Ресорната комисия на парламента вчера препоръча на транспортното министерство да замрази спирането на пътнически влакове до приемането на стратегия за развитие на жп сектора. Решението беше взето с пълен консенсус от депутатите Народните избраници препоръчаха също така и увеличаване на субсидията с 40 млн. лв. Третото решение, взето вчера, беше да се отмени спирането на влаковете, което стана от понеделник. За него шефът на БДЖ Владимир Владимиров коментира, че то ще бъде обсъдено с общините. Причината е, че част от мотрисите по орязаните вече линии са спрени от движение по съображения за безопасност. „Става дума за много стари електрически машини, съветско производство”, уточни той.
Така БДЖ ще трябва да отмени планираното спиране на още 81 влака в страната от началото на февруари, а и промяната на маршрута на други 85. На заседанието вчера беше изслушана информация и за финансовото състоянието на превозвача от министъра на транспорта Ивайло Московски и изпълнителния директор на „Холдинг БДЖ” Владимир Владимиров.

Присъстващите на заседанието на комисията констатираха, че за спрените вече 38 влака от 12 януари не са били информирани предварително местните власти. Повечето от изказалите се народни избраници поискаха тези мерки да бъдат отменени. Министър Ивайло Московски опонира, че е готов да го направи, но в замяна да бъде увеличена субсидията с 40 млн. лв.
Той припомни, че дълговете на БДЖ са 565 млн. лв., като 109 млн. лв. се падат на товарните превози, като те са генерирали за миналата година оперативна загуба от 12 милиона.

Превозът на пътници е донесъл загуба от 15 милиона

Министър Московски предложи парламентът да подкрепи дългосрочна оздравителна програма с визия за поне 5-7 години и политическите сили да поемат ангажимента да не я променят.
Шефът на БДЖ Владимир Владимиров съобщи, че планираните мерки за намаляване на загубите няма да дадат ефект още през 2015 г. Той ще се почувства едва през 2017 г., а от по-евтините горива догодина може да се икономисат 1,5 милиона. Владимиров предупреди, че при субсидия от само 140 милиона загубите и догодина ще са същите. „Недостигът на средства доведе до това, че през миналата година е трябвало да бъдат инвестирани поне 40 млн. лв. за ремонти и поддръжка на локомотивите, вагоните и мотрисите, а са дадени едва 25 млн.”, каза той.
Пламен Димитров от КНСБ заяви, че преди години в железниците са работили 80 хиляди души, а сега са едва 22 хил. По думите му превозените пътници са паднали от 150 милиона на 22-25 милиона годишно. Според него съкращенията в БДЖ няма да донесат търсения ефект.
Депутатите от комисията взеха решение в сряда да има закрито заседание, на което отново да се обсъждат проблемите в БДЖ.

КАРЕ:
Премиерът: Няма да оставим хората без транспорт

Няма да има нито едно място, което да остане без транспорт, това увери вчера премиерът Бойко Борисов от парламентарната трибуна. Според него всички проблеми на БДЖ трябва да бъдат "изложени на масата" и да се знаят. Натрупаните милиони левове задължения на държавните железници са заради липсата на реформи. Борисов припомни, че са взети влакове, които не са били платени, и сега се правят опити да бъдат изчистени сметките. Премиерът обясни, че бюджетът на железниците е по-висок, но все още БДЖ има големи задължения. „Тези пари трябва да ги вземем, за да ги платим. Правим опити, но има места, където много малко хора се възползват от 10 тона влакове, които се движат по линия”, каза Борисов.
На правителственото заседание вчера беше възложено на финансовия и на транспортния министър още веднъж да се прегледат транспортните схемите, да се срещнат със синдикати и браншови организации във връзка с проблемите в БДЖ. Там, където е възможно, ще се редуцира броят на влаковете, а където е необходимо, ще се ползва друг транспорт. „Иначе всички данъкоплатци плащаме 10 човека да се возят във влак”, каза още премиерът.

БОЙКО КИЧУКОВ
Министър Ивайло Московски предложи парламентът да подкрепи дългосрочна оздравителна програма за БДЖ с визия за поне 5-7 години.

