Владимир Тодоров: Децата от втората смяна да са със светлоотразителни жилетки

Владимир Тодоров: Децата от втората смяна да са със светлоотразителни жилетки

Най-много катастрофи стават между 18-20 часа

Всяка година една класна стая остава празна заради пътни инциденти, казва в интервю за "Монитор" експертът от Асоциация на пострадалите при катастрофи.

- Г-н Тодоров, стана ясно, че просветното министерство препоръчва на училищата втората смяна да приключва до 18,30 часа, за да се осигури безопасността на учениците. След пътните инциденти с деца се заговори, че са необходими мерки, но ще бъде ли ефективно едно такова предложение?

- Нека си припомним, че катастрофите с децата през декември бяха именно в тъмната част на деня. Синът ми приключва училище в 19 часа вечер и съм категоричен, че това е по-рисковата част от денонощието. Статистиката сочи, че най-много катастрофи всъщност стават между 18-20 часа. Причината е в тъмното време, особено през есенно-зимния период. Тогава е мъгливо, влажно, заледено, пътеките са неосветени, липсват подлези. Натрупват се много фактори. Така че това предложение би било добра мярка.

Освен това има един друг много сериозен проблем-сутрин и вечер, когато родителите оставят и вземат децата си на училище, извършват много нарушения на правилата за движение, свързани със спиране и паркиране. Наблюдавам това всеки ден. Има места, където сутрин колите са три колони, за да могат да спрат. Това е опасно и за самите деца, които слизат. В западните държави има регулировчици със светлоотразителни жилетки и стопове, които помагат и насочват водачите. Това помага изключително много.

- Наскоро отново се постави въпросът дали децата да носят светлоотразителни жилетки или поне да имат такива елементи на връхните дрехи. Ще помогне ли това за тяхната безопасност, ще улесни ли и шофьорите в тъмната част на денонощието?

- Да, би помогнало. Тази идея се предлага от години. Като асоциация самите ние сме раздавали светлоотразители, които децата слагат на раниците си. Но ние нямаме голям ресурс и можем да оборудваме само едно училище. Раздаваме по 200-300 светлоотразителя. Но може държавата да се ангажира да осигури поне първокласниците. Също е така може би е добре да се помисли и за светлоотразителни жилетки за тези, които се прибират от училище по-късно. Така че подобни мерки ще са от полза.

- Какво сочи статистиката - колко деца са загинали за миналата година?

- Още не е излязла новата статистика. За по-миналата са 30. Но са постоянна величина. Всяка година една класна стая остава празна заради катастрофи. Между 27- 33 деца загиват всяка година. Тенденцията е такава.

- Като че ли след инцидентите през декември най-сетне ни светна, че трябва да предприемем мерки за безопасността на децата.

- За съжаление проблемът е комплексен и не зависи само от едно министерство. Добра идея е децата да свършват часове в светлата част на деня. По този начин ще бъдат защитени дори от хулигански прояви, от кражби. Но основният проблем е, че от тези 30 деца, които споменах, 70% загиват като пътници в автомобили. И в повечето случаи не са били обезопасени с колани и седалки.

- Много се заговори за поведението на пешеходците, нарушават ли и те правилата?

- Категорично и пешеходците имат вина, защото тук има едно погрешно схващане, че са с предимство и разчитат, че законът ги пази. А всъщност трябва да знаят, че не бива да излизат внезапно на платното, трябва да се огледат, да пуснат коли със специален режим на пешеходна пътека. Има фрапиращи случаи - виждал съм на Цариградско шосе в столицата как майки прехвърлят колички през мантинелата. От една страна, пешеходците сами не се пазят, от друга - инфраструктурата е лоша, а от трета - водачите карат доста рисково.

- Трябва ли тогава да се вземат мерки по отношение на инфраструктурата? Има места с изтрити пешеходни пътеки или боядисани с некачествена боя и др.

- Проблемът за мен е, че особено в София има малко повдигнати пешеходни пътеки. Там където има такива, или пък навдигнати кръстовища, е по-безопасно. Не може на Цариградско шосе през 200 метра пешеходна пътека. Недопустимо е и на булевард, където ако те хване зелена вълна, караш с 60 км/ч, а няма разделителна линия между платната и пешеходците да пресичат по средата на платното.

- Какви са изводите ви от празниците?

- Изводите са, че когато има сняг, стават по-малко катастрофи. Когато няма сняг и пътищата са чисти, има повече ПТП-та.

- По-внимателни ли сме при снежно време?

- Да, тогава внимаваме повече, шофираме с по-ниска скорост. Зимните месеци по принцип са с по-малко загинали. Това сочи статистиката. Проблемът е, че загиват възрастни пешеходци. През тъмната част обикновено се движат по платното, а не по тротоара, което е рисково. Има смъртни случаи след маневри, шофьорът дава заден ход и удря възрастен човек и той умира.

- Не мога да не попитам и за бонус-малус. Редно ли е наистина системата да бъде въведена първо само за леките автомобили?

- Това е логично, защото тировете са 62 000, а леките автомобили-3,5 милиона. Нормално е първо да важи за тях.

- Ще доведе ли обаче системата до намаляване на произшествията?

- Няма страна в Европейския съюз, която да не е въвела бонус-малус. Има и в Румъния, и Гърция. Специфичното е, че тази система не е единна. Всяка държава е разработила свой модел. След третата година има спад на ПТП-та между 15-20%. Така че има пряка връзка между бонус-малус и пътната безопасност. И това е справедлива система, защото не може човек, който години наред няма нарушения, да плаща еднаква застраховка с друг, който върши нарушения непрекъснато.


Визитка:

Роден е на 26 октомври 1972 година

Завършил английска гимназия в Пловдив, след това право в Софийския университет „Св. Климент Охридски” и застраховане във ВУЗФ

Носител е на голямата награда „Достоен българин” за 2009 година и на голямата награда „Златен ритон”

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.