Влизат в сила нови американски тарифи върху френски, германски продукти

Влизат в сила нови американски тарифи върху френски, германски продукти

От днес американското правителство започва да събира нови мита при вноса на самолетни части и други продукти от Франция и Германия в резултат на неразрешения 16-годишен спор с ЕС, свързан с държавните субсидии за европейския "Еърбъс" и американския му конкурент "Боинг".

Новината беше обявена късно вечерта в понеделник от агенция "Ройтерс", която се позова на съобщение до спедиторите и на изявление от офиса на търговския представител на САЩ. От тях става ясно, че допълнителните тарифи сега ще възлизат на 15% за самолетни части като корпуси на крила и фюзелажи и 25% за някои вина.

В отговор, "Еърбъс" заяви, че разширяването на тарифите, така че те да включват компоненти от самолетостроенето, произведени във Франция и Германия, е „контрапродуктивно“ и ще навреди на американските работници в завода "Мобайл", в Алабама, където се сглобяват самолетите A320 и A220.

Брюксел пък заяви, че ще се опита да разреши въпроса по възможно най-бързия начин след встъпването в длъжност на новоизбрания американски президент Джо Байдън на 20 януари. За момента преговорите между Вашинтон и Брюксел за прекратяване на многогодишната дрязга са в застой, след като нито една от страните не успя да отстъпи в спора.

Както САЩ, така и Брюксел вече имат спечели дела по казуса в Световната търговска организация, като първото от тях позволи на САЩ да наложи мита върху вноса на стоки от ЕС на стойност 7,5 млрд. долара, а блокът получи правото да събира мита върху вноса на стоки от САЩ на стойност 4 млрд. долара.

Самолетите като цяло влизат в продуктите, подлежащи на американските тарифи спрямо решението на СТО още отпреди, но добавянето сега на въпросните компоненти затваря вратичка, която позволяваше на самолетите на "Еърбъс", особено тези, сглобени в "Мобайл", да се продават в САЩ без тарифи. Ако проблемът не бъде решен бързо, то тези самолети сега ще бъдат неконкурентоспособни на американския пазар, като това ще засегне най-вече A320.

Някои алкохолни напитки от страните производители на "Еърбъс" - Франция, Германия, Испания и Великобритания - също са били вече обект на мита, но поставянето на вина в тази категория е истински удар с чук по лозаро-винарската индустрия в момент, когато те вече и без това търпят финансови загуби заради пандемията.

"За разлика от предходните тарифни действия с кратко известие, USTR не предоставя никакви изключения за продукти, които вече са в транзит или които се транпортират „по вода“, каза Бен Анеф, президент на Американския алианс за търговия с вино, като нарече решението „крайно несправедливо“.

Това означава, че тарифите ще обхвнат и вината, които пътуват към САЩ от 22-40 дни. 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.