Димитър Маргаритов: Внимавайте да не пазарувате от робот

Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите:

Димитър Маргаритов: Внимавайте да не пазарувате от робот

Наложили сме глоби за 1,2 млн. лева, сумата ще е по-голяма, ако санкцията е процент от оборота, казва в интервю за "Телеграф" председателят на КЗП.

-Г-н Маргаритов, какви са резултатите от проверките в търговските центрове, след като бяха отворени в началото на този месец?

-Ние започнахме такава кампания, защото повече от два месеца тези търговски центрове, както е известно, не работеха. И при тяхното отваряне се анонсираха големи проценти намаление и промоции на различен тип стоки. И затова нашата цел беше да проверим дали всичко е коректно и да предпазим потребителите от евентуални нелоялни практики. В рамките на около десетина дни извършихме над 200 проверки в търговски центрове в по-големите градове в цялата страна. Установихме около 20 случая, в които бяха нарушени правилата за представянето на такъв тип кампании. Като най-често, разбира се, беше срещано нарушението, когато намалението не беше представено коректно или старата и новата цена така, както изисква законът. Или пък процентът намаление, който е сложен на витрината на съответния търговски обект или на определено място. Считам обаче, че този брой на нарушенията означава, че като цяло в хода на всички извършени проверки тези кампании са били коректни, търговците са съобразили представянето на информацията със старите цени, на които са продавали преди да затворят, тъй като това беше едно от основните ни притеснения -че може да се взима стара цена, която не е била, както законът изисква, цената на стоката за последните 30 дни, докато е бил отворен обектът и реално е работил. Всички тези нарушения ще бъдат санкционирани.

-Тоест, намаленията са били реални, но не са били спазени процентите, които са обявени?

-Там, където не са открити нарушенията, за които споменах, тези намаления са били реални. В някои от случаите не са били реални, а в други случаи просто не са били посочени коректно старата и новата цена, за да може потребителят да се ориентира правилно на каква реална цена ще закупи спрямо това, което е било преди отварянето.

-По Закона за защита на потребителите каква е максималната санкция за такива нелоялни търговски практики?

-Това е един специален раздел в Закона -относно намаленията в търговските обекти и тези неща представляват реално административни нарушения. Санкцията може да достигне до пет хиляди лева. Зависи от големината на търговския обект, от цялата информация, която ние събираме в хода на нашата проверка, и така се определя каква ще бъде точно санкцията за конкретното нарушение от конкретния търговец.

-Какво ще посъветвате потребителите в тази връзка -как да следят ако примерно не са пазарували дали цената съответства на тази преди един месец?

-Това е доста съществен момент. Аз съм с впечатление, че хората все повече се интересуват предварително от това какви са колебанията в цените на стоките, които те са набелязали да си закупят, но в тази обстановка на отваряне, затваряне, понякога хората могат да се загубят в числата. Затова като цяло универсалният съвет е да се интересуват от конкретната цена, на която се предлагат стоките. Затова е и изискването за посочване на стара и нова цена. Не винаги процентът на намаление е най-същественото нещо, макар и да изглежда добре поставен на витрината и доста висок като число. Тоест, съпоставяне на реалните цени на стоките не само във физическите магазини, а и в електронните и въобще в пространството, където е възможно да бъдат открити тези стоки и вземане на потребителско решение за закупуване въз основа на тази съпоставка на най-изгодната предлагана за тази стока цена.

-Споменахте онлайн магазините, които миналата година бяха печеливши предвид пандемията. Има ли повишение на жалбите за този вид търговски обекти? Открихте ли нарушения при тях и какви нелоялни търговски практики са прилагали?

-Има ръст около 20 % на жалбите от потребители в интернет. Това, според мен, е съществен ръст и естествено на тази база може от наша страна да се направи изводът, че е имало и повишаване на потребителското търсене, съответно и предлагане в интернет средата. Ние сме разгледали над сто случая за нелоялни търговски практики, като в 1/3 от тях сме потвърдили тяхното наличие. Тук става дума и за нарушения, които затрудняват потребителите да получат поръчаната стока поради забавени доставки или поради това, че търговецът впоследствие е заявил, че не му е възможно да достави стоката. И в други случаи препятстване упражняването на правото на отказ, което потребителите имат по закон за огромна част от стоките, които се търгуват в интернет. В 14-дневен срок те имат право да я върнат на търговеца и съответно също в такъв срок търговецът пък е длъжен да им възстанови средствата. Тоест, има оживление, има нарушения и затова ние ще продължаваме да следим, преконфигурирайки даже в известна степен дейността на комисията и администрацията така, че акцентът да пада върху търговията в интернет.

-Какво е най-важно при правене на поръчка в онлайн магазин. Потребителите какво трябва да следят?

