Започна ремонт на стария метален Аспарухов мост
5

Започна ремонт на стария метален Аспарухов мост

Започнахме дългоочаквания цялостен ремонт на стария метален Аспарухов мост - връзка между Варна и острова в Южна промишлена зона. Това съобщи кметът на морската столица Иван Портних.

Старият Аспарухов мост е построен от германци през 1939 година. Настоящата му конструкция е от 1978-ма и заменя старият повдигаш се мост, разрушен от руски кораб през 1975 г. Металното съоръжение е изключителено натоварено, като трафика е предимно от тежкотоварни автомобили.

През него преминава и действаща жп-линия до петролната база, за кораборемонтния завод, пункта за базиране на Военноморските сили. Той е връзката на много фирми със сушата. По него се движат и десетки тирове, натоварени със зърно.

"Предстои обновяване на пътната настилка, на фугите на моста, на тротоарната конзола, парапетите и мантинелите, възстановяване на уличното осветление, съобщи варненския кмет след оглед на обекта.

Предвидените мерки ще подобрят експлоатационно-техническите параметри на съоръжението. По време на започналите ремонтни дейности, движението се осъществява в едната пътна лента. Според заложеното в проектобюджета на Варна за 2021 г. основният ремонт на транспортното съоръжение ще струва 396 549 лв.

Това са остатъците на стария Аспарухов мост, който е бил с клапа за повдигане на съоръжението при преминаването на кораби за влизане във Варненското езеро по канала Море-езеро. Основите на моста били на 12 метра дълбочина, върху опора от кварцов пясък. Самото съоръжение било проектиран за канал с широчина 100 метра, със среден отвор, широк 30 м.

Подвижната част, система „Шерцер“, изработена от германската фирма МАН, се отваряла само за две минути и половина. Трафикът е бил изключително активен – морските съдове влизат, за да стигнат до двете пристанища във Варненското езеро – за въглища (до ТЕЦ Варна) и за дървен материал до село Тополи. Преминаването на корабите под клаповият Аспарухов мост обаче било истинско изпитание за морските вълци.

За намаляване на риска от сблъсък в моста, в канала били поставени специални отбивачи - железобетонни колони, забити в дъното и облицовани с дърво, които да поемат ударите от отклонилите се кораби и да ги насочват при навлизане в отвора на моста. Според статистиката, през клаповия Аспарухов мост за 7 години (от 1968 до 1975) преминават 4 485 кораба.

Каналът е тесен, минаването на корабите под моста също е свързано с рискове, затова всеки морски съд, който се насочи по този маршрут, задължително се придружавал от български пилот, който насочвал капитана и рулевия. В ранния следобед на 28 януари 1975 г. съветският кораб „Павел Постышев” тръгва от варненския рейд към пристанището, във Варненското езеро и както са полага, на борда се намира български пилот, който трябва да насочва движението по канала.

Точно в 14,50 минути пилотът докладва по радиостанцията:

„Съборихме Аспаруховия мост!” Диспечерът не може да повярва на чутото. Причината за инцидента се оказват бавните реакции на кормчията на подаваните команди, заради което не успява да отклони успешно носа на кораба от отбивача, преди клаповия Аспарухов мост.

Капитанът на кораба пък  не успял да даде адекватни заповеди на екипажа и носът на „Павел Постышев” се забил в моста. От последвалите два последователни удара в отбивача (отначало в областта на носа, а след това и в кърмата на кораба) и невъзможността даденият заден ход да погаси инерцията на плавателния съд, „Павел Постышев” го тарани в най-уязвимата му странична част и го събаря веднага.

Последствията са наистина страшни, защото се прекъсват всички комуникациите между двата бряга. Спира корабоплаването, автомобилния транспорт и пътя на хората. Близо месец кварталите „Аспарухово“ и „Галата“ остават напълно откъснати от Варна, а впоследствие преминават по понтони.

Много сериозен проблем се оказва прекъснатата жп- връзка между базата на „Петрол” и страната, тъй като от нея заводите очакват ежедневни доставки на течни горива. Налага се компромисното и твърде рисковано, макар и временно решение танкерите да акостират на сухотоварното пристанище Варна, което не само е в разрез със световната практика, но и крие сериозни опасности за сигурността на варненското население.

За да се възстанови движението между двата бряга, през 1078 година е направена временна неподвижна метална мостова конструкция, на която около 40 години не е правен основен ремонт.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.