Вечният губещ в битката за туристи

Вечният губещ в битката за туристи

Лятото бавно отлита на юг, докато есента уверено разперва своите криле над страната, довявайки аромата на поредната изпусната възможност. Летен сезон след летен сезон представителите на българския туристически бизнес затвърждават мястото си на вечния губещ в битката за туристи. Причините далеч не са една или две, а десетки - основната обаче остава немотията на българите. Все пак хората са казали, че „което не става с пари, става с много пари“.

Така е и в малка България, където нямаш ли пари - рядко можеш да си позволиш нощувка в 5-звезден хотел, а да не говорим за някой от атракционите из известните туристически райони, тъй като са с до три пъти по-скъпи от тези в Турция.

„Туристите са много, но са бедни“, жалваха се преди време търговците от Слънчев бряг, засвидетелствайки недопустимо отношение към българските и румънските летовници, които преобладаваха в курорта това лято. За никого не е тайна, че у нас на пиедестал се издига основно чужденецът - все пак той получава далеч по-висока от българската заплата, при това в евро. Прекарвайки лятото си в три различни страни - две от тях - членки на ЕС, и една, попадаща и в Европа, и в Азия, се уверих, че системата за промотиране и предлагане на туристически продукт у нас е дълбоко изгнила и се нуждае от незабавна смяна. Вероятно някои биха се запитали защо някой ще пропътува 2000 километра до турски курорт или пък ще предприеме едночасов воаяж с ферибот или кораб до някой гръцки остров. Отговорът е съвсем простичък - освен една най-обикновена нощувка или ден на плажа на достъпна цена те ти предлагат отношение, „галейки всяко сетиво на туриста“. Това качество на работещите в някои от големите хотели в България сякаш остава на заден план. Браншовици често обясняват този феномен с липсата на квалифицирани кадри. Напълно очаквано, в условия на пандемия дългогодишните служители, обучени да работят, спазвайки високи професионални стандарти, напускат работата си в търсене на сигурно препитание за своите семейства. Така те отстъпват местата си на тийнейджъри, които за пръв път се сблъскват с това понякога чудато същество туриста.

От всеки ъгъл се чува, че младежите в страната са бъдещето - мисъл, която, макар и да звучи банално, всъщност носи огромна доза истина в себе си. Преди да успеят да работят за промяната на туристическия или който и да било друг сектор в страната обаче, те следва да бъдат правилно обучени за това. Вместо да се „бием в гърдите“ за поредната успешна реклама, договорена да се излъчва в чуждестранния телевизионен ефир, по-скоро би трябвало да инвестираме в млади специалисти, които след обучението си в лицензирани университети и академии извън страната да се върнат у нас и разкрият сериозния потенциал на България. За да се превърне тя най-накрая в целогодишна туристическа дестинация.

Назад

ПО ТЕМАТА

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.