Една на всеки седем лични карти, които предстоят да бъдат подновени през следващите 3 години, е с постоянен адрес в София. Това сочат данни за „Монитор“ от Дирекция „Български документи за самоличност“ (ДБДС) към МВР. През тази и следващите две години изтичат личните документи на близо 6 милиона българи. От тях над 1 милион софиянци ще трябва да ги подновят до края на кампанията през 2022 г.

Тази година около 2,2 млн. българи трябва да се сдобият с нови лични карти, паспорти и свидетелства за управление.

През следващите месеци се очаква голямо струпване на опашки пред гишетата на звената на дирекциите на МВР, където се осъществява издаването на документи. Броят на чакащите ще се увеличи значително заради завръщащите се от чужбина българи. Пикът на опашките обаче се очаква да е през ноември и декември, когато изтичат най-много документи.

Поради традиционните навалици по време на кампанията за подновяване на легитимацията от Министерството на вътрешните работи въведоха улеснение на гражданите в процеса на издаване на нови лични документи. Заявления вече могат да се подават във всяко едно от звената ДБДС на територията на съответния град, независимо от постоянния адрес. Очаква се тази промяна да намали струпването на хора пред гишетата и съответно да свали напрежението при административното обслужване. Дългото чакане за подаване на заявление вече може да бъде избегнато и чрез


онлайн подаване на заявление за издаване на лична карта и паспорт

Това изменение в Правилника за издаване на български лични документи (ПИБЛД) бе прието през ноември 2019 г., а за него е нужно единствено валиден електронен подпис. Услугата се предлага на адрес https//e-uslugi.mvr.bg. При подаването на искането се въвеждат личните данни, след което те се преглеждат от служител на ДБДС, а заплащането на административната услуга се извършва по банков път.

Улеснение предлагат от вътрешното министерство и за служители от държавни институции, общински администрации, кметства, големи предприятия и фирми. След подаване на предварително искане за организиран прием на заявления за издаване на лични документи,


служители на ДБДС ще посетят работните им места


за да приемат документите, заедно с мобилна биометрична станция.

Личните документи, които ще се издават през следващите 10 месеца, няма да се различават от старите. След първи октомври се очаква картите за идентификация да съдържат чип, в който ще се записват както биометричните данни, така и данни за електронна идентичност.

Предстои да се избере изпълнител на обществената поръчка за новите лични карти и след това ще стане ясно с какво още новите лични документи ще се отличават от досегашните.


Опашки в последните дни на 2019 г.

Опашки пред гишетата на ДБДС имаше в последните дни на миналата година, когато изтичаха голям брой лични документи. В паспортните служби на най-големите столични квартали, какъвто е “Люлин”, стотици чакаха да сменят личните си карти и паспорти. Колоните с хора, желаещи да подадат заявления за нови документи или чакащи да вземат готовите си такива, често излизаха и извън сградата.

Експертите съветват гражданите да не чакат до летните месеци или до края на годината, когато ще има големи струпвания от хора, а да подновят документите си в първата половина на 2020 г., когато е по-спокойно.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Карантината затвори жертвите с насилника, подават сигнал като са сами

Карантината затвори жертвите с насилниците вкъщи. Затова и сигналите към горещата линия за пострадали от домашно насилие не са се увеличили. Социалната изолация е пречка на тормозените да търсят помощ. Те го правят, когато насилникът не е в дома, обясни пред „Монитор“ координаторът на горещия телефон Атанас Киров.

Над 8000 изтеглиха за ден приложението за COVID-19

Над 8000 души са изтеглили новото приложение, създадено за борбата с COVID-19. Хилядите потребители са се възползвали от ViruSafe по-малко от 24 часа от създаването му, съобщи пред БНТ директорът на IT компанията, разработила апликацията, Пламен Цеков.