Зам.-министър Таня Михайлова: Обмисляме присъствено обучение за училища с до 120 деца

Зам.-министър Таня Михайлова: Обмисляме присъствено обучение за училища с до 120 деца

Матурите няма как да са онлайн, с тях влизането в университет не е по-лесно

Всички решения за завръщането на учениците в училище зависят изключително много от епидемичната обстановка. Затова днес каквото и да кажем с такава дълга перспектива, защото това всъщност е повече от един месец, може да се окаже, че не е съвсем точно. Нашето желание и надежда като хора от образователната система безспорно е постепенно да се увеличават класовете, които да бъдат присъствено в училище,  казва в интервю за "Телеграф" зам.-министърът на образованието  Таня Михайлова.


- Г-жо Михайлова, преди броени дни още три випуска тръгнаха присъствено на училище – 7-и, 8-и и 12-и клас. Какво е вашето послание към тях?

- Днес повече от всякога трябва да бъдат и по-мотивирани, и по-концентрирани, защото самите те научиха един урок. Той е, че времето не се връща назад и че трябва максимално да се използва. Изключително важно е децата да използват времето в училище, за да могат да работят с учителите. Някои, разбира се, ще трябва да наваксат пропуски, други да затвърдят своите знания. Пожелавам на всички от системата присъствените дни в училище да се увеличат не само за седми, осми и дванадесети клас, а постепенно за всички.

- Вероятно разглеждате варианти и за след 17 март, когато приключва ротацията на големите ученици?

- В ситуацията, в която се намираме, е много трудно да говорим за след 17 март. Всички решения зависят изключително много от епидемичната обстановка. Затова днес каквото и да кажем с такава дълга перспектива, защото това всъщност е повече от един месец, може да се окаже, че не е съвсем точно. Нашето желание и надежда като хора от образователната система безспорно е постепенно да се увеличават класовете, които да бъдат присъствено в училище. Но пак казвам, прекалено рано е да говорим за след 17 март.

- У нас има училища с малък брой ученици. Защо не се действа локално и те да могат да пускат повече присъствено?

- В МОН сме застъпници на локалните решения, но трябва да се съобразяваме и с тези на Националния щаб. Обсъждали сме тази идея. Знаете, че има училища, в които няма дори пълни класове. Не говоря за паралелки, говоря за класове. Може в начален етап да има слети паралелки, след което в прогимназиалния може да няма пети клас, а да има само шести и седми клас. В същото време те могат да бъдат с по-малък брой ученици. Така че, надявам се, ако условията позволяват, да се вземе такова решение и да може да се подхожда и локално.

- Колко деца трябва да има в едно малко школо, за могат да ходят всички?

- Различно е. Ако в едно малко училище има от всеки клас по една паралелка, това са около 180 ученици. Смятам, че към момента е разумно да се вземе решение, ако са до 120 ученици, но това много зависи и от сградата. Затова трудно можем да кажем, че само броят на учениците би бил критерий. По-скоро и възможностите, и капацитетът на едно училище. Знаете, че има големи училища, в които има малко ученици, както и такива, които са по-малки сгради, а има по-голямо струпване.

- Ясно е, че тази година не може да има онлайн матури и НВО, но възможно ли е да се въведат на по-късен етап?


- Безспорно тази година държавните зрелостни изпити ще продължат да се провеждат присъствено. И сега изпити се провеждат онлайн. Към момента обаче трябва да създадем еднакви условия за всички. Ние сме провеждали много разговори с представители на различни страни. Това, което ми направи впечатление, е, че зрелостните изпити навсякъде се полагат присъствено, лично, с почерка на този, който се явява, защото това е финалният изпит. Вие знаете, че дипломата се издава от комисия. Не можеш да си сложиш подписа под нещо, в чиято достоверност не си абсолютно убеден. Трябва да имаме и много завишени критерии. Казвам го като учител, защото това е естественият ход към университета.

- Позицията на МОН е, че учебната година няма да започне по-рано. Някои ученици обаче ще имат по-кратка ваканция...

