0

„Платформата представя творбите на отбрани артисти, работещи в сферата на мобилността, които използват нови технологии на боите, за да отместват границите на общоприетите практики”. Така определят програмата R-M Code нейните създатели от химическия гигант BASF. Програма, в която участват малцина строго подбрани творци от цял свят, едва 10 на брой, сред които италианската бизнес и арт легенда Лапо Елкан, както и Атанас Вилнер, създател на българското студио Vilner Garage. Поставянето на името Vilner Garage редом до това на Garage Italia, е признание не само за студиото, но и за България.

„Платформата представя творбите на отбрани артисти, работещи в сферата на мобилността, които използват нови технологии на боите, за да отместват границите на общоприетите практики”. Така определят програмата R-M Code нейните създатели от химическия гигант BASF. Програма, в която участват малцина строго подбрани творци от цял свят, едва 10 на брой, сред които италианската бизнес и арт легенда Лапо Елкан, както и Атанас Вилнер, създател на българското студио Vilner Garage. Поставянето на името Vilner Garage редом до това на Garage Italia, е признание не само за студиото, но и за България.

Datsun 280Z, обиколил света - от Япония през САЩ и Германия

Vilner Garage представя един от най-детайлните си проекти, които някога са напускали ателието. Изпълнението на този Datsun 280Z Fairlady Z е уникално, а неговата история е не по-малко интересна. Този прекрасен Datsun 280Z Fairlady Z е произведен през 1976 година в Япония. Автомобилът е бил в перфектно техническо състояние и боядисан в също перфектната оригинална боя златист металик (Gold Metallic). „Изкарахме колата буквално от хола на собственика”, казва Атанас Вилнер. Германският собственик, чието родословното дърво го свързва с Ерих Хартман - Буби, е най-успешният ас в историята на въздушните битки. „Наложи се да демонтираме част от дограмата”, допълва Вилнер.

Колата попада в ръцете на родственика на Буби след пътуване до САЩ, където той се влюбва в автомобила от пръв поглед. Два месеца по-късно, боядисаният в златисто металик Datsun 280Z, пристига в контейнер във Хамбург, заедно с части от фюзелажа на Messershmitt Bf 109, също свързан с Ерих Хартман. Собственикът така и не издава пълната история на самолетните отломки, но Вилнер се интересува само от перфектно запазения Fairlady Z.

У нас Fairlady Z се преражда в произведение на изкуството

Автомобилът идва в България преди няколко години, за да бъде тотално преработен от Vilner Garage. Преобразен е чрез ексклузивната творческа програма на германския химически гигант BASF R-M The Code. В нейните рамки Атанас Вилнер създава своя собствена боя - Vilner Copper Rose, която е ползвана за джантите в стил Superlite, предната решетка, задната бленда, както и за детайли в интериора. Основният цвят на автомобила е Vilner Cobalt Matt Metallic. „Няма един недокоснат детайл в този автомобил”, казва Вилнер. „Техническите модификации са изключително премерени, в духа на restomod, като исках колата да остане и максимално вярна на оригинала”.

Екстериорът е забележителен. Фаровете и стоповете са с изцяло LED техника, външните огледала са изработени от фрезован алуминий, изпускателната система завършва отстрани, дискретно, точно пред задните колела. Z-логата в страничните калници представляват LED мигачи, а двете брони са премахнати. „Исках максимално чист силует. Постигнахме го с десетки часове работа и изработката на детайли от метал за носа и задната част на колата”, казва Вилнер.

Винтидж кожа хармонира със син филц в уникалния салон

Интериорът е феноменален. Абсолютно всичко е облечено с винтидж кожа, с изключение на страничните секции на централния тунел, който е покрит със син филц. Сини са и стелките, с кожени кантове и метални надписи Fairlady Z. Цвят, който се повтаря и на коланите и тавана, чиято форма едновременно интерпретира десена на седалките и допринася за обезшумяването на салона. Именно на седалките може да забележите металния печат 20 Years Vilner Studio, който последно беше поставен на проекта Shelby Mustang Super Snake от 2018 г.

Следващият автомобил с подобен печат се планира за 2021 г., така че този Datsun 280Z Fairlady Z от 1976 г. е много повече от поредния проект на Vilner Garage. Специално създаденият за проекта цвят Vilner Copper Rose може да бъде открит на централното огледало, на табелката на таблото, на волана и върху наглед незначителни детайли, като бутона на скоростния лост.

2,8-литров 6-цилиндров двигател задвижва задните колела

Техниката работи като нова. Колата е реконструирана из основи, всяка износена част е подменена с оригинална или заменена с по-добра. Изпускателната система например с изработена от неръждаема стомана, специално за този автомобил, като колекторът е полиран на ръка. Окачването е с пружини Eibach, като колата е спусната с 20 мм.

Произведеният през 1976 година Datsun 280Z Fairlady Z се задвижва от 6-цилиндров редови бензинов двигател с работен обем 2792 куб.см, комбиниран с 3-степенна автоматична скоростна кутия, която предава тягата към задните колела. Максималната мощност на тежащото 1304 кг японско купе е 170 к.с., а максималният въртящ момент е 221 Нм.

Цената от 75 000 евро за този шедьовър е по-скоро символична

„Трудно е да обобщя работата по този уникален проект с цифри. Целият екип на Vilner Garage посвети толкова време на него, колкото трябваше, за да създадем един от най-уникалните Datsun 280Z Fairlady Z на планетата. Дори сумата от 75 000 евро, за която го продаваме, е по-скоро символична, на фона на вложените труд, материали, усилия и креативност”, завършва Атанас Вилнер.