Разкриха новата дирекция в МЗ за правата на пациентите

Разкриха новата дирекция в МЗ за правата на пациентите

Вече е факт новата дирекция за правата на пациентите към министерството на здравеопазването. Това става  с промени в Устройствения Правилник на ведомството. За първи път от самото създаване наведомството, в състава му ще има структура, пряко отговаряща на правата на пациентите.

Това е реална крачка към това пациентът да застане в центъра на здравната система. Решението е в синхрон и с Конституцията,в която се казва, че държавата защитава потребителя, който в случая е пациентът, съобщават от ведомството.

Новата дирекция ще помогне не само в контрола по спазването на правата на пациентите, но също така, ще може да разработва методологии, програми, стратегии, както и да предлага промени в нормативни актове. Надяваме се това да допринесе за подобряване на качеството на медицинските дейности, улесняване на достъпа на пациентите и намаляване на доплащането.

Функциите на новата дирекция, съгласно Правилника са следните:

Дирекция „Защита правата на пациентите“:

1. подпомага министъра при планиране, организиране и изпълнение на задълженията му, свързани със защита правата на пациентите;

2. участва в разработването на проекти на нормативни актове, стратегически документи и мерки от национално значение, необходими за прилагането на законодателството на Европейския съюз, свързани с правата на пациентите;

3. координира и участва в подготовката на рамкови позиции, указания, анализи, информация и становища във връзка с правата на пациентите от компетентност на министерството;

4. координира участието в срещи и форуми, организирани от институции на Европейския съюз, свързани с обмяна на опит и сътрудничество в областта на правата на пациентите;

5. разработва и съгласува национални програми, стратегии и планове в областта на защита правата на пациентите;

6. планира, организира, подпомага и координира цялостната дейност на министерството в областта на защита правата на пациентите;

7. подготвя материали, документи и становища, извършва анализи и предлага мерки за подобряване и защита на правата на пациентите;

8. организира извършване на последваща оценка на въздействието при прилагане на законодателството в областите на компетенции на дирекцията;

9. осигурява обслужване на дейността на Комисията за разглеждане на документи за признаване на организации за защита на правата на пациентите за представителни, Обществения съвет по правата на пациентите и на други съвети и комисии от областта на компетенциите на дирекцията;

10. участва в проверки по сигнали и в разглеждането на предложения, свързани с дейността на дирекцията;

11. изготвя анализи на нормативната уредба, свързани с правата на пациентите и предложения за промени;

12. участва в разработването на системи за оценка на качеството и на резултатите от медицинските дейности, извършени от лечебните заведения;

13. изготвя анализи на проведени проучвания относно удовлетвореността на пациентите;

14. предоставя консултативна помощ по проблемите, свързани с правата на пациентите.

Веднага след обнародването на промените в Държавен вестник ще бъдат обявени конкурси за всяка от длъжностите в новата дирекция.

Министърът на здравеопазването Д-р Стойчо Кацаров призовава всички пациентски организации да информират своите членове за възможността, ако същите имат подходящо образование, опит и желание за работа в държавната администрация, в защита на правата на пациентите да подадат своите документи.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.