Владимир Тодоров: Пунктовете за годишни прегледи да връчват електронни фишове

Владимир Тодоров: Пунктовете за годишни прегледи да връчват електронни фишове

  • Необходимо е включването на камерите на АПИ, ТОЛ-управлението и общините в системата на КАТ
  • МВР трябва да инвестира в наркотестове

- Г-н Тодоров, само за два месеца са хванати над 32 хил. нарушения на превишена скорост с новите камери на КАТ. Това несъмнено е огромен брой на шофьори, които са нарушили скоростните режими. Често и тежките пътнотранспортни произшествия са причинени от това нарушение. На какво се дължи големият брой шофьори, каращи бързо?


- Големият брой нарушения се дължи на това, че все още няма достатъчно брой камери в държавата. Републиканската пътна мрежа е 20 хил. км, за тях Пътна полиция разполага с 250 камери – и мобилни, и стационарни. Ние от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи от доста време призоваваме за включване на допълнителни камери, тъй като има и 3 други системи, които разполагат със записващи устройства, но те не се използват. Това са камерите на ТОЛ системата, които могат да се включат в следенето за нарушения, освен за наличието на винетки – те са към 400. Имаме и така наречените броячки на АПИ, които са 330. Отделно във всеки голям град има общинско видеонаблюдение, което също може да бъде включено в пътния контрол, но това не се прави. В момента имаме над 1000 камери, които обаче не се използват за тази цел и това неизползване в крайна сметка дава възможност на шофьорите да превишават скоростните режими. Например в отсечката на магистралата София-Бургас, която е дълга 330 км, има само на 4 места стационарни камери и ако се появят 1-2 полицейски коли с мобилни, а това е крайно недостатъчно. Имаме десетки места, на които има броячи и ТОЛ камери, които се използват.

- В София Столична община предостави достъп на Пътна полиция до камерите в града, според вас трябва ли да се последва този пример?


- Това е правилният начин, но това е изключение. Всички други общински системи трябва също да се включат. Освен това има и друг проблем - забави се изграждането на единния център за обработка на електронните фишове, защото ако се сложат нови камери, Пътна полиция няма да може да обработва нарушенията. Нещата са свързани, без него няма как да се постигне по-добър контрол. 


- Смятате ли, че сред джигитите присъства чувството на безнаказаност?


- Да, въпреки че системата с връчването на електронни фишове значително се подобри. До скоро тя беше неработеща, тъй като полицаите трябваше да издирват нарушителите. В момента мобилни екипи на Пътна полиция могат при проверка на автомобила да установят дали има невръчени фишове и съответно да ги предаде на шофьора. Каква обаче е гаранцията, че всеки нарушител ще бъде спрян, за да получи електронния си фиш, който след това да заплати?


- Беше въведено и връчването на фишове на граничните контролно-пропускателни пунктове в страната, но по-късно беше обявено за противоконституционно от КС. Какво е вашето мнение за тази мярка за постигане на по-голяма събираемост на глобите?

- Да, това беше обявено за противоконституционно и ние още тогава алармирахме, че не е това начинът. Ненужно се създаваха опашки по границите. Според нас много по-ефективно и улесняващо би било те да се събират на пунктовете за годишен технически преглед. Те са хиляди и всеки автомобил задължително преминава през един от тях годишно. Както вързаха системите и ако нямаш платен местен данък, не можеш да минеш през прегледа, по същия модел може да се направи и със системата на Пътна полиция. Така няма да има струпване, а през годината това нещо може да се разпредели и няма да се усеща като някаква тежест. Това би улеснило както системата на МВР, така и шофьорите или поне съвестните сред тях.


- Стана ясно, че през изминалите 2 месеца има и скоростни рекордьори, движили се с над 150 км/час при ограничение от 50 км/час. Какви последствия може да има такава висока скорост по улиците на града?


- Това води до отнемане на книжка за 3 месеца, както и сериозна глоба. Основният проблем в България обаче е, че при борбата с войната на пътищата обръщаме внимание на размера на санкциите и наказанията. Проблемът е, че голяма част от тях не се събират и налагат. В държави като Франция и Германия процесът е изключително опростен. В момента, в който някой превиши скоростта и това се засече с камера, директно издърпват от банковата сметка парите от глобата, което след това, разбира се, може да се обжалва.


- Смятате ли, че подобен модел има почва у нас?

- Щом работи в държави с утвърдена демокрация. На мен лично ми се е случвало в Холандия да превишавам скорост с кола под наем и директно бях санкциониран, а превишението беше от порядъка на 12 км/час. Тук става въпрос за електронно управление и обединение на системите, от което сме далече, за съжаление.


- При пътен инцидент с превишение на скоростта над 100 км/ч какви биха били последствията върху човешкия живот?

- Ако пешеходец е блъснат с такава скорост, той със сигурност ще загине. Има правило, че със скорост до 50 км/ч пешеходецът има 50% възможност да оцелее, при 70 км/ч шансът е 30%, а при шофиране с над 100 км/ч със сигурност настъпва смърт. За шофьора – в зависимост дали има засегнат участник на пътя, той ще лежи в затвора. Това би причинило трагедия и за семейството на жертвата, и на виновния за инцидента.


- Кое е нарушението на пътя, което взима най-много жертви?

- Превишената скорост е основната причина, след това е навлизане в насрещното и загуба на контрол върху управлението на моторното превозно средство, както и шофиране с алкохол и наркотични вещества.


