0

И ма ли общото и, ако да, какво е различното в барока и романтизма? Тази тайна разкриват музикантите от „Concerto Antico” с органов концерт на 21 септември от 19.30 ч. в католическата катедрала „Св. Йосиф” в София. Той е в рамките на Европейски дни на наследството – София 2019.

Има ли общото и, ако да, какво е различното в барока и романтизма? Тази тайна разкриват музикантите от „Concerto Antico” с органов концерт на 21 септември от 19.30 ч. в католическата катедрала „Св. Йосиф” в София. Той е в рамките на Европейски дни на наследството – София 2019.

Проявата е по инициатива и се осъществява от консорта за старинна музика „Concerto Antico”. Участниците в кнцерта са: Янко Маринов – орган, Деян Иванов – обой, Константин Кожухаров – обой, Сабина Йорданова – фагот, Дона Стоянова – сопрано,

Ивайло Донко – тенор и със специалното участие на Николай Казаков – кларинет.

Скъпи приятели, колеги и почитатели на музиката, заповядайте на 21 септември от 19:30 ч. в Католическата катедрала „Св. Йосиф“ в София на органов концерт на консорта за старинна музика Concerto antico в състав: Янко Маринов – орган, Деян Иванов – обой, Константин Кожухаров – обой, Сабина Йорданова – фагот, Дона Стоянова – сопрано, Ивайло Донков – тенор и специалното участие на Николай Казаков – кларинет.

По програма ще прозвучат творби на Ж. Титлуз, С. А. Шерер, Д. Букстехуде, Зеленка А. Вивалди, Й. С. Бах, Г. Фр. Хендел, Ф. Лист и М. Регер.

Бароковите творби ще бъдат изпълнени на семплираните регистри на старинния орган от Щрасбург (Австрия, ок. 1740 година), а произведенията от Лист и Регер ще прозвучат на романтични органи от 19 и 20 век.

Барок и романтизъм в европейската музика продължава търсенето на връзките между бароковата и романтичната музика, осъществявано от ансамбъла за старинна музика „Кончерто антико“ в поредица концерти. Обикновено школските музиковедски изследвания наблягат на стилистичната разлика между бароковата и музиката на романтизма. Посочва се например, че афектите и страстите на барока в романтизма се въплъщават в емоции-чувства, че архитектониката и отчетливата детайлност на барока (разпознаваемостта на елементите) е заместена от обща вълна и енергия, от линеарност и преливащи форми (по изследователя Ернст Курт). В този си проект Concerto antico ще представи друг поглед – общото, близостта в музиката на барока и романтизма на Европа, както и в частност на Франция, особено при конкретни автори, са видими. Връзките са проследими както в духовната (религиозната), така и в светската музика: не само в универсалната теория на музиката, техниката и изразните средства – полифония, хармония, мелодика, интервали, универсалната символика, реторика, но и в тематиката – странстването, героиката, състраданието, стремежите към възвишеното и божественото и разбирането на човешкото.