0

В секи втори фермер е получил обаждане от верига, за да доставя своя стока в обектите им, показа проверка на "Телеграф". Останалата половина са останали извън полезрението на хипермаркетите. На някои обаче телефонът бил буквално подпален с позвънявания. Страхуват се от постановлението, с което ги задължиха да предлагат регионална продукция, споделиха стопани.

Всеки втори фермер е получил обаждане от верига, за да доставя своя стока в обектите им, показа проверка на "Телеграф". Останалата половина са останали извън полезрението на хипермаркетите. На някои обаче телефонът бил буквално подпален с позвънявания. Страхуват се от постановлението, с което ги задължиха да предлагат регионална продукция, споделиха стопани.


В списъците, дадени на веригите, за да си избират регионални доставчици, са над 200 фирми, еднолични търговци, малки фермери, които произвеждат плодове и зеленчуци, мед, яйца, месни продукти, мляко, млечни продукти. Координатите са качени и на сайта на земеделското министерство, като идеята е да се ползват и от крайни потребители, които да могат да си поръчат директно от фермата.

„Телеграф“ се допита до десетина производители дали са получили покана от някоя верига да им доставят продукти. Нито един от запитаните обаче досега не е сключил договор да доставя директно за голям хипермаркет. Около половината не бяха получили обаждане. Други още обмислят, трети нямат готова продукция, а четвърти – достатъчно количество, защото го реализират другаде. Някои споделиха, че са са им се обадили обаче от Агенцията по храните да ги питат дали веригите са проявили интерес.


Без интерес


Никой не ме е потърсил от нито една верига, казва Силвия Ризова, която произвежда домати в Пернишко. По думите й обаче, след като координатите й били качени на сайта, се обадил човек, който искал да си поръча от зеленчуците. Домати обаче ще имам към края юни, уточни Ризова. Тя самата не може си обясни защо не само тя, но и други нейни колеги, които вече имат реколта, не са получили обаждане от веригите, въпреки че в региона има много хипермаркети. Досега не съм била подпомагана по никакъв начин, защитени са само големите производители, смята Ризова, която гледа 800 кв. м градина с биодомати, произвежда биотор и има зайцеферма.

Росен Панчев от Петричко също казва, че не е получил обаждане от вериги. Той произвежда оранжерийни зеленчуци и досега е доставял на хипермаркетите, но през посредник.


Развитие


Според Мариян Трунгов обаче по темата за повече бг продукти във веригите има развитие. На мен ми звъняха, но не мога да кажа от кои вериги. Трябваше обаче да се срещнем лично, а с КПП-тата това досега бе невъзможно, отговори той на въпроса дали е договорил доставки.

Найден Петров от Попово, област Търговище, твърди, че на него от веригите постоянно му звънят. Той произвежда ягоди, но още няма продукция. Веригите щели да поръчат, когато реколтата излезе. Той обаче не е доволен, че в постановлението на МС се отваря вратата към веригите само на регионален принцип. Трябва да продаваме продукцията само в нашия регион. А пазарът е в София, Варна, Бургас, посочи Петров.


Проверка


Иван Йовчев от Раковски каза, че от веригите никой не му е звънял, но затова пък са му се обадили от Агенцията по храните да го питат има ли интерес към неговите продукти. Той произвежда сирене, кисело мляко, кашкавал и ги пласира в местни магазини.

Никой не се е обаждал и друг производител на млечни продукти от с. Васил Левски, Пловдивско, който държи да остане анонимен. Не мога да си обясня на какъв принцип си избират на кой да позвънят и на кой не, каза фермерът, който обаче си има собствен магазин, където продава продукцията си.

Тодор Ванев от Стряма обаче е получил обаждане, но засега няма да дава сирене и мляко на веригите, защото си има млекомати. Потърсиха ме от Кауфланд и Лидъл, но засега не планирам доставки, може би догодина, каза той.

Срокове


Постановлението в подкрепа на родното производство, с което трябва да се осигури достатъчно площ във веригите на местни производители, е в сила от 21 април и ще се прилага до 31 декември. Търговските обекти разполагаха с 14-дневен срок, до 5 май включително, да приведат дейността си в съответствие с изискванията. След изтичане на този срок Българската агенция за безопасност на храните издават предписания за удължаване привеждането в съответствие на дейността с още 14 дни, уточняват от земеделското министерство.


