Спад на новооткритите търговски площи е отчетен в страната ни през 2018 г. Това показват данните от доклада „European Shopping Centres The Development Story" на глобалната компания за недвижими имоти Cushman&Wakefield.

България следва общата тенденция за по-малко молове. "Пазарът на търговски площи в България навлиза в по-зряла фаза и може да се каже, че големите градове вече са наситени “, коментира мениджърът "Търговски площи" в Cushman&Wakefield - Wakefield Forton Иван Граматиков. По негови думи няма очаквания за нови проекти за класически търговски центрове, а по-скоро ще има гъвкави концепции, съобразени с разрастващата се електронна търговия.

Строителството на молове се сви и в цяла Европа. За миналата година има 2.6 кв. м нови площи за молове или 28% по-малко от площта за 2017 г. Това са общо 168.1 млн. кв. м. Размерът на новопостроените площи за миналата година

е най-ниския за последните 24 години

и е съпоставим с този, постигнат през 90-те, когато първите подобни търговски обекти отварят врати в Централна и Източна Европа (ЦИЕ). За региона спадът е от 31%, като той е най-голям в Турция, където от завършени 1 млн. кв. м през 2017 г. те са спаднали на 0.5 млн. кв. м за миналата година. Въпреки това Турция, Русия и Полша са най-активни в сферата и 50% от новооткритите магазини в Европа са техни.

В Западна Европа картината не е по-различна – там е отчетено забавяне в развитието на шопинг зоните, на годишна база спадът е от 23%. На първа позиция по развитие е Франция въпреки свиването от 28%. В Германия, Финландия и Швеция също е отчетен лек ръст.

Очакванията са за следващите 2 години развитието да остане стабилно

като в краткосрочен план се очакват 6.5 млн. кв. м до 2019-2020 г. В по-голямата част от европейските страни пазарът на търговски центрове наближава зрялост и търсенето на пространство в търговски центрове е в относително равновесие с предлагането. Въпреки че темпото на ново развитие се забавя през последните пет години, общият размер на пазара все още се увеличава и конкуренцията в търговските центрове се засилва. Разработчиците се опитват да запазят своите пазарни позиции и са фокусирани върху проекти за реконструкция и обновяване, насочени към създаването на сложни, модерни и по-естетични места за пазаруване и отдих. Очакванията са 2 нови схеми да помогнат за развитието на площите – иновативни схеми със силен компонент за отдих или по-малки схеми, при които разстоянието до магазина ще е от значение. Това обаче би могло да доведе до още по-голяма поляризация на пазара от една страна заради големите схеми, от друга – заради борещите се за успех малки схеми.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Сделките през декември в София най-много от кризата насам

В София между октомври и декември миналата година са били сключени 9587 сделки с имоти, което е ръст с 5,2% спрямо същия период на предходната година. Това е и най-големият брой сделки в столицата през четвъртото тримесечие от кризата през 2008 г. насам. Общо през 2019 г. в столицата са сключени близо 30 хил. сделки с имоти, като броят им е по-висок с 5,4% спрямо 2018 г., сочат данни на Агенцията по вписванията, цитирани от Investor.bg.

Германци и холандци най-активни на имотния ни пазар

Германци, холандци, украинци и латвийци са най-активни на имотния ни пазар, показват предварителните данни на Българската народна банка (БНБ) за периода от началото на миналата година до края на ноември.

С 10 млн. лв. правим карта на сеизмичния риск в страната

До края на 2025 г. трябва да се изработи карта на сеизмичния риск в страната. Ангажимент за това има Агенцията по геодезия, картография и кадастър. Това каза зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Валентин Йовев в телевизионно интервю, информират от МРРБ.