участъците.

България готова да оспори в съда новите правила за превозвачите в ЕС

Транспортният министър Росен Желязков потвърди днес готовността на България да оспори пред Съда на ЕС новите правила за международните пътни превози. Той съобщи пред български журналисти в Брюксел, че към нашата страна в това намерение освен Румъния, Полша, Унгария, Латвия и Литва, се присъединяват и Кипър, Малта и Естония.