Проверки


Инспекторите на агенцията проверяват дали във веригите от магазини има обособени места, в които се предлагат: мляко и млечни продукти от българско сурово мляко; риба и рибни продукти; прясно месо от едри и дребни преживни животни и яйца, пчелен мед; пресни сезонни плодове и зеленчуци, произведени от регионални производители.
При проверките се следи дали местата за продажба са обозначени по подходящ начин, от който да е видно, че предлаганите продукти са регионално производство.
Инспекторите следят и дали регионалните производители, от които директно се закупуват храните, са с място на осъществяване на дейността на територията на административната област, в която се намира съответният търговски обект, или на територията на съседна, граничеща с нея административна област.

Хранителните продукти трябва да се закупуват директно от регионалните производители, като от тях не се изискват никакви плащания във връзка с предлагането на продуктите за продажба. Заплащането на закупените хранителни продукти  се извършва до 14 дни от предаването им от регионалните производители на търговеца.


Модул


Контролът дали млечните продукти са произведени изцяло от българско сурово мляко се осъществява по изготвен от МЗХГ Модул за контрол и проследимост на произхода.
От постоянната комуникация между земеделското министерство и търговските вериги ставало ясно, че хипермаркетите прилагат изискванията, влизат в контакт с регионални производители, с асоциации на производители и сключват договори за доставка. Към момента има най-голям дял на сключени договори за плодове и зеленчуци и мляко и млечни продукти, уточняват от МЗХГ.

От 15 до 25 хиляди лева е наказанието за търговците, които не спазват изискванията на постановлението. При повторно нарушение в същия обект санкцията е от 30 до 50 бона.
В обхвата на постановлението влизат около 26 вериги от магазини с около 880 търговски обекта в страната. Някои от тях са на регионално ниво, а други в цялата страна.

Слагат кафяво сърце на местните продукти


Кауфланд слага специален знак на продуктите от региона – кафяво сърце с текст „От нашия регион“. Така клиентите ще разпознават местната продукция, посочиха от веригата. От началото на тази седмица продукцията на българските зеленчукопроизводители ще бъде предлагана на обособено място в търговските им обекти. През 2020 ще увеличим с 30% и броя на БГ производителите, с които сключваме договори за изкупуване, обясняват от веригата.

В специални витрини са вече отделени и млечните продукти и яйцата от регионални производители. Те също ще бъдат брандирани с отличителното кафяво сърце. Допълнително в хипермаркетите в шест града има обособени и фермерски щандове за млечни и месни продукти от малки регионални мандри и ферми. Към момента работим с производители от 26 региона на страната. Сред продуктовите категории са плодове и зеленчуци, млечни продукти, прясно месо и колбаси, риба и рибни продукти и други.
Продължаваме активно да се свързваме с производителите от списъците, които Министерството на земеделието ни предостави, посочват още от Кауфланд.

Веригата T MARKET пък няма да отделя местните продукти от останалите. Всеки регионален асортимент ще бъде поставян сред останалите стоки в категорията си, за да може да печели от общата синергия на продуктите, посочи Петър Павлов, генерален директор на веригата. Всички регионални стоки ще бъдат ясно обозначени със стикери.


Малки производители предпочитат пазарите

Добромир Радушев


Малките производители предпочитат фермерските пазари, вместо да продават стоката си на големите търговски вериги. Причината за това са изграденото в годините недоверие към хипермаркетите заради непосилните и задушаващи условия, които им поставят търговците. През това време търговецът върти парите им, а производителите се чудят как да вържат двата края. Товарят ги още с тaкca за прoмoция или за поместване в рекламната им брoшурa или за поставяне на стоката на рафтовете на челна позиция. Това обяснява селскостопански производител, който гледа във Варненско стотици декари земя, има високопроизводително млечно стадо и произвежда високомаслено мляко, а в собствената си мандра - сирене и кашкавал с отлични вкусови качества. „Предложих стоката си в големи супермаркети на варненския пазар, разговарях със собственици и управители. Условията, които ми поставиха, ме отказаха да работя с тях. Искат да вземат продукцията ми на безценица, да разполагат с парите ми... А като ударя чертата – за мен не остава почти нищо“, казва той.