НОВА НАРЕДБА: Вузовете с онлайн изпити с фейсконтрол

НОВА НАРЕДБА: Вузовете с онлайн изпити с фейсконтрол

Университетите, които предлагат дистанционни форми на обучение и провеждат неприсъствени семестриални и държавни изпити, трябва да ги организират електронно чрез система фейсконтрол и предотвратяване на измами. Това става ясно от проекта на новата наредба за държавните изисквания за организиране на дистанционна форма на обучение във висшите училища, която е публикувана за обществено обсъждане.

Там е посочено, че всички семестриални и държавни изпити в неприсъствен формат се провеждат дистанционно чрез система за електронно оценяване и изпитване, която да дава възможност за управление на електронно базирани оценявания и финални изпитвания с установяване на опити за плагиатство, както и за идентификация на студентите и контрол на съответните процедури. Изпитни данни и студентски работи пък трябва да се съхраняват в електронен архив поне за 5 години.

Висшите училища трябва да изградят, поддържат и развиват своя информационна инфраструктура с цел създаване, съхраняване, използване и разпространяване на информационни и образователни продукти – резултати от дейността на висшето училище. Към нея трябва да бъдат създадени и софтуерни платформи за дистанционно обучение с възможности за синхронно и асинхронно обучение и отдалечен постоянен достъп на обучавани, преподаватели и администратори. Чрез нея ще се провеждат изпитите, тя трябва е хранилище на електронни учебни курсове, дейности и ресурси, включително на електронни тестови единици и тестове.

При разработването на електронните учебни курсове трябва да се има предвид, че задължителните и не по-малко от 50% от избираемите дисциплини трябва да са достъпни в платформа за дистанционно обучение под формата на електронни курсове, дейности и ресурси. Не по-малко от 50% от основните информационни източници към учебната програма на задължителна дисциплина по учебен план пък трябва да бъдат достъпни чрез или в платформа за дистанционно обучение.

В документа е регламентирано и как професорите и асистентите дистанционна форма на обучение ще изкарват необходимия си брой часове аудиторната си заетост. Тя трябва да включва дейности като преподаване в аудитория и виртуална учебна зала, синхронно по време участие на преподаватели и обучавани в електронни учебни дейности по учебен план, работа в електронна учебна среда за подпомагане на студенти и докторанти, даване на обратна връзка. Извънаудиторната пък ще се за проектиране, разработване и актуализиране на електронни учебни курсове и ресурси.

В зависимост на степента на информационно и технологично осигуряване  при онлайн обучението вузовете се разделят на четири нива. Висши училища от второ и по-горно равнище могат да организират дистанционно обучение за бакалаври, а вузовте от трето и четвърто равнище -за придобиване на образователно-квалификационна степен „магистър“ и на образователната и научна степен „доктор“.

От мотивите на образователния министър Красимир Вълчев за новата наредба става ясно, че предходната не е актуализирана от 2004-а, а ситуацията вече е променена. „Пандемията от COVID-19, както и съвременните тенденции в областта на дигиталните технологии, в съчетание със стратегически документи на национално и европейско ниво, обуславят необходимостта от осъвременяване на нормативната рамка за провеждане на дистанционна форма на обучение”, посочва Вълчев. Той уточнява, че наредбата е изготвена след свикването на работна група, в която влизат представители на ведомството, университетите и Националния център за дистанционно обучение.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.