Техниците са два пъти по-малко от необходимото, каза в интервю за "Монитор" председателят на Българската асансьорна асоциация

- Г-н Маринков, какво според вас е състоянието на асансьорите у нас?

- Масово асансьорите у нас са по-стари от 30 години и не се поддържат нормално. Проблемът с тежкото състояние на голяма част от тях се корени още в началото на 90-те години. От тогава всички стари асансьори дълго време бяха оставени от етажните собствености на самотек. Решиха, че това е нещо чуждо и спряха да се грижат изобщо за подемниците. Не отделят достатъчно пари не само за месечния абонамент, но дори за елементарни ремонти и логично асансьорите напълно се амортизираха. Това демотивира техниците да ги поддържат и затова хората напускат. При 1000-1200 лв. заплата никой не иска да носи отговорност за старите асансьори, които са на 50-60 и дори 90 години. 120 000 са асансьорите в България, като около 100 000 са стари, за които няма резервни части. В момента се борим за модернизация и те да бъдат по-безопасни. По-скъпият вариант е подмяната и това се прави, когато в едно съоръжение не е останало нищо за модернизация. Първият етап е задължително да се сложат вътрешни врати и щит под дъното на кабината, с което ще се повиши безопасността за пътуващите. Сега повечето асансьори нямат такива врати. В западните страни подобна модернизация е направена преди повече от 20 години.

- Как е решен проблемът в другите бивши соцстрани?

- Всички стари асансьори там са модернизирани и се поддържат според инструкциите. В България няма и реален контрол за състоянието на асансьорите. Има ДАМТН и Инспекция за държавен технически надзор и надзорни лицензирани лица, но на практика контрола го няма или е фиктивен. Само и само да не се дразнят клиентите, т.е. фирмите, поддържащи асансьорите и живеещите.

- Освен с подмяна, която е скъпа, каква е алтернативата?

- Първо ремонт и след това модернизация. Болшинството асансьори имат крещяща необходимост от ремонт.

- Как ще стане това без части?

- Може да се направят преустройства и да се използват по-модерни части. Модернизацията пък е задължителна, защото новият евростандарт EN 81-80 го изисква. В другите соцстрани от двайсетина години спазват изискванията на този стандарт и вече са ремонтирали и модернизирали подемниците в съответствие с него.

Всички асансьори в страните от ЕС са с вътрешни автоматични врати на кабината. Те предпазват пътниците. Липсата им прави възможни инциденти, като смъртта на детето, качило се с велосипеда си в Кюстендил или на друго, което му бяха отрязани пръстите от движещия се асансьор. Учудващо е, но все още у нас не е въведено изискването асансьорите да бъдат с вътрешна автоматична врата. Освен това трябва да има и ламаринен щит, който струва 40-50 лв., но предпазва хората, когато трябва да излязат от заседнал между етажите асансьор. Задължително трябва да има и устройства за контрол на претоварването.

- Как според вас може подобна модернизация да стане задължителна?

- Не искам да има български наредби. След като нормативните документи на ЕС имат предимство пред националните, нищо не пречи те директно да се прилагат у нас, в случаите когато нашите противоречат на европейските. За съжаление обаче те не влизат в сила автоматично и е необходимо да ги транспонираме по български, но обикновено се прави така, че работите да не се случат.

По време на кампанията за санирането се даваха стотици хиляди за всеки отделен блок, а не се дадоха по още няколко хиляди, за да може асансьорите да станат безопасни. Дори подмяната, която се смята за по-скъпа, представлява 7-8% от парите за обновяването на целия блок. Нашата асоциация няма бизнес интерес от ремонт и модернизация на старите асансьори. Не се занимаваме с тях. Държим обаче това да стане, за да се намалят рисковете за хората, които ги ползват.

- Дори във високите стари ЕПК блокове ли асансьорите са занемарени?

- Там положението е най-лошо. В немалко такива сгради, където има по 2 или 3 асансьора, като от 20 години работи само един. Останалите два се ползват за поддръжката му, като от тях се свалят части и те на практика са разкостени тотално. В такъв блок често живеещите са колко цяло село и са само на един асансьор.

- Колко време би отнела цялостната подмяна на старите асансьори с нови?

- За подмяна са някъде около 90 хил. асансьора. В същото време дори всички техници да работят у нас по 24 часа, на година у нас могат да се подменят не повече от 2000 асансьора или ще трябват 45 години. И то без да се вземат предвид новото строителство, където също се монтират асансьори.

Затова трябва да се работи за обезопасяване и модернизация на асансьорите, което ще стане по-бързо. Най-старите и рискови ще трябва да се подменят. Разбира се, преди това обаче е необходимо да се направи пълно обследване на асансьорите.

