300 хиляди българи годишно участват в игра на руска рулетка, като се придвижват от точка А до точка Б в различни краища на България и Европа в микробуси на нерегламентирани транспортни "оператори". Има ли патрони в барабана и колко са обикновено научаваме когато "пистолетът" гръмне и се чуе за поредното произшествие с ранени, или, не дай Боже, загинали.

По данни на браншовиците по шосетата и магистралите в страната и у нас кръстосват 3000 превозни средства с места 7+1, които предлагат изгодни цени, транспорт от село до село или от врата до врата без никакви гаранции за пътници и товари. В социалните мрежи има специализирани странички, които набират пътуващи и чанти, а ако бъде спрян на пътя такъв микробус, хората вътре винаги са роднини, приятели и просто пътуват в една и съща посока.

В селата с голяма безработица в Североизточна България мечтата на всеки младеж, който вземе книжка, е да си купи бус и да "вози хора".  От един курс само от парите за пътните може да се изкара минимум хилядарка в български пари, а ако на връщане се донесат и стари вещи за продан - телевизори, велосипеди, или малка битова техника, излязла от употреба при първите й собственици, печалбата се увеличава. Пътниците не се вълнуват от това, че шофьорът може да е взел книжка само преди няколко месеца, важна е цената и безпроблемното използване на такъв вид "лоукост". При бусовете ги няма сложните покупки на билети, чекиране, лутане между гишетата за сигурност и паспортен контрол, опасността да объркаш "гейта" или ръкава, карат те като чувал с картофи от мегдана в Голям извор до общежитието на фабриката край Дюселдорф.

ВИЖ ОЩЕ: 3000 НЕЛЕГАЛНИ БУСА КРЪСТОСВАТ С ПЪТНИЦИ У НАС И В ЕВРОПА

За високата цена на ниската тарифа на нелегалните оператори започва да се чува едва когато стане беля. Когато се окаже, че нормалната застраховка "Гражданска отговорност" на превозно средство, предназначено за личен транспорт, не стига да плати цената на седем трупа на опечалените близки. Това обаче е частната вреда, потърпевши от която са единствено пътуващите и семействата им.

Общата вреда и цената, която плащаме всички за сенчестия лоукост, е доста по-голяма. Тя се изразява в спестените осигуровки, данъци и такси, свързани с легалното представяне на транспортна услуга. Тук потърпевша е хазната - с колко точно лесно може да се сметне, като се умножи броят на 3-те хиляди МПС-та по пропуснатите вземания.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА: ПРЕВОЗВАЧИТЕ С РЕГИСТРАЦИЯ ПО ДДС, БРОЯТ НЕЛЕГАЛНИТЕ БУСОВЕ ПО ГРАНИЦАТА

Финансовата щета не е единствената в обществен план. Функционирането на трансграничните "копърки" поема един поток от 300 хиляди души годишно, който прави транспортния пазар по-малко атрактивен за външни големи инвеститори. Това пък в крайна сметка обяснява отсъствието у нас на големи европейски транспортни фирми (има вече една лястовичка), които да предлагат превоз с качеството, предлагано в Западна Европа - с комфорт на седалките, достъп до интернет и електричество, работещи, а не заключени тоалетни, закуски по време на пътуването.
Компромисът с качеството на транспортните услуги не е вина само на държавата и самите превозвачи, а и грях на пътниците, които и в тази си консуматорска роля не са изградили потребителска култура и не са усвоили правилото, че по-евтиното много често излиза солено скъпо.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Защо не знаем къде са парите от втората пенсия?

Вторият стълб, допълнителното задължително пенсионно осигуряване е създаден да осигурява втора пенсия в допълнение на пенсията от ДОО. Всеки работещ може да се осигурява само в един универсален фонд и в един професионален.

Неволята и водната криза

Поредните тревожни новини от Перник за липсата на питейна вода с дни, съобщени от кмета на града, повдигат не по-малко тревожният въпрос за бездействие на институциите. Пред угроза за режим на водата е и областен център като Варна.