При всяка втора сделка в София продавачите не отстъпват от офертната цена. „Няма преговори по цената и тя не се променя. Повечето собственици смятат, че могат да вземат пълната стойност и това се получава”, каза генералният мениджър в брокерска компания Галин Гавраилов за „Монитор”. В същото време обаче купувачите не са склонни да купуват на всяка цена. Времето за реализиране на имоти се удължава между 6 месеца и 1 година.

Половината от сделките се правят с кредит като хората разчитат средно около и над 80% да се покрива от външно финансиране.

 

Сделка пък се приключва за период от 3-7 месеца

 

„Не малка част от купувачите преди да пристигнат при нас са търсили доста време, има и такива, които са изгубили цяла  година и не са успели да си намерят имот”, сподели Гавраилов. Малко над 80% от клиентите сключват сделка за 3 месеца, а други 60% приключват още на първия, каза експертът пред „Монитор”. Според него това не е бързо, тъй като след предоставени оферти от консултант, изборът става лесен.

Столичани инвестират между 60-80 хил. лв. за двустаен апартамент в София. По неговите думи цените на тристайните апартаменти могат да стигнат над 100 хил. лв.

Имотният пазар у нас бележи висока активност в началото на 2019 г. Само в София има близо 5% ръст на сключените сделки спрямо началото на 2018 г. Според Агенцията по вписванията за периода януари-март ръстът е 7.7%, а за полугодието - 4.4%. Дори сделките да растат, според Гавраилов

 

цените са относително стабилни.

 

Тенденцията да има двойно повече търсещи да закупят имот, отколкото да продадат такъв, се запазва. Продължава и експанзията на изграждането на нови кооперации като се дават все повече разрешения за строеж в жилищни единици. „Конкуренцията между строителите държи пазара сравнително спокоен”, коментира Гавраилов. Завършените жилища през 2019 г. са двойно повече спрямо 2018 г. „В цяла София се строят нови сгради и това се дължи на факта, че хората предпочитат новото строителство”, коментира брокерът.

 

Най-активни са купувачите между 25-35-годишна възраст

 

или клиенти, които купуват за пръв път или създават семейство. Вече има и по-малки инвеститори с по-малки сгради, а репутацията на строителя продължава да е от значение. Затворените комплекси в средния и висок сегмент в престижните квартали стават все по-интересни. „Това се дължи на факта, че хората предпочитат да плащат малко по-скъпа поддръжка за комплекси, където всичко е уредено и няма нужда да се хаби време за чисто битови неща като сметки за ток, вода и други”, поясни Гавраилов. Предпочитани райони продължават да са южните, но стига клиентите да могат да си го позволят.

Само в София пазарът генерира 5 млрд. лв. всяка година с 60 хил. участници в себе си. В него близо 80% представляват двустайните (44%) и тристайните апартаменти (34%). „Има още ниши, които могат да се развиват”, смята Гавраилов като изтъкна, че интерес към строенето на къщи има. Имотите за над 100 хил. евро доближават 40%. Покупките с инвестиционна цел са малко под 20%.

За стимулиране на пазара помагат и немалко новости. Една от тях е предлаганата от немалко агенции

възможност за огледи през нета.

 

Мобилното приложение е с вграден изкуствен интелект. То наподобява сайтовете за онлайн запознанства и ако си харесаме имот, то трябва да плъзнем пръст надясно. Обратното - ако не ни допадне, то го отхвърляме с плъзгане наляво. Приложението работи както с Android, така и с iOS, като изисква да въведем тип имот, квартал в града и бюджет. Така вместо да разглеждаме между 200-230 оферти, приложението ще изведе топ предложения за нас като спести време и усилия. Освен това, в него се изписва и точният адрес на имота.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Приходите годишно от краткосрочен наем са около 7 млн. лв.

Годишно оборотът на собственици на имоти, отдавани в платформата на Airbnb в България, възлиза на около 7 млн. лв. годишно. Плащанията са изцяло онлайн и са лесно проследими, а в много страни Airbnb работи в партньорство с местните данъчни власти, така че има възможност платформата да се интегрира към Националната агенция за приходите (НАП), за да се гарантира 100% проследимост на приходите. 

Наши паралии дават под наем скъпите си къщи през лятото

Българи с по-високи финансови възможности купуват скъпи къщи в хубавите курорти по Средиземноморското крайбрежие на Южна Европа и през лятото ги дават под наем. Това смята Весела Илиева, собственик на една от посредническите агенции, специализирана в сферата на луксозните имоти.

Средата на седмицата най-предпочитана за сделка с имот

Дните в средата на седмицата са най-често предпочитани от купувачи и продавачи за сключване на сделки с имоти, твърдят повечето брокери от софийските посреднически кантори. По-пренебрегнати са понеделник и петък, особено през лятото и при хубаво време в останалите сезони.