Почти умишлено загърбвана вече почти три десетилетия творба на Георги Караславов вади предколедно на голяма сцена трупата на старозагорския драматичен театър „Гео Милев“. На 10 декември е премиерата на „Снаха“ в прочита на младия режисьор Стефан Спасов, който съвсем наскоро постави в Града на липите „Полет над кукувиче гнездо“.

В главната роля на караславовата Севда , антиподът на Тодор Юрталана почитателите на Мелпомена ще видят актрисата Йоанна Темелкова, на която се налага  поне два пъти седмично да изминава разстоянието между Стара Загора и София, за да играе Анна Каренина в постановката на Николай Поляков, като трябва да намери време и за двегодишния си син Филип, внукът на оперната легенда Николай Гяуров, който отскоро ходи на ясла.

Актрисата признава, че поканата да влезе в кожата на Севда я изненадала, никога не била чела произведението на академик Георги Караславов, все още не била гледала и едноименния филм от 1976 година, където ролята е поверена на Виолета Гиндева.

„Не знаех как да подходя, за пръв път имам шанса да играя в българска пиеса, беше ми мечта, може би защото там има един особен уют и чувствителност на персонажите. Няма място за сравнение дори на емоционално ниво между Каренина и Севда и то не защото липсват…влак и релси“, коментира Темелкова помежду две репетиции на голямата сцена, където си партнира с Ивалин Димитров в образа на Юрталана. 

В хода на продължаващата втори месец подготовка тя научила , че излезлият през 1942 година роман „Снаха“ е бил отличен от тогавашния цар Борис Трети с наградата „Лаврова клонка“.

По думите й режисьорът Стефан Спасов я впечатлил с думите си, че независимо какво ни се случва в живота има една сила, която носи възмездието, за което всички мечтаят.

„Постановката е много изчистена, убедена съм , че няма да има човек от публиката, който да си тръгне равнодушен. Юрталана става ортак с дявола, за да постигне своето, моята Севда е единствената, която остава вярна на себе си…“,размишлява Темелникова, като не пропуска да се похвали, че изключително добре се е сработила с трупата, която я удивила с професионализма си.

Надява се, че пиесата ще привлече не само възрастни, а и млади хора, които ще се срещнат с драматургията на Спасов без да знаят предисторията на романа и пиесата.

„Има нещо много ключово в пиесата, всичко случващо се в нея е много човешко и за времето, в което живеем сега:отново се сблъскваме с меркантилността, парите,липсата на чисти човешки взаимоотношения. Всички страдаме от  болежките на съвремието ни. Не ме вълнува миналото на автора, за когото сигурно много неща са казани и изписани във времето преди нас.“,споделя актрисата, която очаква след Нова година да влезе в нова роля, този път в киното, за която обаче не бърза да разказва.

Все още проектът не бил официално обявен, да  се разбере само че героинята й ще бъде обикновено момиче, което се сблъсква със странностите на живота. Запазила е ангажиментите си в театър „София“, макар от три години да е извън щатното му разписание и играе в спектаклите на „Анна Каренина“, „Последният страстен любовник“ и мюзикъла „Скачай“, надява се със „Снаха“ да я видят и на сцената на Театъра на армията следващата пролет.

„Романът „Снаха“ е белетристичен връх в творчеството на Караславов, станал е класика още с появата си преди 76 години, но се оказва че, актуален и в момента.

 Защото изискванията на днешния свят са все по-хищнически, а това рефлектира върху вътрешното състояние на човека все по-агресивно. Човеците са по-зависими от всякога от печеленето, от имането, за да живеят „нормално”. Взаимоотношенията стават все по-користни, успехът – задължителен, средствата – брутални. И как в такива условия да вирее нещо толкова крехко и неприспособимо като любовта!?...“, коментира режисьорът Стефан Спасов.

По темата: Йоанна Темелкова
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Ода за непобедимата мама Джун

Последният сезон на „Историята на прислужницата“ се превърна в ода за главната героиня Джун, чието чувство за справедливост не признава никакви забрани. Борбата за оцеляване и правда на напористата блондинка постепенно градира от премиерните епизоди, като вече се издигна на едно ново ниво.