Непрекъснато говорим, че трябва да се използват колани, но ефект няма, казва в интервю за "Монитор" председателят на Асоциацията на пострадалите при катастрофи

- Г-н Тодоров, 16-годишно момиче загина на пешеходна пътека от пиян водач на рисков участък. Защо се стига до такава нелепа ситуация и въпреки че са изпращани десетки сигнали за опасното място, не са предприети мерки?

- И аз се питам как е възможно общината в Сливен да не е предприела мерки, въпреки че са се случвали и други катастрофи на това място. Трябва да се провери дали изобщо общинската комисия по безопасност на движението е заседавала, какви решения е вземала изобщо. Става дума за прав булевард, на който явно се шофира с много висока скорост. Знам, че е сигнализирано многократно за проблема и да не поставиш повдигнати пешеходни пътеки за мен е безотговорно. Другият въпрос, който се дискутира, е защо едно дете е било навън в 4 часа сутринта.
- Наистина предизвика дебат този въпрос, но все пак си отиде млад живот.
- Така е. Според мен дори отговорност носи и бащата на шофьора, защото заяви, че и друг път синът му е сядал зад волана след употреба на алкохол, въпреки че го е предупреждавал. Явно това не е имало ефект. И тъй като мъжът е избягал от мястото на произшествието, най-вероятно го грозят около 12-15 години лишаване от свобода. Искам да изкажа и съболезнования на близките на загиналото дете.
- И други експерти изтъкнаха, че най-вероятно шофьорът ще бъде осъден на 15 години лишаване от свобода. Само че съществува един друг проблем - че делата се точат прекалено дълго време. Защо се получава така?
- Наистина делата се бавят дълго време. Сливен е един от градовете, в които няма достатъчно вещи лица, съдебни лекари.
- Това не е ли национален проблем, едва ли касае само Сливен?
- Така е, но има градове, в които или няма въобще вещи лица, или е само един и той е затрупан от работа, защото дава експертизи за побоища, катастрофи и др. Ние алармираме за този проблем от години, но не се вземат мерки. Същото е с автоекспертите, експертите в „НКК“, където се правят тестове за наркотици. Там има още един проблем – остарялата база. Крайният резултат е, че едно досъдебно производство се бави с години, защото няма авто и съдебни експерти. Сигурен съм, че това ще се случи и с това дело. Затова е необходимо не само да се увеличи заплащането, но и да се отпуснат повече бройки за специалност Съдебна медицина.

- Как обаче да предотвратим такива катастрофи - само днес (бел. ред. понеделник) има няколко, при които отново пострадаха деца?
- За мен проблемът е в инфраструктурата. Ако имаше повдигната пешеходна пътека, най-вероятно това дете нямаше да загине.

- Но нали има карта на рисковите участъци. Колко са всъщност те и защо не се вземат мерки?
- Съгласно Държавната агенция по безопасност на движението има около 80 опасни участъка. Преди време имаше такава карта, но вместо да се извършват поетапни ремонти, това не се случва. На магистрала „Тракия“ на няколко места се образува аквапланинг, но промяна няма. Сигурен съм, че през есента заради дъждовното време ще има още повече катастрофи. Затова е добре да се направи един график и годишно да се ремонтират.

- Защо зачестиха толкова много катастрофите, само на есенното време ли се дължи това?
- Не, това е елемент от цялата пътна безопасност. За мен основен проблем остава ниската събираемост на глобите и бавното правосъдие. Ако санкциите се събират и има ПОС терминал в патрулките, ако се премахне безумната процедура да се обжалват актовете, нещата ще се подобрят за добро. Типичен пример е Гърция, където нашите шофьори изведнъж стават изрядни и спазват всички правила. Толкова много българи почиваха там през лятото, но не съм чул някой да е причинил тежка катастрофа. След това трябва да изтъкнем проблема с подготовката на шофьорите, автосервизната дейност и др. Много са факторите. Не може да кажем, че още от утре започваме да караме нови коли или пък, че ще увеличим часовете по кормуване на 50. Трябва в съвкупност да се решават проблемите. В този ред на мисли искам да разбера дали децата, които изгоряха при катастрофа край Гурково, са имали колани. Ние сме предложили конкретни мерки, които обаче няма как да се случат без намесата на Пътна полиция. Но и там кадрите не достигат, затова няма как проверките да са ефективни. Ние изобщо не инвестираме в превенция, няма как да нямаме катастрофи. Можем да започнем от най-простото нещо-Пътна полиция да започне да проверява дали поставяме колани на задните седалки и ако не е така, да глобява. И това не бива да е кампанийно, а постоянно.

- Имало ли е знак на въпросния участък, на който загина момичето,с който да е обозначено, че е рисков?

- Знаете, че в града ограничението е 50 км/ч. Също така най-вероятно е имало обозначение, че има пешеходна пътека, но какво от това. Резултат няма. От асоциацията ни винаги сме казвали, че у нас трябва да има повдигнати пешеходни пътеки. Между другото, София е изключително добър пример в това отношение. В столицата отчитахме по 100 загинали пешеходци годишно, след като се изградиха повдигнати пешеходни пътеки, вече загиват три пъти по-малко пешеходци.

- А трябва ли да се изчистят много знаци, които са поставени по пътищата ни - помагат ли или са излишни?
- В Европа няма държава, в която да има толкова ненужни и взаимно изключващи се знаци по улиците. Много от тях не съответстват на маркировката. Не се променят с години, дори когато е отпаднало основанието за тяхното поставяне. Така дори объркват хората.

- Защо не се премахват тези знаци тогава?
- От Пътната агенция ни обясниха, че самата процедура по премахването му е много сложна и дълга. Първо трябва да се направи одит на пътния участък, което обаче струва пари и време. След това трябва да се изготви нов проект на пътя, нов паспорт, което отнема месеци.
- Казахте, че мокрото време е предизвикало катастрофи напоследък. Увеличават ли се по принцип пътните произшествия през есента и зимата заради по-лошите климатични условия?
- Според статистиката месеците с най-много катастрофи са юли, август и септември. Надявам се, че заради по-лошото време през есента и зимата обаче шофьорите ще карат с по-ниска скорост. В неделя се обърна автобус и по чудо няма жертви. Непрекъснато говорим, че трябва да се използват колани, но ефект няма.


Визитка:
Роден е на 26 октомври 1972 година
Завършил е английска гимназия в Пловдив, след това право в Софийския университет „Св. Климент Охридски” и застраховане във ВУЗФ

Носител е на голямата награда „Достоен българин” за 2009 година и на голямата награда „Златен ритон”

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Броят на хоспитализациите  у нас е много над средния за Европейския съюз

Проф. Николай Габровски: Българското здравеопазване е лесно достъпно за разлика това в Европа

Броят на хоспитализациите у нас е много над средния за Европейския съюз

"Не съм съгласен, че българското здравеопазване не е за всички. Напротив, то е достъпно за всеки. Само за сравнение в Европа, както и в повечето страни в света, за преглед и консултация с лекар специалист се налага да се чака няколко седмици, дори няколко месеца", заяви в интервю за "Монитор" зам.-директорът на „Пирогов” проф. Николай Габровски.