-Най-важното нещо според мен, което трябва да посъветваме хората, пазаруващи в интернет, е да се уверят, че електронният магазин, сайтът от който ще пазаруват, действително може да предостави тази стока. Може да бъде извършена по няколко начина тази проверка. Първо, като се убедят, че има цялата информация, която е важна за тях. Не само цената, а и сроковете на доставка, възможността да упражнят правото на отказ, данни за самия търговец, възможност да потърсят контакт с него, не непременно само да си пишат в някакви чатове, но и да се убедят, че насреща наистина има някой. Знаете, че съвременните технологии позволяват дори и роботи да ви отговарят. Това е по отношение на сигурността, на спокойствието, че вие наистина пазарувате в интернет, а не просто ставате жертва на някаква измама. А иначе другият важен съвет, който бих дал на онлайн потребителите е – вече когато са набелязали конкретната стока веднага да направят съпоставка, която в интернет е особено бърза и лесна, на цената, на която се предлага тази стока. Защото тук много лесно може да попаднем на намаления, които не са фалшиви, тоест процентите обявени спрямо стара и нова цена са достоверни, но просто някой търговец е продавал тази стока по-скъпо и не е изключено вие да си я намерите по-евтино без непременно тя да е анонсирана с някакъв голям процент намаление при някой друг, който просто си е задържал тази цена в предходните периоди от време. Така че да не се подвеждаме, да следим внимателно пазара, защото това е сравнително лесно и удобно в интернет и да сме сигурни, че този от когото пазаруваме е истински търговец.

-Какво предстои тази година, каква ви е визията? Какви проверки и кампании предвиждате?

-Миналата година беше много по-различна от всички останали. Това предизвикателство, което ни връхлетя най-неочаквано, наложи да се преконфигурира до значителна степен контролната дейност на нашата комисия. Ние се ориентирахме към тези сегменти на пазара, които възникнаха най-вече в онлайн търговията, съответно бяха ограничени кампаниите в областта на проверките по Закона на туризма, тъй като там дейността в определени периоди от време напълно беше спряла. И общо взето имаше едно настройване спрямо ситуацията, което към настоящия момент продължава, но виждам, че като че ли вече има светлина в тунела. И ако всичко върви нормално при подобрение на обстановката, при постепенно отпадане на мерките, ние сме в пълна готовност да започнем да работим така както и предишните години доста организирано и стройно по основните кампании, проверките в търговските обекти, проверките в туристическите обекти, особено по време на активните сезони. Кампании по повод великденски празници, черните петъци, празнични намаления – всичко това, което нормално би трябвало да се контролира. Жалбите и сигналите не ги коментираме изобщо, защото те винаги са наш приоритет. Както вече казах, доста търсена институция сме и сме длъжни да откликнем на всеки сигнал, подаден от потребител. И в заключение, макар и не на последно място по важност, сегментът безопасност на стоките, за който ние сме контактна точка в България по отношение на действащата на територията на целия Европейски съюз система за така нареченото ранно оповестяване. Ще продължим да бъдем една от най-активните държави. Имаме доста добро сътрудничество с агенция „Митници“, което се надявам да продължи и през тази година, за да можем да установяваме и забраняваме разпространяването на опасни стоки още на границата, още преди да стигнат до търговските обекти и съответно да представляват риск за потребителите.

-Какви санкции са наложени на търговци през изминалата година?

-За миналата година сме наложили санкции в размер на над 1,2 млн. лева. Нашата комисия не налага едни от най-високите санкции като размер в сравнение с други контролни институции. В стратегически план това е и една от нашите цели: да работим Комисията да бъде овластена да налага санкции, подобно на нашите колеги примерно от Комисията за защита на конкуренцията, които да представляват процент от размера на оборота на съответния търговец. Така, от една страна, ще има по-справедлив подход, а от друга – тогава ще могат, разбира се, санкциите да бъдат по-високи и с по-добър възпитателен ефект спрямо онези, на които се налагат.

ВИЗИТКА

Роден е на 31 юли 1975 г. в гр. Плевен.

Завършва право в Софийския университет „Св. Климент Охридски”, като през 2000 г. получава юридическа правоспособност.

В периода от ноември 2011 г. до март 2015 г. работи като експерт и началник на отдел „Обществени поръчки” в Държавно предприятие „Ръководство на въздушното движение”.

От октомври 2009 г. е на работа в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, където оглавява Дирекция „Обществени поръчки”.

От средата на 2006 г. до края на 2009 г. е директор на Дирекция „Държавна собственост и инвестиционна политика” в Министерството на образованието и науката.

От началото на 2001 г. работи в Министерството на външните работи, първоначално като юрисконсулт, а в периода април 2004 – март 2006 г. е директор на Дирекция „Управление на собствеността”.

Председател е на Комисията за защита на потребителите от 27 март 2015 г.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.