Веселина Кацарова: Големият тенор  Алфредо Краус ми каза: „Остани вярна на себе си!
4

Веселина Кацарова: Големият тенор Алфредо Краус ми каза: „Остани вярна на себе си!"

13 таланта от САЩ, Китай, Южна Корея, Франция и България дойдоха в Стара Загора , за да се учат при Мецосопрано №1 в света

 13 от най-надеждните млади оперни изпълнители от пет страни в света пристигнаха в Стара Загора, за да попият в рамките на десет дни от опита на Мецосопрано №1 Веселина Кацарова, която реши за пръв път да проведе свой мастер-клас в родния си град и в операта, на която от две години година е артистичен директор.

 13 от най-надеждните млади оперни изпълнители от пет страни в света пристигнаха в Стара Загора, за да попият в рамките на десет дни от опита на Мецосопрано №1 Веселина Кацарова, която реши за пръв път да проведе свой мастер-клас в родния си град и в операта, на която от две години година е артистичен директор.

Още при прослушването Маестра Кацарова създаде невероятна атмосфера, показвайки че ни приема като равни, че няма да бъдем в позицията на ученици и учител, а ще търсим заедно пътя към най-доброто ни бъдещо представяне на сцената..., коментираха  дошлите от САЩ, Франция, Турция, Китай и Южна Корея кандидати за славата, повечето от които вече имат сериозни изяви не само в родината си, а и на едни от най-известните европейски оперни сцени.

Сред все още тръпнещите от предварителния подбор беше старозагорското сопрано Нели Нечева, която въпреки че познава отблизо маестрата от работата си с нея през последните 12 месеца не скри, че е имала известни притеснения.

„Кацарова успя още в първите минути да създаде истинска работна атмосфера, тя си е направила труда предварително да се запознае с проявилите желание да научат собствените й секрети за дългогодишно и изключително  успешно оставане в кариерата на оперния певец", лаконично коментира директорът на старозагорската трупа Огнян Драганов, който се е ангажирал с поставянето на финалния концерт-спектакъл с младите дарования на местната сцена на  7 септември под диригентската палка на Владимир Бошнаков.

Месец преди старта на майсторския си клас Кацарова оповести, че всеки един желаещ български  певец ще може  да присъства на уроците й в залата на старозагорската регионална библиотека „Захари Княжески". Заедно с нея в обучението на  младите дарования участва музикалният педагог Николай Ханджиев, а на пианото в ролята на корепетитор е доц. д-р  Боряна Ламбрева , работила дълги години с Райна Кабаиванска.

В една от паузите Веселина Кацарова намери време и за въпросите на журналистите с уговорката те да бъдат за музиката, а не ...бижутата й, какъвто случай имала преди време и който я накарал да стане много, ама много ...предпазлива в срещите си с представители на българските медии.

-Маестра Кацарова, кой по ред майсторски клас е това и как всъщност решихте като изключително ангажиран изпълнител да отделите от времето си за преподаване?

 

-Малко ми е трудно да  ги изброя, мисля че първият беше по покана на телевизия в Берн преди 7 или 8 години. Но със сигурност тук, в родината е първи. През 90-те години, когато падна Берлинската стена изведнъж на сцената се появиха изключително много певци, всички те освен пеене бяха учили и музикална педагогика. И онези , които не  успяха да направят успешна сценична кариера ...станаха педагози.В случая не визирам  България, защото аз твърде малко или почти никак не познавам ситуацията тук.От посещавалите досегашните ми класове разбрах, че всъщност в академиите, където са се учили не съм им казали много  , изключително важни за развитието им неща. Може би това мотивира и мен, а и колеги като Томас Хенсън, Джойс Дидонато да се решим да станем и ...преподаватели.

- А Вие самата посещавали  ли сте някога в майсторски клас?

- Не. Така стана, че аз се развих като певица много бързо.През 1992-а дебютирах в  миланската Ла Скала, през 1994-а вече пеех в Ковънт гардън, преди това вече бях пяла във Виенската опера...

- А кой Ви откри за сцената?

- Карате ме  да се връщам назад във времето...Ами още като студентка в някогашната Българска държавна консерватория, с още четири колеги участвахме в нещо като турне във Франция.Пеехме в някакви клубове и мисля, че в Ница бяхме на спектакъл с участието на изключителната Гена Димитрова, която след това дойде да ни чуе. След това сподели намерението си да направи с нас концерт в София, където да ни представи. На този концерт пях арията на Розина от „Севилският бръснар", в залата е била и импресарката Луиза Ласер Петроф, която и до днес работи във Франкфурт. Тя направила запис с касетофон на изпълнението ми и го изпратила на Хербер фон Караян и на бъдещия директор на виенската опера Йоан Холендер

- И всичко тръгна от един запис?

- Караян харесал гласа ми и поръчал да бъда поканена в Залцбург. От българската концертна дирекция ми казаха само да си взема ноти и да заминавам. Посрещна ме на гарата секретарката на Караян, която аз бях виждала дотогава само на снимка. Заведе ме направо в сградата, където се намираше администрацията на залцбургския фестивал. Маестрото /той беше вече много болен/ ме посрещна облечен в спортен екип. В онзи момент работеше с Пласидо Доминго и американката Кетрин Батлър - правеха „Бал с маски", останах седмица там. Разбрах, че ме е харесал, но съдбата направи така, че той почина много скоро след тази ни среща. Аз се бях върнала в България, преживявах много тежко смъртта на баба си. И тогава получих покана да замина за Виена, за да бъда чута от Холендер.

