Всяка пета жалба свързана с въздушния транспорт

Всяка пета жалба свързана с въздушния транспорт

Браншът се оплаква от липса на пилоти

Всяка пета жалба, постъпила в Европейския потребителски център (ЕПЦ) у нас, е свързана с обслужването по авиолиниите. Това каза директорът на контролния орган Игнат Арсенов по време на кръгла маса, посветена на въздушния транспорт.

За периода от април 2018 г. до март 2019 г. в ЕПЦ са постъпили 1866 жалби от потребители, които са се почувствали ощетени и са поискали да защитят правата си. Цели 22% от тях са свързани с въздушния транспорт или това са малко над 400. „Правата на потребителите при пътуване са от изключителна важност“, коментира Константин Арабаджиев от Комисията за защита на потребителите (КЗП). Мнението му бе подкрепено и от Арсенов, който сподели, че тази година ЕПЦ ще стартира нова кампания, посветена на правата на пътниците при самолетни полети. С тази цел ще бъдат разположени


гишета на ЕПЦ на летищата в София, Варна и Бургас,


където всеки бързо да намери необходима информация. Ако се загуби багаж, потребителят може да се обърне към хората на гишето, които да го упътят какво да прави. Специални брошури пък ще се раздават на туристите.

Данните на ЕПЦ сочат още, че 41% от жалбите на пътуващите са свързани със закъснели полети, а 19% - с отменени След тях са различните оплаквания за повреден (6%), загубен (7%), закъснял (6%) или отказан (4%) багаж. 17% са свързани с проблеми с резервациите или с грешно въведени данни.

„Нашето впечатление е, че авиокомпаниите са коректни и уведомяват пътника за грешка в името или в двойна резервация - по-често потребителят не проверява изобщо данните или имейла, в резултат на което се получава такава ситуация“, коментира Арсенов, който предупреди потребителите да са по-внимателни. По негови думи на европейско ниво положението е същото и жалбите не се различават от тези на сънародници като за 53% от случаите се е постигнало споразумение по казусите.


За 4 години има почти двоен ръст на оплакванията срещу авиокомпании.


През 2014 г. те са били малко под 200. „Това не означава, че има по-лошо обслужване или че авиокомпаниите не спазват правата на пътниците – по-скоро повече хора знаят за нас и ни търсят“, коментира още директорът на ЕПЦ.

От липса на работна ръка пък се оплакаха от бранша. По думите на шефа на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов, цитиран от БТА, недостигът на кадри е все още неразрешен проблем. Професионалните пилоти в страната в момента са 750, от които 50 са на въртолети. 10% от всички пък са чужденци като те са основно от Холандия, Сърбия, Хърватия, Словения, Словакия и други.


За какво да внимаваме при пътуванията със самолет


Всички документи, от електронните билети до бордните карти, трябва да се пазят при пътуване с авикомпания. Това посъветва Елисавета Димитрова от Гражданската въздухоплавателна администрация (ГВА) към транспортното министерство. Съветът важи както при качване на борда, така и при слизане. Освен това е важно потребителите да прочетат всички условия на авиооператорът и да се запознаят с правата си. „Много хора мислят, че с купуването на билета са си свършили работата, а това не е така“, коментира Димитрова. Важно е да се проверят и различните такси за багаж. При трансферни полети пък от министерството посъветваха да не се търси най-краткият престой, а този, при който ще имаме достатъчно време за прекачване.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.