Избирайте регистриран у нас застраховател, а не клон, казва в интервю пред "Монитор" председателят на Асоциацията на пострадалите при катастрофи. Според него възрастните шофьори трябва да минават медицински прегледи на 2-3 години.

- Г-н Тодоров, прецедент ли е случаят „Олимпик“? Поне аз не се сещам за друг подобен в историята ни. И защо се стигна дотук?

- Наистина е прецедент. Нека обаче обясня какъв е генезисът на проблема. По време на втория мандат на Ралица Агайн в Комисията за финансов надзор (КФН) бе премахнато едно изискване, което преди се спазваше стриктно. И то беше за минимална изискуема премия по застраховка „Гражданска отговорност“. Дотогава КФН казваше на застрахователите, че не могат да продават услугата под определена цена. Това изискване беше премахнато и компаниите започнаха да правят дъмпинг помежду си. Те сваляха цените и това се оказа много опасно. В желанието си да продадат повече полици, забравиха, че в един момент ще трябва да плащат големи обезщетения. По този начин самата застраховка се оказа губеща. КФН нямаше начин, по който да реагира на ситуацията. Тя се отказа от възможността да определя минимални цени на тази застраховка. И от там всъщност дойде големият проблем. В доклада просто беше констатирано, че нямат възможност да плащат тези големи обезщетения. Другото важно нещо е, че във всички европейски държави, когато се продава тази застраховка, посредниците получават много нисък комисион, защото тя е стандартна. В Западна Европа или комисионът е между 5 и 7% или е 0%. В момента има компании, които предлагат до 30% отстъпка. Ако една полица струва 200 лева и има 30% отстъпка, застрахователят ще получи 140 лева. Така останалите 60 лева ще са за брокера и застрахователят се лишава от тези пари, за да е финансово независим и стабилен. Тези високи комисионни са опасни за застрахователния пазар. Но след като правилото за регулирани комисионни бе отменено, застрахователите започнаха да гърмят.

- Тоест този край е бил предизвестен, така ли?

- Абсолютно. Беше предизвестено, че рано или късно ще има фалит на застрахователи. И историята може да се повтори, ако не се вземат мерки. Затова трябва да има минимална цена, за която да се продава тази застраховка, и да се ограничат комисионите на брокерите.

- Как си обяснявате, че тази кипърска фирма е имала клон само у нас, а не в други страни?

- Това е трябвало да покаже на надзора, че компанията е съмнителна, че има проблеми. През 2015 година дори властите в Испания са забранили на крайния собственик да се занимава с финансова дейност. Защо обаче кипърският и българският регулатор на са реагирали на това съобщение, не мога да отговоря.

- Оттук насетне обаче големият въпрос е как ще бъдат обезщетени тези хора и изобщо ще получат ли обезщетение? Да не говорим, че някои заявяват, че ще карат без „Гражданска отговорност“.

- Не съветвам никой да кара без „Гражданска отговорност“. Защото, не дай си, Боже, ако стане катастрофа, после ще плаща за две поколения напред. При нас е имало случаи на осъдени за по 200 000 лева. Такива хора губят дори жилищата си, защото са спестили 200 лева. Но според мен в сегашната ситуация „пострадалите“ ще бъдат обезщетени. Проблемът е, че КФН е събирала средствата от продажбата на всяка полица в българския обезпечителен фонд, а най-вероятно е трябвало да ги насочва към кипърския. Тук е и големият въпрос, защото от кипърска страна ще попитат на какво основание ще изплащат обезщетения. Надявам се все пак, че хората ще получат обезщетенията си.

- Какво ще посъветвате шофьорите, когато избират застраховател?

- Ще ги посъветвам да избират застраховател, регистриран в България, а не е клон на дадена компания. Колкото и да звучи антиевропейски. Причината е, че при фалит не могат да се задействат обезпечителните фондове, които действат у нас.

- От асоциацията ви предприехте кампания за безопасно шофиране, като за целта използвате шеговити билбордове. Защо избрахте този начин?

- Това е съвместна инициатива с Асоциацията на външна реклама. Има два подхода на въздействие върху съзнанието. Единият е със стряскащи, шокиращи кадри, а другият с положителни послания. Тъй като през годината са правени много инициативи със стряскащи, да речем със смачкани коли, този път решихме да заложим на другия подход. Особено, че таргетът ни тази година са младите хора. Те не обичат някой да ги назидава, така че решихме да заложим на шеговитото. Идеята е, че ако караш със 120 км до Бургас, ще стигнеш за 3 часа. Но ако шофираш с превишена скорост, ще спестиш едва 25 минути, които обаче може да ни костват много.

- Това изпробвано ли е в други страни?

- Не, тези билбордове са наша идея. Затова посланията ни са шеговити. Едното от тях е: „Не бързай, морето няма да пресъхне!“

- Казвате, че вниманието е насочено към младите шофьори. Но напоследък станаха доста инциденти, предизвикани от възрастни водачи. Кои всъщност са по-рискови?

- И двете категории, но за мен по-рискови са младите. Те са много повече, всяка година около 50 000 души вземат книжки. Там има проблем и с обучението им, нямат достатъчно часове по кормуване и излизат неподготвени.

- Трябва ли и възрастните да преминават на проверовъчни изпити?

- По-скоро на всеки 2-3 години да преминават медицински прегледи. И те не бива да са формални, както в момента. Знаете как се взема в момента медицинско за книжка.

Визитка:

Роден е на 26 октомври 1972 година

Завършил е английска гимназия в Пловдив, след това право в Софийския университет „Св. Климент Охридски” и застраховане във ВУЗФ

Носител е на голямата награда „Достоен българин” за 2009 година и на голямата награда „Златен ритон”

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Ненчо Балабанов, актьор: Публиката притежава много силна интуиция, дори и когато си скрит зад маска

Когато решиш да сключиш брак за втори път, трябва да си доста по-внимателен, за да не се налага да има и трети, казва в интервю за "Монитор" актьорът Ненчо Балабанов.