Всеки трети се съветва от Фейсбук къде да вложи парите си

Дигиталните токени в топ 3 на търсените активи

Всеки трети се съветва от Фейсбук къде да вложи парите си

Едва един от пет българи се консултира с финансов експерт

Близо 30% от българите изграждат инвестиционния си портфейл на база информация в социалните мрежи. Това стана ясно по време на конференция, посветена на личните финанси и инвестициите.

Инвестиционният портфейл е нещо като собствено портфолио за активи, които да ни носят пасивен доход. Във финансите под пасивен доход се разбира всяка дейност, с която не се занимаваме постоянно и получаваме финансови средства от нея. Това може да са инвестиции в акции, приходи от отдаване под наем на помещение например, приходи от продажби на използвани лични вещи и пр. Статистиките сочат, че самостоятелната подготовка е предпочитаният начин от родните малки инвеститори да се информират за това в кой актив е най-добре да вложат средствата си. Едва 20% са тези, които прибягват до консултация с инвестиционен посредник,

а всеки десети пък се допитва до банков служител

Иначе 22% посочват, че работят в сферата и разполагат с необходимите познания. Любопитно е да се отбележи обаче, че делът на хората, които инвестират редовно, и на тези, които чакат подходящи условия на борсите, са с изключително малка разлика. 28 на сто влагат някаква част от спестяванията си всеки месец или на всяко тримесечие, докато 29% инвестират, „когато пожелаят“. Други 29% пък посочват, че инвестират периодично, когато имат необходимите средства за това. Едва 14% казват, че са инвестирали еднократно.

Акциите са водещи в структурата на инвестиционния портфейл на българина. 34 на сто казват, че именно

акциите са с най-голям дял в портфейла им

а на второ място с 26% са борсово търгуваните фондове. Данните не са изненада, като се има предвид, че у нас всеки четвърти инвестира в акции. Това са най-често акции на технологични и IT компании. Впечатляващото тук е, че трети са криптовалутите, които са добре познати със своята ценова волатилност и с високото ниво на риск, което носят. Освен това дигиталните токени продължават да са предпочитани основно от по-младите поколения и от по-неопитните инвеститори, които виждат бърза печалба в биткойн, етер и пр.

След тях в портфейла се нареждат борсово търгуваните стоки, корпоративните облигации и държавните ценни книжа. Друга интересна тенденция е, че пандемията насочи българина към инвестициите. Според статистиките близо 40% от българите инвестират от 3-5 години насам, докато една трета пък инвестират от 1 година насам. Едва 20% са тези, които са с дълъг „стаж“ на борсите от над 10 години.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.