Васко Василев заля зала 1 на НДК със страст (СНИМКИ)
12

Васко Василев заля зала 1 на НДК със страст (СНИМКИ)

От Пако де Лусия до Криво садовско хоро – няма граници за виртуоза

Как да опишеш концерт, които започва с Кармен на Бизе и завършва с Криво садовско хоро, в аранжимента на акад. Петко Радев, а по средата звучи Despasito? И то да го разкажеш така, че тези, които не са присъствали да не те разберат криво. Единственият вариант е да го опишеш с правилното име на музикант, които има душа да събере и завърти във въртоп всеки тон, така че да звучи на мястото си, логично и плавно преливащо. Васко Василев!

Излишно е да обясняваме колко пълна и екзалтирана беше зала 1 на НДК, колко пъти го върна на бис, и колко дълго го аплодира на крака. Всяка година момчето-чудо получава дозата си любов в родината, като тази година я получи умножена по 15, колкото са разпродадените дати от турнето му в България. За поредна година той излезе чисто нов на сцената – ново усещане, нова музика, нови инструменталисти, нова визия. Сякаш ходиш на концерти на различни музиканти, а всъщност все усмихнатият цигулар излиза пред теб.

Сцена без нищо на нея, освен няколко прожектора и три стола, трима гениални колеги, и Василев по черни дънки и тениска. Безумно семпло, точно като чисто бялата му блуза. Нищо излишно, нищо, което да отнема вниманието. Сякаш той просто искаше да каже:

„Нека влезе музиката!“

Тя беше специалният гост преди вечер в НДК. И в нейна чест виртуозът беше измислил най-необичайния сетлист за живото си изпълнение, който дори не можехме да си представим предварително. Да, акцентът беше на горещия испански ритъм, който го вдъхнови и за току-що излезлия му нов албум Passion Flamenca, но това далеч не беше всичко. Васко съвсем органично и с помощта на една цигулка, пък било то и Амати, се разходи от класиките на Бизе и Болеро на Равел, през композициите на великия Пако де Лусия, Пиацола с Oblivion успокои за малко страстите, за да даде нова подемна сила за неочаквано модерното Despacito. Щипка филмова музика в частта посветена на Малага с Desperado (не може да мине без него, все пак Антонио Бандерас е от Малага) и темата от „Маската на Зоро“. Всяка емоция, всяко трептене на струните

преминаваха като калейдоскоп през изражението и поведението на Васко

на сцена. Публиката го откри с нови очи – захвърлил сакото, неформален, той скачаше и показваше всяко чувство под ситните капчици пот, избили от напрежението и сложността на някои изпълнения. Ту препускаше в галоп сякаш иска да счупи цигулката, ту нежно я галеше с лъка като главичката на малко дете. За финал на вечерта беше избрал големия си хит Libertango, пък и фигуристите Албена Денкова и Максим Ставински, които спечелиха световното злато под звуците му, бяха в публиката, заедно с още куп звезди - Цветана Манева, Татяна Лолова и т.н. Естествено, никой не го остави да си тръгне така лесно, а той пък пренесе горещите страсти от Иберийския полуостров към българските земи и „удари“ едно Криво садовско хоро на тънките струни, така

както само един българин може да усети неравноделните тактове

Беше избрал аранжиемнта на покойния акад. Петко Радев – първи кларинетист на „Ла Скала“, свирил там повече от 10 години. За гениалните иснтурменталисти зад него обаче тази композиция си беше истинско предизвикателство, особено за перкусиониста Хуан Хередиа от Chambao, който трябваше да дава ритъма и в крайна сметка се справи брилянтно. Василев сподели топлината на българската публика с всеки един от колегите си, като им подари време за солова изява. „Това е един от най-талантливите музиканти, с които съм работил“, заяви за младия Виктор Вайехо, който се изяви освен на клавишните и на тромпет, а е направил и целия аранжимент на Passion Flamenca. А китаристът Дейвид Бъкингам показа, защо свири наравно с легендарните Gypsy Kings.

По традиция след края на концерта Васко остана, за да се срещне с публиката, като повече от час разписваше дискове и си правеше селфита, докато и последния човек не си тръгна усмихнат.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.