За синя зона, зелена зона и някои сиви зони в столицата

За синя зона, зелена зона и някои сиви зони в столицата

В деня Х, в който столичните общинари трябваше да гласуват разширението на периметъра на синя и зелена зона, както и продължаването на времето им на действие, една голяма крушка светна в небето над София. От тези, дето светват над главите на анимационните герои точно преди да ги осени някоя „гениална идея”.

Просветна им в сивите зони на общинските съветници, че такова мащабно решение не може да се вземе без обществен дебат, с мотиви написани надве-натри върху салфетка, и контра, Контрера - отложиха решението.

Поздравления, дами и господа! Това ме мотивира да паркирам „на чомпек” пред местното магазинче (кварталът още не е зона, а е на 12 минути от центъра), да се запася с две-три бири и да седна да поразсъждавам. Ей така, честно, както старите кучета от общината знаят, че правя още от времето, когато като самотен вълк дебнех в сумрачните коридори на „Московска” 33. А новобранците в местната власт – тях пък аз не ги познавам.

Митове и легенди са приказките, уважаеми, че столичани масово искали да се разшири синя и зелена зона към кварталите. Нема такъв филм и нема такъв софиянец, който да иска да му изцвъкаш платена зона пред блока, където той по стара традиция чопли стария си форд. Други са мотивите – Столична община да събере повече пари в бюджета. А това вече е сериозно и, признавам, пари са нужни, ако искаме всички тези инвестиции и ремонти, които общината всяка година прави.

През годините обаче се нагледахме как синя и зелена зона се ширнаха като море из цяла София. А проблемът с паркирането реши ли се? Не се реши, задълбочи се, сеньор Контрера. Пред някои от най-големите болници в страната – ВМА, „Александровска”, „Пирогов”, „Св. Иван Рилски” е абсурд да паркираш. А се предполага, че хората не ходят там да чоплят семки и да пият бира. Пред училищата – също, за 10 минути не може да спрат хората, да оставят или вземат децата си. В уж развитите квартали е абсурд да паркираш – в някои улички на „Лозенец” например.

Така че разширяването на синя и зелена зона може и да е нужно, но само по себе си то не е панацея, защото сивите зони в София си остават. Какво като напляскаме със синя или зелена боя някой тротоар и му „турим знака”? Там свободни места за паркиране пак няма да има. Трябва да се мисли по-генерално за решаването на този проблем.

И тук е мястото да поговорим за градския транспорт – като алтернатива на движението с лична кола. Между другото, когато преди няколко години билетчето поскъпна с цели 60% (шестдесет процента) как това собствено подобри цената на услугата? Като редовен пътник в градския транспорт аз не забелязвам. Автобусите в нашия квартал са същите въздъхнали дъртаци. А как се борим с нередовните пътници, м? Black lives matters, обаче хайде да не излизам аз лошият, че ще напиша публичната истина – някои общности не се проверяват, не се глобяват.

Лесно е така – да нацвъкаме с боята, да му турим знака, да вдигнем цената, но сивите зони остават в София, дами и господа общински съветници. Нужно е по-генерално мислене и по-чевръсто. А не като последната зима – две седмици непоносима мъгла като в „Игра на тронове”, докато ви се отпусне сърцето за един ден зелено билетче. Направете синя зона в „Люлин”, „Дружба”, „Свобода” – във вас е ножа, хляба и бутона за натискане – вие решавате. Но помислете в крайна зона и за хората, защото София не просто расте, както пише в девиза й. София расте бързо и се задъхва.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.