0

„Теремин: музика, любов и шпионаж”. И още: наука, политика, бизнес, обществени трусове, прекроили световния ред през първата половина на ХХ век.

„Теремин: музика, любов и шпионаж”. И още: наука, политика, бизнес, обществени трусове, прекроили световния ред през първата половина на ХХ век.

В САЩ – расови предразсъдъци, сух режим, разкрепостяване на семейните отношения, технологичен бум, масови фалити през Голямата депресия, зараждане на поп-културата... Болшевишката революция, гладът в Украйна, сталинските репресии – отзвукът от драматичните събития в СССР достига и отвъд Океана. На този бурен фон в Страната на неограничените възможности преминават почти две десетилетия от живота на Леон Теремин – двоен агент, гениален изобретател и главен герой в пиесата на прочутия чешки драматург и сценарист Петър Зеленка, която в края на миналата седмица имаше своята първа българска премиера на камерна сцена в Народния театър в присъствието на автора. Постановката на „Музика, любов и шпионаж“ е на известния актьор Валентин Ганев, а режисьор и негов пръв помощник в авантюрата „Теремин“ е Николай Гундеров – чешки възпитаник, който навярно има пръст и в откриването на този забележителен театрален текст.

В главната ролята е Стефан Додуров

– възпитаник на проф. Пламен Марков и един от младите асове на Варненския театър, чието име непременно трябва да запомним: превъплъщението му излъчва достойнство и жар на човек, който знае какво иска от живота и не се уморява да започва отново и отново. Героят не го нарича с високопарната дума мисия и един от въпросите, които творбата поставя, е защо го прави: от дързост, от страх, поради дълбок личен мотив, от идеализъм или пък прекален прагматизъм. Или просто е от хората, които не могат иначе – без вечното движение на идеи и действия.

Новаторът Лев Термен е напълно реална личност, за чиято невероятна съдба Холивуд навярно не е пропуснал да сътвори някой и друг филм. Теремин (с ударение на последната сричка) е псевдонимът, с който е известен по света, а така се казва и изобретената от него машина: теремин-вокс. Това е единственият музикален инструмент, на който се свири безконтактно, предшественик е на синтезатора и концертите на „електронния оркестър“ на Теремин привличат десетки хиляди по стадионите в САЩ през 20-те. От днешна гледна точка можем да го наречем първата поп звезда на Америка. Но тереминът може да бъде и алармена инсталация, и подслушвателен апарат: това ще забърка автора му и с някои от големите имена на политическата карта, и в двойни шпионски игри... Междувременно той

ще прегази чувствата на няколко жени

които го обичат, защото неговата сила е в общуването с техника, а не с човешки същества. В техните образи влизат Стефания Колева, Гергана Змийчарова и Ванеса Лу. Изключително забавен персонаж гради Деян Ангелов – простоват частен детектив, представящ се за сценарист от Холивуд, който ще стане един от най-запалените ентусиасти на нестандартната музика. Блестящ е и Стефан Къшев като изтъкнат диригент емигрант, който влиза в сферата на иновационния шоубизнес, Йосиф Шамли е мениджърът на откривателя, а в малка роля виждаме и големия Руси Чанев.

Ганев определя пиесата като серия от двойни дъна, която постоянно поднася нови и нови разкрития, а самият Зеленка я характеризира като драматизиран документален филм. „Теремин“ е повече от биографична творба, това е екзистенциална история за смисъла на творчеството, за границата между свободата и несвободата, за избора. Коя е окончателната истина и има ли такава, ще реши зрителят. За негово успокоение, пътят на гениалния визионер не свършва с разказаното в пиесата, където финалът е отворен. Истинският Теремин доживява до 97 години – до 1993-та...