Веселка Тепавичарова, директор на Първо СУ „Пенчо П. Славейков“: Междучасията ще бъдат по различно време, ще има електронно барче

Веселка Тепавичарова, директор на Първо СУ „Пенчо П. Славейков“: Междучасията ще бъдат по различно време, ще има електронно барче

Какво ни очаква в училище на първия учебен ден - интервю с Веселка Тепавичарова, директор на Първо СУ „Пенчо П. Славейков“

- Г-жо Тепавичарова, колко ученици ще се обучават при вас в предстоящата учебна година?

- В Първо училище започват обучение между 1040 и 1100 ученици от 1-ви до 12-и клас, тъй като във всяка паралелка във всеки един момент може да се запише или отпише някое дете.

- Как ще отбележите старта на новата учебна година, ще имате ли тържество?

- В тържеството ще се включат само 1-ви и 12-и клас. Първокласниците ще влязат в класните стаи, а след това зрелостниците ще ги изведат за ръка в двора. Там ще са техните родители и учители, с които ще посрещнат училищното знаме. Не можем да ги лишим от първия им учебен ден – за едните е първи, а за другите последен. Останалите ученици ще започнат в класните стаи. Първо ще бъдат от 9-и до 11-и клас, а след тях ще дойдат и всички от 2-ри и 8-и. Така ще посрещнем учебната година на три пъти.

- Как ще бъдат разпределени, за да няма смесване между отделните класове?

- Учениците от първи до четвърти клас ще бъдат на един етаж, тъй като те са включени в целодневна организация и са по цял ден в училище. До обяд се обучават, а следобед - занимални. Те не са смесени групи и няма да имаме проблем. На втория етаж са разпределени учениците от 5-и до 8-и клас, които са първа смяна, и от 9-и до 12-и клас, които учат следобед.

- Какви други мерки ще се спазват в училище?

- Мерките са разработени съвместно с учителите, като са съобразени с възрастта на учениците. Затова са и различни за различните етапи. Създадена е организация по дезинфекция. Часовете ще започват по едно и също време, но ще имат блокови и единични занимания. Така междучасията ще бъдат по различно време в зависимост от това дали паралелката е четна или нечетна. Ще се излиза и по различно време в двора. Класовете са разделени в два различни коридора, ще ги разделим и с ленти, но не знам дали потокът ще ги следва. Ще има и дежурни учители, които да следят за спазването на дистанция и носенето на маски. Всички ученици са разпределени в класни стаи и ще се обучават там, няма да обикалят. Учителите по различните предмети ще ходят при тях. Стаите са големи и ще има дистанция, учениците ще бъдат на двойни чинове.

Децата искат да се върнат в училище. Когато се обясни и се работи с тях, ще се получат нещата. Те сами ще ни подскажат много неща, когато започнем, практиката ще покаже.

- Компютърните кабинети трябва да се ползват от всички. Има ли по-специфични мерки за тях?

- След всяко влизане на децата ще има дезинфекция. Часовете им не са толкова много и няма да имаме проблеми.

- Ще има ли пеене в часовете по музика?

- Да. Технологиите са напреднали и децата няма да бъдат ощетени, че ще са в класната стая вместо в кабинета по музика.

- Как ще протича физическото?

- Само по един клас може да кара физическо във физкултурния салон. Уредите ще се дезинфекцират след употреба. Ако по едно и също време се засекат две паралелки, то единият клас ще кара физическо в стаята. Нямаме достатъчно физкултурни салони.

- Как ще бъде организирано храненето на децата в училище?

- За учениците от първи до четвърти клас ще бъде в класните стаи на кетъринг, няма да ходят в стола. Всички родители ще поръчат с електронни карти храната. Това сме го правили и преди. Храната се заявява с електронна карта, няма да се пускат родители да влизат, за да си купуват купони. Фирмата качва менюто и родителите избират.

Размяната на пари не е хубава в сегашната ситуация, тъй като са мръсни. Ще направим и електронно барче. Фирмата ще качва онлайн артикулите, родителят ще може да ги заявява и купува, а служителите от барчето ще ги доставят в класните стаи в определено време за всички паралелки. Големите ученици също ще могат да пазаруват със заредени карти. Идеята е да няма размяна на пари. Така и родителите ще могат да видят какво са си купили.

- Къде е стаята, в която трябва да изчакват децата със симптоми на коронавирус?

- Имаме няколко отделни стаи, в които има място за сядане за детето. Те са близо до задния вход на училището, за да можем да изведем ученика без останалите да го видят. Ние трябва да съобщим, че имаме случай на коронавирус, но спрямо Закона за защита на личните данни неговата самоличност трябва да остане в тайна.

- Ще разграфите ли двора по някакъв начин?

- Да, разпределен е от колегите. Знае се къде ще бъдат началните класове, къде ще са часовете по физическо. Няма да има смесване. Това обаче са деца от квартала, те се знаят и на детската площадка играят заедно и няма как да не се смесват.

- Как ще вземат децата си родителите, ще трябва ли да бъдат с маски?

- Децата ще се вземат от училище, но няма да ги задължаваме да носят маски. Всеки сам ще решава. Не можем да влезем в ролята на кварталния и да стоим пред училището. Те няма да влизат в двора, тогава бихме им искали.

- Имате ли възможност да осигурите едновременно обучение от класната стая и с деца, останали вкъщи?

- Обсъждахме дали има такава възможност, няма как да се осъществи подобен модел. Учителят не може да създаде необходимата дисциплина и да преподава едновременно в клас и да вижда детето вкъщи. При нас работят преподаватели с много опит, с които разиграхме подобни ситуации, но няма как да се получи. Ролята на учителя не е само да преподава, а да възпитава, да образова, той трябва да чуе какво мислят децата. За да може педагогът да види някое дете, което се обучава онлайн, той трябва да е с техника, да бъде пред микрофона. Ученикът вкъщи няма да чува отговорите на съучениците си. Затова трябва да се определи едно училище, в което да се събират ученици, които искат да учат онлайн.

- Имат ли учителите персонални устройства, ако трябва да преминете на дистанционно обучение?

- Имаме достатъчно техника. Още по време на дистанционно обучение сме получили. Работим с Microsoft Teams, а комуникацията се осъществява и чрез електронния дневник.

- Има ли ученици, които са пожелали да преминат в самостоятелна форма?

- Да, те имат здравословни проблеми. Ние имахме такива и миналата година преди коронавируса. Това не е нещо, което ни притеснява. Децата искат да дойдат в училище, обичат тази среда.

- Доставени ли са всички учебни комплекти?

- Да, няма да има проблем. Те са при нас, но още не сме ги раздали.

 

Визитка:

Веселка Тепавичарова

-Завършва математика и информатика в СУ и счетоводство и контрол в УНСС

-Учител във вече закритото 13 основно училище „Св. св. Кирил и Методий“ в София

-Зам.-директор на 95 средно училище „Проф. Иван Шишманов“

-Експерт по информатика в столичния образователен инспекторат

-Директор на Първо СУ „Пенчо П. Славейков“

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.