В УЧИЛИЩЕ: Учат децата на хигиена и сексуална култура

В УЧИЛИЩЕ: Учат децата на хигиена и сексуална култура

Ще учим децата как да живеят по-здравословно. Новият предмет е заложен в Плана за възстановяване на страната.

По-малките ще бъдат обучавани как да мият ръцете си и да спазват хигиена, а по-големите ще се запознават с вредите от алкохола и цигарите, съобщи Нова телевизия. И още - в Плана за възстановяване на държавата е записано, че „едва в 11-12 клас българските младежи ще се учат на партньорство и родителство”.

В мотивите за въвеждането на предмета се посочва, че през последните 10 години у нас се наблюдават тревожни тенденции при подрастващите - рисково сексуално поведение, злоупотреба с психоактивни вещества и опиати. Идеята е от малки учениците да се научат да водят здравословен и екологичен начин на живот. Предвидено е предметът да се изучава от първи до 12-ти клас.

За Никол и Ева здравните уроци не са нещо ново. Сестрите са ученички в Чикаго, където предметът от години е част от задължителната учебна програма.  Освен за промените през пубертета, учениците научават и как да се грижат за здравето си.

В националния ни план е заложено децата от начален етап да наблягат на създаване на хигиенни и хранителни навици, а по-големите, от 11 и 12 клас - на сексуалната култура и рисковете от цигарите и алкохола. Подобна била програмата и в Щатите, казва майката на Никол и Ева, която е учител в Чикаго.

„Сега, на тази възраст, всичко е интересно, любопитно. Децата трябва сами да преценят дали наистина искат да правят това нещо, а не само защото трябва да са интересни и да са много “cool”, както казват, на всяка цена”, смята Радостина Григорова.

Според експерти пандемията от коронавирус е показала нагледно нуждата от по-добра здравна култура.

„Ще се повиши критичното мислене. Виждаме какво се случва покрай кампанията с ваксинацията. У нас един от големите проблеми е превенцията, а точно такива предмети целят превенция, която освен човешки животи, може да спести и чисто финансов и икономически ресурс за държавата”, смята Петър Вълков.

„Българското училище не отговаря на нуждите на децата да притежават житейски умения, а повечето учители не са подготвени да дават тези знания”, се казва още в плана. Самите учители твърдят, че могат да се справят, ако имат добре разписани насоки.

„Едно структурирано знание, или помагало, или учебен предмет, в който да се говори за всичките техни проблеми - проблемите на учениците. За да няма свободни тълкувания. Всеки учител би могъл да допринесе на база на своите знания и обща култура”, смята Антоанела Славейкова. Нещо, което и сега се случвало в часовете на класния.  

По реформата ще работят съвместно от здравното и от образователното министерство - като промените ще влязат в Закона за предучилищното и училищно образование.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.