Велинградски бизнесмен ще реставрира ретро-локомотив
6

Велинградски бизнесмен ще реставрира ретро-локомотив

Предприемачът има идея да открие музей на социндустрията в курортния град

Велинградски бизнесмен ще реставрира ретро-локомотив и ще го изложи в музей на социндустрията. Бъдещата идея ще се реализира в следващите 5-10 години, а сега машината може да се види в началото на курортния град в имот, закупен от предприемача. За локомотива писа сайтът„ ТВ новини“, а репортер на в. “Телеграф“ се срещна с автора на идеята, който засега не желае публичност.

Машината е произведена през 1960 г. в някогашната Германска демократична република и допреди няколко години е работила в бившия химически завод“ Кристал“ във Велинград. Преди 2 години, когато решили да продават имущество от закритото преди повече от 30 години предприятие, Р. я взел на търг. „ Локомотивът щеше да отиде да се нареже на скрап и си помислих, че по-добре е да остане в града“, разсъждава мъжът. Този тип локомотиви са доставяни в изключително малко бройки в България, а към момента, запазен екземпляр с годност за възстановяване се оказа именно този, закупен от велинградския предприемач.

Той възнамерява малката машина да бъде реставрирана и да стане част от музейна сбирка, посветена на индустриалното и икономическо развитие на България до началото на прехода. Вече се проучва и терен, на който ще бъде ситуирана цялата колекция. Бизнесменът е запален колекционер. Вече търси активно и вагон-цистерна, като тези, които са ползвани в завода за превоз на суровина, за да допълни ЖП композицията в реален мащаб с него. Любител на техниката и дипломиран еколог от Софийския университет“ Св. Климент Охридски“, 54-годишният велинградчанин си спомня, че имало два локомотива и в съседния завод“ Георги Димитров“, който работел до демокрацията. И те „напуснали“ Велинград- едната машина заминала за Банско, а другата била изнесена в Бразилия. Макар и в това състояние,  ретро-локомотивът и сега събира мераклии да се фотографират пред  машината. А идеята на бизнесмена е локомотивът да се качи на релси и да се движи-да е още по-голяма атракция. За целта човекът търси и цистерна-от някогашните, която да закачи към локомотива и така да стане една малка жп композиция. Ретро-локомотивът ще бъде на закрито –да влиза и да излиза отвън-от тунел, за да е автентично усещането, че си на някоя жп гара. Хората най се впечатляват от коли, но и има и такива, които харесват БДЖ и имат носталгия по онова време. Искам да се опитам да покажа какво е било, а и пътувам по чужбина и виждам как хората пазят историята си, споделя бизнесменът.

Мечтата му е да остави нещо след себе си, да провокира интереса на хората. Като роден през 1966 г. и видял и живота и преди 1989 г. през последните години сякаш усещам, че онези 45 години на „социализъм“ сякаш не ги е имало. Искам да направя сравнение между произвежданото от Изтока и Запада, ако мога така образно да се изразя. Идеята да реставрира 60-годишният локомотив още повече го „запалила“ преди 2 години, когато във Велинград чествали 75 години от откриването на жп линията. „Родът ни е родом от село Елешница, а майка ми ми е разказвала как в младежките си години отишли пеш дотам, за да видят царя и откриването на линията. Царят е обичал да кара локомотиви, а аз ще покажа на идните поколения, че можем да пазим историята си“, споделя предприемачът.

Инициативата няма да е евтина. Ще иска средства, не може да се каже какво ще струва, защото това не е нещо, което го има на пазара и има цена. Специално по локомотива ламарината е с малки поражения, корозията е  повърхностна. Ще трябва да се възстановят капаците, които са били 6, но сега е останал един. Отвътре машината е много запазена. Велинградчанинът е сигурен, че ще се намерят оригинални части, за да се приведе в автентичен вид някогашният заводски локомотив, произведен в ГДР.

Смятам да направя една малка жп гара-имам от първите машини  за дупчене на билетите,  семафори, табели с чакалня, началник гара. Когато разказал на близки и приятели те го приели с интерес. 54-годишният мъж има богата сбирка от различни уреди и вещи, свързани със социндустрията. Сред тях са първата пералня „ Спутник“, различни измервателни уреди, табели, учебни табла и много други, които е купувал по Интернет или на място от закрити предприятия, учебни бази и т.н.

„На паркинг“ в огромното хале от 400 кв.м., направено специално за бъдещата атракция, се пазят и автомобил“ Победа“, една „ Варшава“, мотори и др.возила от соцвремето. Предприемачът е готов да обедини усилия с други ценители на социндустрията. Всеки ден покрай рутинните си задължения продължава да търси из страната останали атрибути от закрити жп спирки и разчита, че някои пенсионирани или настоящи жп работници могат да имат повече информация за непотребни вещи. Ще търси и младежите от сдружението“ Родопската теснолинейка“, за да  си бъдат полезни.

 

Назад

ПО ТЕМАТА

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.