- Ваканциите в България са дълги. Да, децата от 1-ви до 6-и клас ще излязат във ваканция с две седмици по-късно. Но бързам да кажа, че това не е удължаване на учебното време. Това е време за затвърждаване на знанията, за упражнения. Началото на учебната година според Закона за предучилищното и училищното образование започва на 15 септември, но нищо не пречи учениците да отидат по-рано в училище. Тоест да има допълнителни занятия. Например някои ще учат малко повече от първи до шести клас и ще се задържат малко по-дълго в училище. Други могат пък през лятото да продължат, защото учителите са решили, че имат необходимост от това.

- Ще отпадат ли автори от НВО и матурите и кои ще са те?

- Още е рано да говорим. Ще направим, както миналата година, едно допитване до колегите докъде са стигнали с материала. Но това, че евентуално няма да се паднат определени теми и автори, не означава, че те не трябва да се изучават. Ако се намали изпитният материал, ще е само защото не е достигнало време за повече упражнения и затвърждаване на определения автор. Колегите обаче са длъжни да преподават този материал.

- През учебната 2022/2023 г. се предвижда интегрален изпит за седмокласниците. Остава ли това намерение на МОН?

- Това е една възможност, която ще покаже връзката между отделните предмети в училище, които се изучават. Ако ти не можеш да четеш и да разбираш и не си функционално грамотен, трудно ще можеш да разбереш уроците по история например. Второто погрешно схващане според мен е, че са необходими частни уроци. Ако се учи методично, последователно и се използва пълноценно времето за затвърждаване на знания, тези изпити, както и външното оценяване, може спокойно да се вземат със знанията от училище. Така че този изпит съществува към момента като възможност да се проведе, но все още е рано да говорим в детайли.

- Ще организирате ли допитване до родителите за тестване на учениците за коронавирус?

- Учениците в 11-и и 12-и клас са вече над 18 години, така че решенията ги взимат самостоятелно. Ще организираме допитване, за да видим какви са нагласите сред родителите на останалите ученици. Няма да се направи абсолютно нищо по въпроси, свързани със здравето, без съгласието на родител. Не трябва да има никакво притеснение.

- В коя фаза за ваксиниране влизат пенсионираните учители?

- Щом са на работа, те са в категорията учители. Знаете, че учителите са във втората фаза на ваксинирането, това е втората приоритетна група заедно с хора, които работят в социалните домове. Без значение дали са на трудов или на граждански договор, ако те имат лекторски часове в едно училище, те са учители към това училище.

- Да ви върна към изпитите. Има искания на родители, на омбудсмана тези за 4-ти и 10-и клас да се отменят и тази година. Ще се случи ли това?

- Няма основание да бъдат отменяни. Не зная защо всички им казват малки или средни, или каквито и да са матури. Матурата е един-единствен изпит и това е финалният изпит, който доказва зрелостта на един човек да напусне училището и да се реализира самостоятелно в живота. Единствената матура това е държавният зрелостен изпит. Така че в този смисъл това са едни рутинни изпити в нашата система, които е нормално да се проведат.

- Матурите вече се налагат като вход за университет. Пада ли по този начин нивото на висшето образование у нас?

- Миналата година, когато зрелостните изпити бяха вход за висшите училища, стана ясно, че не се влиза по-лесно. Това са изпити, на които може да се разчита. Доказано, с факти и цифри, математически. Напоследък математиката се оказа наука, която се използва в много различни сфери, за да се намерят разумни доводи за взимане на решение. Така че това наистина е един изпит, на който може да се разчита. А дали пада нивото на висшето образование? Образованието е двустранен процес, не зависи само от учителя или преподавателя, било в средното училище или във висшето. Зависи от този, който се обучава - от ученика, от студента. И винаги съм казвала на моите ученици – искайте да знаете повече, после сами ще се реализирате.

Визитка:


-Завършва „Автоматизирано оборудване на машиностроенето“ към катедра „Автоматизация на дискретното производство“ в ТУ – София, и едновременно професионална педагогика


-Има допълнителни квалификации по мениджмънт и маркетинг и по оптична и медицинска техника


-Професионалният й път се определя от Националната професионална гимназия по прецизна техника и оптика „М. В. Ломоносов“ - София, където завършва учебно-професионален комплекс, специалност „Лазерна техника“


-После заема последователно длъжностите учител, зам.-директор по учебно-производствената дейност и директор

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.