Трима любими актьори – Юлиан Вергов, Иван Радоев и Моню Монев, добре познат и като доц. Мазов от сериала „Откраднат живот“, е събрал режисьорът Иван Урумов в спектакъла „Кафе с претенция“, който утре вечер от 19.30 ч. ще има премиера на сцена „Миракъл“ в театър „Българска армия“.

Това не е първоначалното заглавие на Георги Марков, автор на още няколко пиеси и на емблематичните „Задочни репортажи за България“. За пръв път комедията е отпечатана през 1965 г. в издание на Комитета за култура като „Ние, котараците” – заглавие, под което е и първата постановка в театър „Трудов фронт” с актьора Юрий Яковлев. За съжаление, същата година театърът затваря врати и до премиера така и не се стига. През 1966-а в сп. „Театрална библиотека” пиесата на Георги Марков е публикувана вече със заглавието „Кафе с претенция“.

Интересно е, че дори тази безобидна комедия, разказваща за една провалена „свалка” на трима типични представители на градската бохема от периода на 60-те години в София, предизвиква много коментари и противоречиви оценки. Някои съвременници на епохата виждат себе си в образите на героите, за които култовите по онова време заведения – „Прага”, „Астория”, „Бамбука“ са не само места за срещи, а и сцена за лична изява пред дамите от столичния елит. Други се припознават в обсъжданите от тях персонажи. В крайна сметка немалка част от „критиката” гръмко протестира срещу публикуването на пиесата. Въпреки това в следващите години „Кафе с претенция“ се играе в Габрово, както и на сцената на Хасковския театър, където режисьор е Еди Шварц, а ролите се изпълняват от Васил Михайлов, Стефан Германов и Георги Енчев.

Комичният сюжет на спектакъла ни пренася в София през 60-те на миналия век, в апартамента на Милчо (Вергов) – 43-годишен началник на рекламно бюро. Намираме го там заедно с „авера“ му – връстника му Милко (Радоев). Тече трескава подготовка в очакване на две дами, заговорени случайно през деня, на кафе по „Раковска”. Напътствията на доста по-опитния във флиртовете Милчо почти вдъхват кураж на архитекта Милко, който по отношение на жените е крайно неопитен. В кулминацията на подготовката в апартамента пристига, неканен и неочакван, третият им приятел Минко (Монев), научен сътрудник по старобългарски. Неговото съкровено желание е да избяга от „семейния уют”, в чиито окови е отскоро, и да пийне с приятелите. Вечерта, до самата изненадваща развръзка, поражда куп нелепи и смешни ситуации – една на пръв поглед непретенциозна среща, напомпана с много претенция...

Сценографията е на Нина Пашова, а музиката – на Добрин Векилов-Дони. Следващите представления са на 26 и 27 януари.

 

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Емилия Радева озвучава филм за светец

Голямата артистка Емилия Радева участва в една от възловите сцени в документалния филм на режисьора Ангел Бончев „Светецът светкавица”, чиито премиерни прожекции са днес, на 19 и 20 февруари от 18.30 ч. в Дома на киното в София.

Лилия Пангелова: Родината ни е богата на уникални находки

Наш майстор на духаното стъкло е номиниран за награда „13 века България“

Лилия Пангелова: Родината ни е богата на уникални находки

Българското изкуство има още един повод да се похвали или да бъде похвалено – младата българка Лилия Пангелова е номинирана за престижната Национална награда „13 века България“ за подкрепа на млади таланти в съвременното изкуство и наука.

Всички актьори са равни, но Снежина Петрова е по-равна от другите

След като увлякоха и продължават да приобщават десетки хлапета от малцинствени групи към превъплъщаването като детска игра и към магията на високия театър с мегапроекта „Медея“, актрисата Снежина Петрова и режисьорът Деси Шпатова изненадват зрителите с ново предизвикателство. На сцената на Театър 199 те са превърнали в кабаретен атракцион убийствената антиутопия на Джордж Оруел „Фермата на животните“, в която група четириноги труженици решават да завземат властта от хората и да установят справедлив и хуманен световен ред първо в своето, а после във всички подобни стопанства.