Железниците пускат директен влак от столицата до Пловдив през септември. Новият трен на БДЖ ще взима разстоянието за два часа и ще спира само на гара Пазарджик. Така пътуването ще се намали с 20 минути до 2 часа и ще бъде по-конкурентно на автобусните превозвачи и шофирането по магистралата.

Проектът на държавните железници е част от политиката, насочена към удовлетворяване на нуждите на пътниците, което неминуемо минава през

модернизация на остарелия подвижен състав

Планирано е да се закупят 10 нови локомотива за скорост от 160 км/ч, с които да бъдат обслужвани около 30 влака на ден по дългите дестинации. Очаква се доставката да бъде извършена до края на 2020 г. на стойност за около 25 млн. евро.

В момента се извършва техническо изследване на параметрите за закупуване на шинобуси. Идеята е с 10 нови шинобуса, които са около 60-90 местни за скорост от 120 км/ч, да се обслужват около 40 влака дневно, основно в регион Пловдив на разстояние до 50 км. Стойността им е за около 15 млн. евро. Такива произвеждат полската PESA и чешката Skoda.

Планирана е поръчка за закупуване и на 10-12 нови мотриси, най-вероятно 4 секционни с около 250 места за скорост от 160 км/ч. С тях ще се обслужват около 40 влака дневно на средни разстояния между големите градове. Поръчката е планирана до края на 2019 г. за около 75 млн. евро, като доставката се очаквана през 2022/23 г. Общата сума за

нов подвижен състав възлиза на около 165 милиона евро

В сумата е включено и закупуването на 40 вагона, които следва да се осигурят до 2023 г. За 2020 г. има осигурени 50 милиона евро за нов подвижен състав, останалите 115 милиона евро ще бъдат включени в заявките за капиталов трансфер за 2021, 2022 и 2023 г.

Най-малко железниците планират търгове за 5 или 6 локомотива, както и за между 30 и 50 вагона втора употреба, какъвто е и дневният недостиг в железницата сега. Стандартната цена на един чисто нов локомотив Siemens е 2.5 млн. евро, а за един нов вагон – около 1 млн. евро. Обмисля се и вариант за закупуване на китайски локомотиви, които обаче ще трябва първо да бъдат сертифицирани.

Планът за закупуване на немски употребявани вагони

за който от дружеството споделиха преди месец, все още е актуален. Един такъв употребяван вагон, 2-ра класа, без климатик от Deutsche Bahn струва 30 хил. евро. Ако се купят употребявани вагони с първа и втора класа от германския оператор, те ще струват 35 хил. евро. Ако пък българските железници искат в тях да има и климатик, тогава цената скача до 55 хил. евро. Немските вагони са близо 30-годишни, но през 2005 г. им е направен капитален ремонт и са далеч по-добри от тези, с които нашата железница разполага сега. Това няма да е първата сделка между БДЖ и немските железници,

през 2006 г. дружеството закупи 110 немски вагона втора ръка

В момента се пише проект за кандидатстване по ОП „Околна среда“ 2013-2020 г. за неусвоени все още европейски средства в размер на 80 млн. лв., което ще се използва изцяло за подновяване на подвижния състав. Срокът за кандидатстване на евросредствата е 5 септември. Амбицията на дружеството е до 1 година, т.е. при най-оптимистичен сценарий през 2021 г. да има нови влакове. Това обаче е свързано и с много срокове и възможни обжалвания на обществените поръчки.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Затварят част от магистрала „Тракия“ заради монтиране на тол рамка

Движението в участъка от километър 80+995 до километър 82+260 на магистрала „Тракия“ в посока Бургас ще бъде с ограничения поради оборудване с тол рамка, съобщават от Агенция „Пътна инфраструктура“.

Пуснаха споделени скутери в София

И споделени скутери се предлагат вече в София. След навлизането на електрическите тротинетки вече са достъпни и споделени скутери, но на бензин.