Сметките за пътни ремонти надписани с близо 600 млн. лева

За 2 години

Сметките за пътни ремонти надписани с близо 600 млн. лева

Основни дейности се прикриват като текущи, заяви министър Комитова

Около 600 млн. лв. повече е дала държавата за ремонти на пътища. Става въпрос за 76 обекта в „лошо състояние“ от доклад на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), които в края на 2018 г. имат нужда от основен ремонт на стойност 369 млн. лв. Вместо това обаче по тях е направен текущ ремонт, за който са дадени 956 млн. лв. или с близо 600 млн. лв. повече. Това стана ясно по време на брифинг в МРРБ днес.

Служебният регионален министър Виолета Комитова обясни, че през периода 2018-2020 г. бюджетът на АПИ е около 400 млн. лв. на година, докато фирмите извършват дейности за около 1,5 млрд. лв. „Накрая на годината, около Коледа, с министерско постановление се отпуска разликата в средствата“, допълни Комитова. Затова и от ресорното министерство започват проверка на договорите с фирмите, от която става ясно, че се правят основни ремонти, прикрити като текущи. Причината е в средствата. „Основният ремонт е два пъти по-евтин, изисква по-дълги гаранции - десет години, докато при текущия те са по-малки. Установихме строителни дейности, които се правят по-скъпо,

с по-малък контрол и без гаранции“,

заяви Комитова. Заместник-министърът на регионалното развитие Иван Шишков съобщи, че е направена проверка на три от републиканските пътища. Единият е отсечката Ихтиман - Белово, за която през 2013 - 2014 г. е имало изготвен проект за основен ремонт, но той е направен като текущ ремонт с минимална гаранция. Вторият път е Самоков - Ихтиман, който също има проект за основен ремонт, а е направен текущ. Третият републикански път с подобен ремонт е Камчия - Югово – Лъки. “Има намеса и в скалите покрай пътя и за това никой не носи истинската гаранция за ремонта“, каза още Шишков.

В 24 от обектите има пълно съвпадение на дължината на описаните по доклада от 2018 г. пътища и по извършените текущи ремонти, за които има претенции за пари. „Според доклада от 2018 г. са необходими 114 млн. лв., а сега, за същото количество работа и пътища, сумата е 296 млн. лв.

Оскъпяването само за тези 24 обекта е 182 млн. лв.

или с 2.6 пъти повече“, посочи Шишков. Анализ е направен и за АМ „Тракия“. По една от отсечките й през 2018 г. е предвидено да се извърши основен ремонт на стойност 95 млн. лв. Вместо това през 2021 г. сумата, която се иска за изплащането на свършената дейност, вече набъбва на 207 млн. лв. “Имаме обърнато понятие “основен ремонт” и се извършва като текущ ремонт”, каза Шишков.

По време на срещата присъства и служебният министър на вътрешните работи Бойко Рашков, който съобщи, че предстои проверка защо се налага смяната с текущ ремонт,, като ще се потърси отговорност. “Строителството е превърнато в източник на престъпни доходи”, заяви Рашков. Той информира, че предишните министри на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова и Николай Нанков са призовани да се явят в полицията по проверката на магистрала "Хемус".

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.