-Казват, че когато една врата се затваря – отваря се друга...

- След години Холендер ми призна, че първоначално не искал да ме прослушва. На настояванията на импресарката Луиза Ласар  Петроф /тя впрочем е с румънски произход като него/ доста грубичко казал, че има достатъчно мецосопрани, за да се занимава с една никому неизвестна българка.Тя обаче директно му казала че допуска голяма грешка и той махнал с ръка: „Да дойде, макар че няма да стане нищо!".

- Имал твърде много мецосопрани?

- Ами да, така се изразил. След прослушването ми даде правото на дебют. Беше 1992-а, пях в „Севилският бръснар". Така че не се е налагало в младите си години да ходя на майсторски класове. Всъщност аз и не зная дали тогава такива се провеждаха.

-Колко са добрите гласове сред участниците в старозагорския Ви клас?

-Отговор на този въпрос ще мога да дам на финала. Няма да скрия, че съм имала и разочарования.Харесвала съм при прослушването някой от изпълнителите, имала съм чувството, че съм се срещнала с много интуитивен и талантлив изпълнител.Че има благодатен „материал за работа", а се е оказвало, че точно той няма качеството ...„да попива". Искрено се надявам тук да нямам разочарование.

-Ако правилно Ви разбирам – кастингът продължава?

-О, да! Много бих искала да кажа на младите колеги, че гласът им не е най-важното качество. Има други, сред тях са интелекта; естетиката; да отсяваш и вземаш хубавите неща; да си дипломатичен; да си дисциплиниран...Ако се смяташ за незаменим – просто се отпиши.Това те убива.

-Разбрах, че с  поне част от учениците Ви се познавате отпреди...

-О да, едната , която идва от Южна Корея е учила в Италия, при професор Сабатини. Китаецът пък съм представяла миналата година в Мюнхен, турския певец също съм чувала.Те не са прохождащи сега, имат вече своята биография. Сега и тук аз се опитвам да им предам онова, което аз самата съм научила през годините. Понякога е достатъчно да отвориш уста с милиметър повече, за да прозвучи гласът ти другояче, образът на героя ти да се получи ...

-Успя ли педагогът Веселина Кацарова да открие бъдещата ...Веселина Кацарова след младите оперни таланти?

-Бъдещата Веселина Кацарова? Тя никога няма да се роди. Ще се роди ...по-добрата Веселина Кацарова!

-Вероятно е така, но тази по-добра Веселина все пак трябва да тръгне от някъде.

Въпросът е по-скоро дали търсите себе си сред тези младежи и девойки с великолепни гласови данни?

-Не.Само в една малка скоба ще кажа, че няма да се намери провокативен въпрос, който да ме промени. Аз не съм самовлюбена.

Ставам обаче много тъжна, когато усетя че хората не са естествени.Великото в нашето изкуство е, че няма абсолютно повторение. За себе си мога да кажа, че не бих могла да изпея два пъти по един и същ начин една ария. Всичко е във времето. И много, ама страшно много ми се иска да се прероди голямото оперно изкуство в България.Може и да прозвучи в известна степен патетично, но все още родината ми се слави със своите певци и спортисти. Дано младото поколение да продължи тази традиция.

И ако се върна отново към въпроса за другата Веселина – ами една такава нейна поява няма да е интересна за публиката.То ще бъде като да срещнем на едно място две абсолютно еднакво облечени жени. Ами че те самите няма да се чувстват добре.

-Какво не успявате да предадете на учениците си?

- Може би не успявам да им предам последните стъпки от техниката на ...висшия пилотаж. Там е необходима намесата на ...Господа. Те не се учат. Ти или ги имаш или ги нямаш. Много е важно да имаш харизмата. Големият певец просто грабва публиката още с появата си.

- Кои са харизматичните певци за Мецосопрано №1 в света? Поне три имена...

- Ще бъде неколегиално, ще пропусна някого.

- Поне едно, пред което правите поклон?

- Ще кажа името на една жена, която през 1992 година ме накара да разбера какво е това Голяма певица и Голяма актриса.

Името е на сопраното Марта Мьодл,изпълняваше  Старата графиня в „Дама Пика", която на финала на операта умира, седейки на стола. Тя изигра ролята си по неповторим начин.Беше на 80 години, а играеше страхотно. Имах 9 участия с нея в „Дама Пика". Мечтая си един ден да изиграя нейната роля по начина, по който тя го правеше.

И ще прибавя тенора Алфредо Краус, който при един от последните ни разговори в кафенето на Берлинската опера, където заедно пяхме във „Вертер" на Масне ми каза:"Веселина, бъдете вярна на себе си. Не оставяйте хората да ви променят!".

Почина двадесет дни по-късно. Големите личности не говорят много.Те казват простички, но истински неща, които останат за цял живот. Благодаря на съдбата, че съм се срещала с хора, които са имали какво да кажат!

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.