За да се решат проблемите не само с асансьорите, а и с цялостното обновяване на сградния фонд и във връзка с обсъжданите промени в ЗУТ, предлагам да се приложи опитът на Испания. Там от преди 25 години има задължителни срокове за одит на всяка сграда. При него се установява дали отговаря на изискванията за нормалното и безопасното и използване. Наред ли е всичко, се издава декларация за съответствие. Не отговаря ли на нито едно от изисквания - се събаря за сметка на собственика. В другите случаи на частично несъответствие се дават предписания с определен срок на изпълнение. Неспазването му води до неколкократно увеличение на данъка на имота, като отделно има и солени глоби. Най-важното е обаче, че се забранява и продажбата и отдаването под наем на имота, да го наследяват, даряват и да извършват каквито и да е разпоредителни действия с него. От този момент пък наемателите трябва да напуснат сградата. Нито един нотариус в Испания не изповядва имотна сделка без наличието на съответната декларация за съответствие на имота.

- Каква е минималната такса, за да може да се поддържа нормално един асансьор?

- В момента на много места всеки плаща такса по 2 лв. за поддръжка на асансьор. В едно жилище обаче живее повече от един човек, който ползва съоръжението. С такива пари не може да се върши работа. С по 60-70 ст. на човек не може да се очаква нормална услуга. В същото време с готовност даваме по 5 лв. на ден за цигари, а асансьорът ни се вижда скъп.

Най-често се плаща по около 80 лв. на вход. Наскоро чух, че в Плевен пък давали само по 16 лв. на месец за асансьор. На практика чистачката на входа взема много повече, а тя не носи никаква отговорност за безопасността на хората. С 2 лв. такса на жилище може да се работи и то без гаранция за качеството асансьорна фирма в сивата икономика.

- За 120 хил. асансьора колко техници трябват за нормална поддръжка?

- На всеки 50 трябва да има по двама души. Общо 4800 асансьорни техници са необходими, за да може съоръженията да се експлоатират съгласно инструкциите. В момента общата бройка е под 2000 или над 2 пъти по-малко.

Особено остър е дефицитът на кадри във фирмите, поддържащи стари съоръжения. В Северозападна България вече има много асансьори, за които на практика никой не се грижи. Няма хора дори да ги погледнат. Подобно е положението в Челопеч, Златица и Пирдоп, където имаше един човек, който се оттегли. Надолу към Хасково, Димитровград и Кърджали - положението е същото. Да не говорим и за Благоевград, Сандански и Петрич. На практика цели райони от страната остават без поддръжка на асансьорите. Малко по-добре са нещата в София, Варна, Бургас и Пловдив.

В столицата вече се продават фирми, имащи по 200-300 асансьора. Собствениците им са остарели. Няма кой да купи и бизнеса им, защото става дума за стари съоръжения и никой не иска да се занимава с тях и да носи отговорността. Както е тръгнало до 5 години масовите стари асансьори ще останат без поддръжка и в най-големите градове. Доскоро мислех, че срокът ще е двойно по-дълъг. Има голям глад и в надзорните фирми. За да се започне инспектор на асансьори, трябват висше образование и 5 години стаж в тази сфера. При липса на висше се изискват 10 години. Така има риск в скоро време да не могат да се правят и задължителните периодични прегледи, защото и там кадрите са застаряващи.

- И тогава ще трябва да търсим хора от чужбина ли?

- Вече ползваме работници от съседна Македония, но там е по-сложно, защото те не са в ЕС. Така донякъде успяваме да смогнем на поръчките на новото строителство. Проблемът с недостига на кадри е много сериозен.

- Има ли начин поне за частичното му решаване?

- Проблем е, че почти няма обучение по тази специалност. Само едно училище остана в Пловдив. В образователната система голямата слабост е липсата на практика за учениците. Затова искаме предмет и професията да стане търсена, както е било преди 30 години.

За да се реши поне отчасти проблемът с кадрите, асоциацията се договори с ръководствата на столични техникуми там да се сформират паралелки за обучение на ученици по специалността за поддръжка на асансьори. В момента имаме 13 стажанти и се надявам да възбудим интерес у тях. Заплатите започват от 1000 лв. и в България стигат до 2-3 хил. Само нашата асоциация от 30 фирми търси да назначи 100 души.

ВИЗИТКА:

Роден е през 1952 г. в София

През 1971 г. завършва техникум „А.С. Попов“

През 1979 г. завършва МЕИ „В.И. Ленин“ (сега ТУ-София)

Вече 45 г. работи в асансьорния бранш

От 10 години е председател на Българската асансьорна асоциация

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Венцислав Караджов: Хората смятат, че личните им данни могат да се обработват само с тяхно съгласие

Отмененият от КС текст в закона беше от полза за медиите, а не в техен ущърб, казва в интервю за "Монитор" председателят на Комисията за защита на личните данни