Има ли общото и, ако да, какво е различното в барока и романтизма? Тази тайна разкриват музикантите от „Concerto Antico” с органов концерт на 21 септември от 19.30 ч. в католическата катедрала „Св. Йосиф” в София. Той е в рамките на Европейски дни на наследството – София 2019.

Проявата е по инициатива и се осъществява от консорта за старинна музика „Concerto Antico”. Участниците в кнцерта са: Янко Маринов – орган, Деян Иванов – обой, Константин Кожухаров – обой, Сабина Йорданова – фагот, Дона Стоянова – сопрано,

Ивайло Донко – тенор и със специалното участие на Николай Казаков – кларинет.

Скъпи приятели, колеги и почитатели на музиката, заповядайте на 21 септември от 19:30 ч. в Католическата катедрала „Св. Йосиф“ в София на органов концерт на консорта за старинна музика Concerto antico в състав: Янко Маринов – орган, Деян Иванов – обой, Константин Кожухаров – обой, Сабина Йорданова – фагот, Дона Стоянова – сопрано, Ивайло Донков – тенор и специалното участие на Николай Казаков – кларинет.

По програма ще прозвучат творби на Ж. Титлуз, С. А. Шерер, Д. Букстехуде, Зеленка А. Вивалди, Й. С. Бах, Г. Фр. Хендел, Ф. Лист и М. Регер.

Бароковите творби ще бъдат изпълнени на семплираните регистри на старинния орган от Щрасбург (Австрия, ок. 1740 година), а произведенията от Лист и Регер ще прозвучат на романтични органи от 19 и 20 век.

Барок и романтизъм в европейската музика продължава търсенето на връзките между бароковата и романтичната музика, осъществявано от ансамбъла за старинна музика „Кончерто антико“ в поредица концерти. Обикновено школските музиковедски изследвания наблягат на стилистичната разлика между бароковата и музиката на романтизма. Посочва се например, че афектите и страстите на барока в романтизма се въплъщават в емоции-чувства, че архитектониката и отчетливата детайлност на барока (разпознаваемостта на елементите) е заместена от обща вълна и енергия, от линеарност и преливащи форми (по изследователя Ернст Курт). В този си проект Concerto antico ще представи друг поглед – общото, близостта в музиката на барока и романтизма на Европа, както и в частност на Франция, особено при конкретни автори, са видими. Връзките са проследими както в духовната (религиозната), така и в светската музика: не само в универсалната теория на музиката, техниката и изразните средства – полифония, хармония, мелодика, интервали, универсалната символика, реторика, но и в тематиката – странстването, героиката, състраданието, стремежите към възвишеното и божественото и разбирането на човешкото.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Музикаутор: Квотите за БГ музика не създават ограничения, а повече възможности

„На първата дискусия в Комисията по културата и медиите темата за българската музика в медиите бе подменена. Въпросът как да се финансират частните медии със средства от националния бюджет като „компенсация“, че ще пускат българска музика в България, взе превес.“ Зад тази теза застана сдружението за колективно управление на авторски права Музикаутор дни, след като депутатите, които стоят зад искането за промени в Закона за радиото и телевизията обявиха, че „квотите са неприложими“.

300 находки от 26 обекта в страната грейват в НАИМ

Над 300 експоната от 26 археологически обекта в страната представя 13-ата национална изложба „Българска археология 2019“, която се открива днес в 18 ч. навръх професионалния празник на съсловието 14 февруари.