КАРЕ-2
В Североизтока си искат най-старата жп линия у нас

ДОБРОМИР РАДУШЕВ
Протести в Североизточна България предизвика решението на БДЖ да закрие първата железопътна линия у нас, която свързва Варна и Русе. Построената преди 149 години барон-Хиршова железница, която е единственият сигурен транспорт между двата големи града в тази част на страната, е нарочена за закриване от 1 февруари. За да продължат да пътуват до селата и междинните градчета, пътниците на варненската гара се включиха в гражданска подписка и са готови на протести, за да я запазят.
Спрян от движение ще е влакът, който тръгва в 5,55 часа от Русе към Варна и потегля обратно в 16,10 ч. Според специалистите по транспорта този влак е изключително необходим, а със спирането му ще бъде прекъсната единствената връзка с няколко съседни области на Варна. Те са категорични, че не липсват пътници за тези влакове, както и по трасето за Шумен, Карнобат или за вечерната композиция до Пловдив.
„Явно лобито на автобусните превози е по-силно от железопътното или има някаква далавера”, коментираха вчера клиенти на БДЖ. Хората масово недоумяват как железопътната връзка между морската столица и крайдунавския град ще бъде ликвидирана. И се заканват да не допуснат от следващия месец първата в България жп линия да остане само с историческото си значение.

КАРЕ-3:
В Мездра протестират утре за трена си

Хиляди недоволни пътници от Видин до Плевен ще се съберат утре на протест на възловата гара Мездра, а в събота се готви гражданско неподчинение на гара Бели извор. Бунтът е срещу спрените вече влакове, които оставят без удобен превоз ученици и работници и е подкрепен от кметовете в региона. Градоначалникът на Криводол Петър Данчев вече изпрати гневно писмо до министъра на транспорта по повод промяната в разписанията и спирането на бързите влакове София-Лом и Лом-София, както и пътническите Видин-Мездра и София-Лом. В него се сочи, че в момента жп гарата в Криводол обслужва 10 000 жители от 15 населени места, а „положението с автобусния транспорт в общината е трагично”. Допълва се още, че автобус до областния център Враца не се движи повече от 15 години. Припомня се, че два от влаковете осигуряват транспорта на жителите на общината до Враца, Мездра и София. Ежедневно 52 ученици пътуват до Враца, около 120 са гражданите, които работят там и в Мездра. За посещения в ТЕЛК и други болнични заведения най-удобният транспорт е един от тези влакове. Според лидера на ДПС във Враца Борислав Банчев обаче решението за спирането на влаковете е правилно. Той смята, че е безсмислено да се харчат пари за нещо, което е нерентабилно.

КАРЕ-4:
Студент спаси теснолинейката Септември - Добринище

ВЕРА ДОБРЕВА
Петиция, организирана по инициатива на студента Кристиан Ваклинов, помогна за запазването на теснолинейката от Септември до Добринище. За евентуалното закриване на линията за първи път се заговори през 2011 г., когато бяха спрени два от най-натоварените влакове, а пасажерите са превозвани с автобуси по направлението. От БДЖ вече увериха, че не предвиждат закриване или спиране на влаковото движение по теснолинейката.
От транспортното министерство пък припомниха, че в края на 2013 г. по инициатива на посолството на Република България в Швейцария е проведена среща между Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, “Холдинг БДЖ” ЕАД и Zentralbahn AG­ една от регионалните швейцарски железници, работеща на територията на кантон Люцерн. Кантонът също се характеризира със своята туристическа атрактивност, на територията на който се намират също теснолинейни железници. Целта на срещата е била българската страна да ползва добър опит и установена практика именно във възстановяването и развитието на теснолинейката Септември ­ Добринище. И в момента продължават усилията за реализацията на този проект не само като важен транспортен участък, но и като туристическа дестинация.
Линията на дековилката, която минава през дефилето на Чепинска река, е строена в периода 1920 ­ 1945 година и почти 70 години свързва Горнотракийската низина с Родопите, Рила и Пирин и има нетипичното за Европа 760 мм междурелсие. Това е най-високата жп линия на Балканския полуостров и е включена в списъка на “Най-красивите жп линии на света”. Същевременно голяма част от населението от високопланинските села над Велинград няма достъп до алтернативен транспорт.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Стокообменът между България и Япония достигна 214 млн. долара

Търговията между България и Япония достигна 214 млн. долара през 2018 г. Постиганият стокообмен е най-високият за последните 10 години. Това каза заместник-министърът на икономиката Лилия Иванова по време на Японско-български икономически семинар, провел се в Токио.

Автомивки на бъдещето показват на Есен 2019-09-19

Футуристични автомивки ще бъдат представени за първи път у нас на изложбата „Ауто сити Пловдив 2019“ само няколко дни след европейската им премиера  в Амстердам. Те са сред новостите на Международния технически панаир, който ще се проведе от 23 до 28 септември, съобщиха от изложението.