Вижте кои са най-скъпите марки в света

Вижте кои са най-скъпите марки в света

Apple оглави подредбата на „Форбс“, Netflix с голямо развитие за година

За да стане една марка световноизвестна, са нужни много труд, качество и добра реклама. Докато някои брандове се градят с години, други светкавично се качват в А-листата. Авторитетното издание „Форбс“ за поредна година пусна класация с най-скъпите марки в света, която ни позволява да проследим развитието на любимите си лейбъли. Сред най-големите отличници се откроява американската корпорация Netflix. Стойността на стрийминг платформата за една година се е повишила със 72% и достигна 25,7 милиарда долара.

Първите места традиционно са заети от Apple с 241,2 млрд. долара, Google с 207,5 млрд. долара, Microsoft - 162,9 млрд., Amazon – 135,4 млрд., и Facebook – 70,3 млрд. долара. Следват ги Coca-Cola, Disney, Samsung, Louis Vuitton и McDonald’s. Преди година в десетката влизаше и марката „Тойота”, но заради претърпените тази година загуби от 7% тя зае 11-о място. От лидерите само Facebook и Samsung са загубили, съответно 21% и 5%, докато останалите марки са поскъпнали.

Общата стойност на стоте най-скъпи брандове възлиза на 2,54 трилиона долара, като половината от тях са собственост на американски компании, 10 са германски, а 9 френски.

Най-голям е броят на технологичните компании – 20, 14 бранда са на фирми, работещи в областта на финансите, а 11 – в автомобилния сектор.

"Монитор“ подбра кратка предистория на топ 5 на най-скъпите марки в света.

Apple

Apple е безспорен лидер сред световните марки. Едва ли не ви е известно, но това е американска мултинационална корпорация за производство и продажба на електроника, софтуер и персонални компютри. Основана е на 1 април 1976 г. в Силициевата долина от Стив Джобс, Стив Возняк и Роналд Уейн. Сред най-популярните продукти на компанията са персоналните компютри Macintosh, операционната система macOS, портативните мултимедийни плеъри iPod, мултимедийният браузър iTunes и мобилната операционна система iOS. Към 2020 г. Apple управлява 511 магазина за продажба на дребно в 25 страни и онлайн магазин, където се продават софтуерни и хардуерни продукти. На 2 август 2018 г. пазарната капитализация на Apple надминава един трилион щатски долара.

Според Стив Джобс името на компанията е избрано, защото той самият е израснал във ферма с ябълкови насаждения и освен това е привърженик на плодовите диети. Първото лого на фирмата изобразява Исак Нютон под ябълково дърво, но почти веднага е заменено от нахапаната ябълка, изпъстрена с цветовете на дъгата, изработено от Роб Яноф.

Google

Едва ли има ученик или студент, който да не е обмислял да включи търсачката на Google в благодарствената реч при завършването си. Американската интернет и софтуерна корпорация грабва сребърния медал в подредбата на „Форбс“. Освен търсачка Google Inc. притежава подразделения за изчисления в облак, електронна поща, уебприложения за географски карти, сканиране и архивиране на книги в дигитален вид и други. Нейната мисия е „да организира световната информация и да я направи универсално достъпна и полезна за всеки“.

Компанията е основана от Лари Пейдж и Сергей Брин, докторанти в Станфордския университет. Те се опитват да измислят ефикасен алгоритъм на уебстраници по ключова дума и създават алгоритъма PageRank. Фирмата е регистрирана като частна компания на 4 септември 1998 г. Оттогава Google продължава да се разраства непрекъснато чрез разработване на нови продукти и партньорство с други компании. Към 2019 г. Google има постоянно наети 114 096 служители.

Microsoft

На трета позиция сред най-скъпите марки в класацията се нарежда Microsoft. Microsoft Corporation е американска транснационална компания, развиваща дейност в областта на компютърните технологии и разработката на софтуер. Най-известните й продукти са операционната система Windows и пакетът от текстообработващи програми Microsoft Office. Тя е първият по големина доставчик на софтуер и услуги в областта на информационните технологии. Името произлиза от думите софтуер и микрокомпютър, които често се свеждат до две букви - MS. Компанията е основана през 1975 г. от Бил Гейтс и Пол Алън. Фирмата е обвинявана няколко пъти в злоупотреба с монополното си положение. През 1999 г. става най-скъпата компания в света с пазарна капитализация от 620,58 млрд. долара. През август 2012-а тазгодишният първенец Apple подобрява този рекорд, като постига пазарна капитализация от 623 млрд. долара.

Amazon

Компанията Amazon, която е на четвърто място в класацията на „Форбс“, е основана през 1994 г. от американския предприемач Джеф Безос. Тя е най-голямата в света по оборот сред продаващите стоки и услуги в интернет. Носи името си в чест на най-пълноводната река в света – Амазонка. В началото на сайта се продавали само книги. През юни 1998 г. магазинът започва да продава музикални дискове, а през ноември същата година и видеопродукция. По-късно в асортимента се появяват MP3 записи, програмно осигуряване, видеоигри, електроника, облекло, мебели, хранителни продукти и играчки.

Легендата гласи, че Безос направил първото си работно бюро от врати. Днес в компанията някои маси също са направени от врати, но не заради икономия, а да напомнят за необходимостта да се икономисва.

Facebook

Facebook е най-голямата безплатна онлайн социална мрежа в света, предлагана на над 70 езика, включително и на български. Открита е на 4 февруари 2004 г. от Марк Зукърбърг, Едуардо Саверин, Дъстин Московиц, Андрю Макколъм и Крис Хюз. Потребителите на социалната мрежа се групират по географско положение, месторабота, учебни заведения, интереси и други. Всеки потребител избира каква информация да въведе за себе си, както и какви групи или личности могат да имат достъп до нея.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.