Вкарват финансовата грамотност в извънкласните дейности

Вкарват финансовата грамотност в извънкласните дейности

За да се повиши финансовата грамотност и икономическата култура сред учениците, от Синдиката на българските учители предлагат темите да станат задължителни в кръжоците по дейности по интереси в школата. За това призова време на конференцията председателят на СБУ Янка Такева.

Тя посочи, че от 1800 извънкласни дейности няма нито една избрана на тази тема. „Това показва, че тази тема не стои на дневен ред, както и формиране на отношение в обществото, трудовата и социалната среда. Това е изключително неприемливо“, заяви тях. По думите ѝ темата не е достатъчно застъпена в общообразователната подготовка. „Не може само 2 часа годишно от 5 до 11 клас и 12 часа в 12 клас за финансова грамотност и икономическа култура да постигнем нагласа и култура у учениците, а те да я пренесат в семейството си“, коментира още председателят на СБУ. Такева обясни, че по съвместен проект със Стопанската академия в Свищов вече са обучени над 150 учители от 5 региона - Свищов, Велико Търново, Плевен Габрово и Враца, които ще мултиплицират своите знания сред своите колеги и ученици, създадено е и помагало с насоки, което ще бъде общодостъпно. „ Идеята е проектът да се продължи и темата за бъде отворена в извънкласните и училищни дейности по националните програми“, допълни Такева. Ректорът на стопанския вуз проф. д-р Марияна Божинова допълни, че програмата за обучение може да се разшири и с пенсионното осигуряване.

Председателят на КНСБ Пламен Димитров също подчерта, че е важно да се промени отношението към икономическата и финансовата грамотност в обществото. Димитров посочи, че според изследванията на ЕК 1/3 от българите имат задоволителна финансова грамотност при 50% средно за останалите страни в ЕС. „Това предполага друго отношение към знанието и превръщането му в умения и компетентности, необходими за живота“, коментира председателят на КНСБ. По думите му отношението на числата и нагласата към тях е важно. „Отношението към числата ти дава възможност да знаеш как се формира дадена стойност, знаеш как се формира и твоя труд. Тогава можеш да се обосновеш защо искаш по-висока заплата. Ще знаеш как ти се сформира пенсията. Числата трябва да са свързани с реалния живот“, подчерта Димитров. Той допълни, че на тези, на които не им върви математиката се ориентират трудно, включително и с парите. Без елементарна финансова грамотност пък след това те биха финансирали в неща, които ще доведат до крах в много инвестиции.

Димитров посочи и друг проблем в сферата. „Все повече големи предприятия идват и казват, че не могат да излязат на светло от тук нататък. Те обясняват, че техните работници идват и като предварително условие казват: „Идвам да работя при вас, но трудов договор не искам, защото съм с 6 бързи кредита и не искам никой да вижда, че имам пари. Това е свързано със загуба след това на правата. Затова финансовата грамотност трябва да бъде обяснявана с човешки измерения и как изглежда в ежедневието не само към децата, а и към работещите“,обясни Димитров. По думите му причината фирмите да са принудени да остават в „сивия сектор“ е навлизането на бързите кредити през последните години и неразбирането на хората как за тях.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.