Заради тормоз в училище: Всеки пети гимназист застрашен от отпадане

Заради тормоз в училище: Всеки пети гимназист застрашен от отпадане

В професионалните паралелки по-често се проявява агресия

Всеки пети гимназист е застрашен от отпадане от училище. Причината е, че 7.1% от тях споделят, че често са жертва на тормоз или насилие в школото, а 14.5% имат различен по честота сблъсък с една или друга форма с тях. Това сочат данни от анализ на Института за изследвания в образованието. 

В доклада си те обръщат внимание, че агресията и тормозът в училище съществено повишават риска от отпадане на почти една пета от учениците в горните класове.

На база данните от PISA 2018, в което се включиха 5294 български ученици във възрастовата група 15-16 години от 197 школа, от института отбелязват, че независимо дали е ставал жертва агресия или не, всеки втори ученик учи в училище, където между една четвърт и половината ученици са подлагани на тормоз поне няколко пъти месечно.

Около 17.4% от гимназистите пък учат в школа, където повече от половината възпитаници са подлагани на различни форми тормоз поне няколко пъти месечно. От института са провели и интервюта с школски директори, които също са дали индикации за засилващ се проблем с агресията в училище. В изследването е отбелязано още, че учениците от професионални паралелки относително по-често се сблъскват с прояви на тормоз в училище, отколкото връстниците им в профилираните паралелки.

Според друг от изводите учениците, които са подлагани по-често на различни форми на насилие и тормоз са по-отчуждени от училището. В същото време принадлежността към школото влияе на успеха на част от гимназистите. „Повишаването на скàлата за принадлежност към училището с 1 точка (при максимални 4) води до по-високи резултати по четене с около 30 точки при най-уязвимите ученици и при учениците, чиито родители са с ниско образование, и с 22 точки при учениците от професионални паралелки.“, пише в изследването. Чувството за принадлежност към училището обаче не влияе върху резултатите на гимназистите от профилираните паралелки и при тези от семейства с висок социално-икономически статус.

В доклада си „Обратно в училище: качеството на училищния живот като предпоставка за ангажиране и превенция на отпадането“ от института подчертават, че агресията и насилието трябва да имат място в модела за оценка на качеството на училищния живот и следва да се проследява внимателно.

При изследването на безопасната среда в начален етап са използвани резултатите от PIRLS 2016, в което са се включили 4 281 четвъртокласници от 153 училища в цялата страна. При интерпретацията на резултатите от института приемат, че стойности на скàлата по-високи от 3 показват относително високо ниво на безопасност и ученикът никога не е преживявал инциденти на тормоз или насилие, или ако е е преживявал такива, това се е случвало сравнително рядко. Резултати под 2 пък се приемат за ниско ниво на принадлежност към училището. Според отговорите на четвъртокласниците около 6% от тях дават оценка под 2 точки, което означава, че те се сблъскват често с различни прояви на тормоз и насилие в училище. В същото проучване 22% от учениците са дали максимума от 4 точки за безопасна среда. Това означава, че според данните от PIRLS само една пета от четвъртокласниците никога не са са преживявали каквато и да е форма на тормоз и насилие в училище в рамките на едногодишен период.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.