Във финикийския капан на туризма

Във финикийския капан на туризма

През последната година целият свят сякаш бе попаднал в своеобразен капан - останахме затворени в домовете си, залепени за дивана пред „черните кутии“ на телевизорите и компютрите, които се превърнаха в единственото ни забавление. Бленуваната лятна ваканция пък остана само в спомените и най-смелите ни мечти. 12 месеца по-късно, когато вече си мислехме, че COVID ограниченията и спекулирането с цени са в миналото, пореден „капан“ ни дебне зад ъгъла - организираните пътувания поскъпнали с 5-10 на сто.

„Изненада, изненада, може никак да не ти допада“, въпреки това обаче е факт, че груповата екскурзия в страната или чужбина ще ни излезе далеч по-солена от очакваното. Решението на бранша несъмнено е изненадващо, тъй като в условия на пандемия и замряло търсене хотелиери, собственици на заведения, туроператори и туристически агенти обикновено свалят цените си, за да привлекат повече клиенти. Интригуващото в случая обаче е причината, поради която се налага подобно поскъпване. Зад по-високите с 5-10% оферти всъщност стоели „тонове“ дезинфектант и пречистватели за въздух. Несъмнено туристическият бранш е един от малкото, които въведоха стриктни мерки срещу заразата в своите обекти, това обаче не означава, че туристите трябва да платят цялата сметка. Решения като това крещят едно единствено послание – липса на подход към клиента. Неведнъж Българското Черноморие е „възпявано“ в различни песни и анекдоти заради характерните си студени пържени картофи, топла бира и лошо обслужване. Макар през годините често да сме съумявали “да минем между капките“ и да се разпишем със сравнително много посетители, основният критерий за качеството на родния продукт остава мнението на туриста. Оказва се обаче, че сме го закъсали и в тази насока – България е аут от топ дестинациите за лятна почивка на германците. След като се провалихме и на този тест, считам, че е правилно да седнем да си научим урока или поне да разучим как се преписва.

Отличниците в класа за пореден път са гърците, които раздават безплатни нощувки от турист на турист и изкушават с безплатен десерт в таверните по крайбрежието. Неотдавна и на италианския остров Сицилия направиха стъпка в правилната посока - към спасяването на сектора, като обявиха, че ще заплащат половината от цената на билета за пътуване на всеки турист, решил да почива в страната. Козът в ръкава на Турция пък е акцентът върху сигурността на туриста – в южната ни съседка продължават да инвестират в програми за сертифициране на безопасен туризъм.

Сезон след сезон туристическият бранш у нас се стреми да превърне България в целогодишна дестинация за нашенци и чужденци. Максимата „Каквото посееш – това ще пожънеш“ обаче важи с пълна сила. Докато единственият начин за реклама на страната ни зад граница е видеоклип, който промотира, че хотелите ни не са затваряни със заповед от властите по време на пандемията, очакванията за 8.8 млн. посетители през лято 2021 г. ще останат един далечен мираж.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.