- Смятате ли, че новите камери и засилените проверки за джигити са достатъчни за предотвратяването на пътни инциденти или са необходими и по-строги наказания в Закона за движение по пътищата?


- Няма значение размерът на санкциите, важна е събираемостта.

- Въпреки по-малкия брой настъпили пътнотранспортни произшествия до края на октомври 2020 г. статистиката на МВР показва покачване на тежките катастрофи, причинени от пияни и дрогирани шофьори. През 2019 те са били 66, а през тази година са 75. Само преди няколко месеца станахме свидетели на произшествие, в което загина журналистът Милен Цветков. Тогава всички обсъждаха по-строги санкции. Защо въпреки това се наблюдава увеличение на този вид пътни инциденти?

- За разлика от скоростта, която може да се контролира с технически средства дистанционно, без да се спира даден автомобил, за алкохол и наркотици винаги трябва да има физическа проверка. Той трябва да бъде спрян и тестван. Тук вече стигаме до друг проблем – държавата отделя твърде малко средства за закупуване на наркотестове. Оказва се, че има месеци, в които има повече катастрофи, причинени от дрогирани, отколкото от пияни шофьори. Липсата на превенция е основна причина да се стига до шофиране с наркотици, а тя се осъществява чрез повече контрол на пътя. Когато заведенията отворят отново, ще е хубаво всяка събота и неделя да се правят засилени проверки точно за този вид нарушение в близост до дискотеките. Поне всеки втори водач трябва да бъде проверен. Ако вие знаете, че има огромна вероятност полицаите да ви спрат, най-вероятно ще се замислите дали да се качите зад волана в нетрезво състояние. Толкова засилен контрол в момента няма как да се осъществи поради ограничения ресурс, с който разполага МВР. Моят призив е към вътрешното министерство да отделят средства за наркотестове и когато той е положителен, да се заплаща от нарушителя.

- Имаше предложения за по-строги наказания в Наказателния кодекс за пияни и дрогирани шофьори както на главния прокурор, така и от представители от ПГ на ГЕРБ. Какво се случи с тях, очевидно те не са нанесени в НК?

- В момента обвинението на момчето, блъснало Милен Цветков, е за причиняване на умишлено убийство. Италия е единствената държава в Европа, която смята, че причиняването на смърт, вследствие на употреба на алкохол и наркотици, е умишлено престъпление. За мен това също би могло да се класифицира като умишлено убийство, там вече наказанията са много по-високи. Нямаме законодателна инициатива, скоро ще изтече мандатът на това Народно събрание и съм по-скоро скептичен, че НК ще се промени в частта му за престъпленията по транспорта.


- Според вас какви трябва да са санкциите при такива случаи?

- Умисълът предполага да съзнаваш действията и последствията, които ще предизвикаш. Когато си психично здрав и знаеш, че вследствие на коктейл от наркотични вещества няма да можеш да контролираш автомобила, ти си допускал причиняването на престъпление, но все пак си се качил. Така че за мен това е умишлено престъпление.


- Мислите ли, че ще се стигне до ефективна присъда „лишаване от свобода“ за момчето, причинило жестоката катастрофа, в която загина Милен Цветков?

- Категорично ще се стигне и то в горните граници на наказанието. Аз се надявам скоро да приключат експертизите и да се върви към стартиране на делото, защото сме още на досъдебно производство.


- Преди седмица 18-годишно момче катастрофира с откраднат ТИР в Бургас. Всекидневие са и инцидентите, причинени от млади водачи. Какви мерки трябва да се вземат, за да се предотвратят подобни инциденти в бъдеще?


- Младите водачи очевидно са неподготвени. Това е една болна тема за нас, тъй като все още голяма част от автошколите действат в сивия сектор. Те не дават достатъчен брой часове, в резултат на което водачите са недобре обучени. В учебния план е предвидено кормуване на магистрала. Ако направите справка колко от учебните автомобили разполагат с винетки обаче, ще видите, че не всички имат такава. Това означава, че някои млади шофьори дори не са излизали на магистрала, а са шофирали единствено в градска среда. В много школи също така вместо задължителните 31 часа, се дават 10-12 часа. В резултат на което младите шофьори са едни необучени хора, които загиват на пътя.


- А допускате ли, че дори при преминаване през пълните 31 часа водачите биха били достатъчно подготвени?


- Ако се създаде система, която да контролира даването на часовете, ще бъде много полезно. Имаше дискусия дали часовете да не се увеличат на 40, което за мен е резонно, все пак всеки час дава допълнителна възможност за подобряване на уменията. Колкото и часове да се приемат обаче, трябва да има контрол в автошколите.

- Дали с влошаването на пътната обстановка през зимните месеци ще зачестят инцидентите?

- Като цяло броят на пътните инциденти намалява през зимата, тъй като хората пътуват по-малко. Важно е автомобилите да са оборудвани с добри зимни гуми. За съжаление нашият закон допуска да се шофира и с летни гуми, ако има 4 мм грайфер. Моят съвет и препоръка е всеки да се оборудва със зимни гуми през студените месеци, да се спазва по-голяма дистанция, да има изправни чистачки, да пътува в светлата част на деня и най-вече шофьорите да бъдат толерантни на пътя към другите участници в движението.

ВИЗИТКА:

Роден е на 26 октомври 1972 година
Завършил е английска гимназия в Пловдив, след това право в Софийския университет „Св. Климент Охридски” и застраховане във ВУЗФ
Носител е на голямата награда „Достоен българин” за 2009 година и на голямата награда „Златен ритон”

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.