В сърцето на филмовата машина на Мартин Макариев (ГАЛЕРИЯ)
6

В сърцето на филмовата машина на Мартин Макариев (ГАЛЕРИЯ)

Александър Сано е целият в сажди в „Кремиковци“, Юлиан Вергов облича униформата на старшия надзирател Векилски

Намираме се в хале, близо до центъра на София. Прахта ни кара да погледнем с благодарност към маската, която доскоро негодувахме, че трябва да носим на всяка крачка със себе си заради „коронните“ номера на 2020-а. Наоколо чуваме оживени разговори, докато внезапно не се разкънтява едно „Тихо!“ и снимките започнаха...

Такава обстановка ни посреща на сета, където за 10-и пореден ден се върти камерата за новия български филм „В сърцето на машината“. Режисьор е Мартин Макариев („Вила Роза“, „Привличане“, „Диви и щастливи“), за когото това е един много специален проект. Идеята за него се ражда преди повече от 10 години, а сценарият преминава през няколко обработки, за да добие сегашния си завършен вид и да кандидатства за финансиране от Националния филмов център. Освен всичко това историята е близка до Макариев и неговото семейство.

На снимачната площадка

той ръководи една добре смазана машина. С оператора Андрей Андреев се разбират само с поглед, а всички от екипа очакват сякаш на нисък старт момента, в който трябва и те да дадат максимума от себе си за задвижването на механизма. Настроението на терен преминава от състояние на пълна тишина и концентрация до шеги и закачки, които - комбинирани с обичайното „Шшт!“ преди старта на сцените - понякога ни карат да си спомним за детската градина.

Място за усмивки пред камерата обаче няма. „В сърцето на машината“ е затворнически трилър, а на екрана ще разпознаем актьорите Александър Сано, Стоян Дойчев, Юлиан Вергов, Башар Рахал, Христо Шопов, Владимир Зомбори, Христо Петков и македонеца Игор Ангелов („Преспав“), който се разделя с комедийните си корени, за да се превърне в едно от най-зловещите страшилища в „Кремиковци“.

Подробностите около сюжета

все още се пазят в пълна тайна. Успяхме да разберем обаче, че след като видяхме Христо Петков като Голямото зло в „Дяволското гърло“, и тук героят му ще е силно отрицателен. „Много неприятни неща е правил на жени. Това е човек, на когото много-много не му пука дали ще е вътре или вън. Той е от тези затворници, дето не им е чак толкова зле в затвора. Имат контрол – който не го слуша, си получава заслуженото. Това е един човек, който се забавлява за сметка на нещастието на околните“, разказа пред „Монитор“ колегата му Владимир Зомбори, на което Петков отговори с намигване: „А героят на Зомбори е така да се каже заекът в групата.“ Звездата от Малък градски театър „Зад канала“ ще влезе в образа на надзирател, за когото описаният от филма ден е първият работен в завода.

Освен Зомбори от другата страна на барикадата е Юлиан Вергов. На него се пада задачата да изиграе противоречивия образ на капитан Векилски – старши надзирател в затвора. „Някои смятат, че е изрод. Аз смятам, че добре си върши работата. Пък и улицата, на която се намира Централният софийски затвор, се казва Майор Векилски.

Всичко е въпрос на гледна точка. Естествено, че за тези, които понасят наказанията на Векилски, за тях той е изрод. Самият Векилски обаче си върши съвестно работата. Още повече в едни години, когато имахме съвсем друг строй и там нещата стояха доста по-различно. Отчайваща липса на демокрация беше пропила хората“, разказа и Вергов, чийто окървавен грим диаметрално контрастираше на шеговитото му вметване, че за първи път понася толкова бой на снимачна площадка.

Цялото действие пък ще гравитира около героя на Сано

„Героят ми е човек, чийто – колкото и банално да звучи – живот е на кръстопът в момента, защото той се намира от години в затвора. Не се знае виновен ли е или невинен. И разбира се – както се случва в хубавите филми, точно преди всичко да тръгне по план, нещата се объркват много сериозно. Това налага той да вземе някакви решения и да поеме едни стъпки, за които най-вероятно той самият не е предполагал, че би предприел“, обясни ни актьорът.

Още преди да стъпят на сета всички те имат шанса да направят едномесечна (че и по-дълга) подготовка за снимките, в рамките на която обсъждат историята, работят по текста и полагат основите на тази добре смазана машина. Всички актьори са категорични, че това е един от най-добрите сценарии, на които попадат, а Сано подчертава, че подобна роля се явява веднъж в живота.

„Няма нито една минута във филма, в която нищо да не се случва. Това, което най-много обичам в киното, са обратите и изненадите. Тук има много от тях. Много от тях са чисто психологически, но имат огромен ефект“, смята и Вергов, а Зомбори допълва: „Героите във филма са равностойни, което не е много често срещано в киното... А и в театъра.“

„В сърцето на машината“ ще е първият български филм, който

ще бъде заснет в 4К и HDR качество

Казано на по-прост език, това означава, че на екрана зрителите ще видим по-кристален образ, повече контраст и по-голям спектър от цветове. Продуценти са самият Макариев и Александър Пенев, копродуцент е Йордан Марков. Със сценария се е заел Борислав Захариев, а с дистрибуцията - „Силвърнойз“ на Сано.

Премиерата е заложена за края на следващата година. Екипът се надява дотогава ситуацията около COVID-19 да е вече отдавна преодоляна, а киното – както родното, така и световното, да върне своите темпове. И макар че пандемията принуждава всеки извън кадър да се разхожда из халето с маска, то всички замесени са категорични, че допълнителните мерки не се усещат. Защото бият „В сърцето на машината“.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.