0

У чените се надяват да бъде възстановена ДНК и да бъдат открити евентуални непреки наследници на Леонардо да Винчи по кичур коса, показан миналата седмица за първи път в Леонардовата библиотека в родното място на ренесансовия гений в Тоскана.

Учените се надяват да бъде възстановена ДНК и да бъдат открити евентуални непреки наследници на Леонардо да Винчи по кичур коса, показан миналата седмица за първи път в Леонардовата библиотека в родното място на ренесансовия гений в Тоскана.

"Не твърдим със 100 процента сигурност, че това е неговата коса. Казваме, че ще е възможно на базата на генеалогични изследвания да сравним ДНК от този материал с този на живи наследници на Леонардо в Тоскана и от различни гробове във Франция и Испания", каза Алесандро Вецози, специалист по Ренесанса.

Кичурът се състои от няколко десетки светли косми, поставени в рамка. Към тях има бронзов пръстен, носен вероятно от самия Леонардо. Експонатите са принадлежали на френския писател Арсен Усей (1814-1896). Той бил музеен инспектор и през 1863 г. трябвало да направи разкопки на гроба на тосканския майстор в замъка Амбоаз, в долината на река Лоара, Централна Франция. Върху надгробната плоча личали буквите EO -AR -DUS -VINC. В гроба имало френски и италиански медали от епохата. Скелетът бил с дясната ръка под главата. Намерени били косми от брада и коса.

"След 40 години изследване на родословието на Леонардо да Винчи, през 2016 г. установихме 35 негови непреки живи наследници," - заяви Алесандро Вецози, един от кураторите на изложбата, който стигнал до реликвите чрез американски колекционер. Алесандро Вецози избра деня на 500-годишнината от смъртта на Леонардо да Винчи, за да представи реликвата.

Леонардо да Винчи е роден през 1452 г. като извънбрачно дете на богат аристократ и селска девойка. Той е отгледан от дядо си по бащина линия и от чичо си. Според официалната версия самият Леонардо няма деца, но има около двадесет полубратя.

Леонардо умира на 2 май 1519 г., като прекарва последните три години от живота си във Франция.

Досега не е постъпвала официална молба за извличане на ДНК от тленните останки на Леонардо.

"С помощта на живите наследници и гробовете на починалите можем да направим сравнения, без да разравяме гроба, който е място за почит и има историческо и символично значение," обясни Вецози. Той увери, че ще оповести резултатите от изследването в близките месеци.

Италиански лекар твърди, че Леонардо да Винчи е получил увреждане на нерв от падане, довело до парализа на ръката, която му е попречила да завърши някои картини, съобщи Би Би Си.

Диагнозата за парализа на ръката заради увреждане на улнарния нерв е направена въз основа на анализ на две изображения на ренесансовия гений от последните му години. Едното е портрет, нарисуван с червена креда от Джовани Амброджо Фиджино. На него дясната ръка на Леонардо е свита като в спазъм, но не както е обичайно след инсулт, а като при увреждане на улнарния нерв, довело до парализа. Тя би му попречила да държи палитра и четка.

Улнарният нерв стига от рамото до кутрето и управлява почти всички мускули на ръката за фини движения. Възможно е падане да е предизвикало нараняване на горната част на ръката и последвала парализа или обездвижване.

Данни Леонардо да е имал намалени когнитивни способности или да не е можел да се движи, няма. Затова според д-р Давиде лацери, специалист по пластична реконструктивна хирургия от клиниката "Вила Салария" в Рим, не е вероятно той да е прекарал инсулт.

"Това може да обясни защо е оставил незавършени картини, включително и "Мона Лиза", през последните пет години от кариерата си на художник, макар и да е продължил да преподава и рисува".

Другата изследвана творба е гравюра на човек, свирещ на лира. Изобразеният на нея мъж беше идентифициран неотдавна като Леонардо да Винчи.

Съществуват и писмено описание от дневника на сътрудник на кардинал, посетил Леонардо в дома му през 1517 г.

"Не може да се очаква качествена работа от него, защото някаква парализа е сковала дясната му ръка. . . Въпреки че майстор Леонардо не може вече да рисува с характерната красота, той още може да проектира и да обучава другите" пише Антонио де Беатис.

Леонардо да Винчи е използвал еднакво добре и двете си ръце. Мазките и сенките на картините му са с наклон от ляво на дясно. Това насочва към рисуване с лява ръка, но според биографични документи той е използвал дясната за създаването на други творби.