Всяка трета кръчма - затворена

След разхлабването на ограничителните мерки

Всяка трета кръчма - затворена

Оборотите се сринаха наполовина заради липса на туристи

Около 30 на сто от заведенията в София въобще не отвориха в началото на май, след като бяха премахнати ограничителните мерки за работата на ресторантите.

Това обявиха Атанас Димитров от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация и Ричард Алибегов от Асоциацията на заведенията, пред „Телеграф“.

10 на сто от фирмите в този бранш пък обявиха фалит, коментира Алибегов. Останалите 20 на сто от заведенията, които стоят затворени, търсят купувач за бизнеса си.

Причината е, че се оказа по-изгодно за много от собствениците на такъв бизнес въобще да не отворят. Това са основно заведения, които се намират в по-малките населени места, както и в черноморските курорти на север от Бургас. В един от най-големите курорти по Черноморието - Слънчев бряг, над 70 на сто от хотелите останаха затворени. Вследствие на това и магазини, и заведения в курорта не работят. В същото време на юг от Бургас бизнесът работи на обороти почти като миналата година, коментира Алибегов. Според него обаче капацитетът на местата на юг не може да достигне и половината от този на Слънчев бряг.


Намаление

В столицата оборотите пък се сринаха с 45 на сто, сочат данни на Асоциацията на заведенията. Основната причина е липсата на чужденци. По данни на организацията около 40 на сто от спада на оборотите се дължи именно на липсата на туристи, а около 5-10 на сто е заради факта, че повечето българи през летните месеци са в отпуски и са по морето. Освен това има намаление на посетителите вследствие на изискванията за дистанция в заведенията. Заради ограничителните мерки около 10 на сто от капацитета в заведенията е намален.

Намаление на посетителите и на оборотите, каквото е отчетено в столицата, има и в Пловдив, каза още Алибегов. Той посочи, че най-драстични са сривовете в малките градове, където и оборотите не са толкова високи, както в по-големите. Очаква се, ако тази тенденция се запази, да има фалити на заведения както в малките населени места, така и в кварталите.


Клиенти

Вследствие на кризата, породена от пандемията, има сериозен отлив на клиенти в заведенията. Спадовете варират между 40 и 50 на сто. Причината е, че има голяма несигурност както от повишения риск за здравето, така и от икономическа гледна точка, коментира Алибегов. В момента много от хората се притесняват за доходите си заради политическата обстановка. Според него в случай, че има служебно правителство, повечето мерки и пари, с които се подпомага в момента бизнесът, ще свършат и не могат да бъдат гласувани нови. Той посочи, че допълнително затруднение за бизнеса са протестите. В момента много от заведенията и магазините не работят, защото нямат посетители.


Заети

Работните места са свити наполовина, каза още Алибегов. В момента в ресторантьорския бизнес са заети около 220 000 души. Преди години броят им е бил над 400 000. В случай че помощите секнат, се очаква тези хора да отидат на борсата, а и голяма част от бизнеса да изпадне в несъстоятелност, сподели шефът на Асоциацията на заведенията в България.

Ръст на свободните магазини,

наемите се топят с 10 на сто


Свободните търговски площи са се увеличили със 7 на сто през юни, сочат данни на консултантска компания. Въпреки разхлабването на противоепидемичните мерки и отварянето на шопинг центровете вътрешното потребление остава на значително ниски нива през второто тримесечие на 2020 г. В отговор на понижените продажби повечето брандове се стремят да оптимизират своята мрежа от обекти, което води до увеличение на свободните площи.През май оборотът в търговията бележи рекорден спад по данни на НСИ. Продължава предоговарянето на наемите заради затруднените продажби и по-ниските приходи. Повечето собственици са склонни да се съгласят с редуциране на сумите за период до 6 месеца. Данните сочат, че наемите на първокласни площи в моловете са спаднали с 10% през юни. В София за обект от 100-150 кв.м с първокласна локация в търговски център те са около 36 евро/кв. м, а на главна търговска улица - близо 55 евро/кв. м. За сравнение, в началото на годината наемът на магазин на бул. „Витоша“ удари 60 евро за квадратен метър. В Пловдив, Варна и Бургас съответните нива са около 27 евро/кв. м, 28 евро/кв. м и 24 евро/кв. м.

Продажбите на бира в заведенията - с 60% надолу


Продажбите на бира в заведенията са се сринали с 60 на сто през първата половина на тази година. Това сочат данни на Съюза на пивоварите в България. Обемите, реализирани през магазинната мрежа, са почти на нивата от миналата година. Въпреки кризисната обстановка и сериозния спад в оборотите в предприятията според членове на Съюза на пивоварите няма освободени работници и служители. В пивоварната индустрия работят 2100 души.

Според анкета на организацията всеки втори българин твърди, че пие бира поне веднъж седмично.

Най-големите любители на пивото са на възраст 30-39 г. и 40-49 г., а най-често бира се консумира в Русе - 14 пъти месечно, в Плевен -12 пъти, във Варна - 11 пъти.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.