След въвеждането на новата система „бонус-малус“ при изрядно шофиране за период от 7 години водачът може да получи до 25% поевтиняване на застраховката „Гражданска отговорност“. Една година без нарушения ще означава с 10% по-евтина задължителна полица, съобщиха от Комисията по финансов надзор (КФН).

Натрупаният негатив пък може да се чисти чрез примерно шофиране, като всяка година без нарушение ще спада класа на колата с 1 пункт. Или с други думи - ще са необходими

минимум 12 години, за да се изчисти оскъпяването с 400%

или 19 години, за да се плаща най-ниската цена. Обмисля се и вариант малусът да бъде чистен срещу определена сума.

Нарушения като неправилно паркиране, каране в бус лентата или без фарове няма да се отчитат и да водят до поскъпване на застраховката. Точки обаче ще се отнемат за неправилно изпреварване, опасни маневри, неспазване на дистанция, шофиране в нетрезво състояние, катастрофи с нанасяне на телесни повреди и причиняване на смърт на пътя. По предварителни изчисления натрупване на 9 по-леки нарушения за година може да оскъпи "Гражданската отговорност" с до 400%. Според

изчисленията на регулатора

78% от собствениците на автомобили (над 2 млн. коли) ще плащат по-евтина полица, тъй като ще попаднат в бонус класовете на новата система. 44%, или 1 млн. души, ще достигнат максималния бонус и ще плащат с 25% по-малко, или около 225 лв. (по сегашни цени). От регулатора очакват, че около 18% от водачите ще попаднат в по-високия клас и ще плащат повече. По-конкретно максималното оскъпяване от 1200 лв. се очаква да плащат около 18 000 души.

От регулатора посочиха и конкретни примери. Оскъпяването на „Гражданската отговорност” например при превишена скорост ще означава 10% над застраховката. Ако това нарушение е в населено място и сериозно надскача разрешената скорост, може да стигне и до 30 на сто. Най-голямото наказание –

плюс 400%, ще е заради тежки катастрофи

с причинена смърт. Сред най-дискутираните текстове са предложението, ако една кола е със скъпа застраховка "Гражданска отговорност", при продажба на машината новият собственик ще продължи да плаща висока премия, дори да е изряден шофьор. От комисията обясниха, че все още се обсъждат различни варианти, но не се предвижда отпадането им, а по-скоро прецизиране на текстовете и възможност за зануляване, но това трябва да се случи по начин, който да не допуска възможността да си прехвърлиш колата на някой близък или роднина и отново да продължиш да шофираш рисково, обясни Владимир Савов, член на КФН.

Не е ясно какво ще се случва с нарушенията, за които

наказателните постановления не са влезли в сила

или се обжалват. Понякога този процес може да се разпростре в 2 календарни години, макар че нарушението фактически е направено само в едната, което ще окаже влияние на цената на застраховката и за бъдещ период. Освен това много хора не знаят, че са санкционирани, и разбират за това едва когато бъдат спрени на пътя от КАТ. Към днешна дата глобите към Пътна полиция имат и давност.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

България може да влезе в „чакалнята“ на Еврозоната до юни 2020 г.

България може да се присъедини към валутно-курсовия механизъм ERM II през първото или през второто тримесечие на 2020 година. Това заяви ръководителят на Европейския съвет по банково преструктуриране Елке Кьоних пред БНР.